Citat:
Ursprungligen postat av vätte
Nej. LHC har varken att skapa svarta hål eller att bevisa hawkingstrålning som syfte.
Kanske fel att säga att det är syftet, men, från
http://askanexpert.web.cern.ch
Citat:
But if black holes exist, they will be created, and if so, we'll want to study them,
Onekligen en välargumenterad artikel, men på andra ställen på CERNs sidor står mer tvärsäkra uttalanden, vilket är vad jag referar till som lögner. Killen som skrev den artikel jag länkar till ljuger inte direkt, men han är inte heller särskilt lugnande.
Lägg märke till, igen, att jag inte tror att LHC kommer att förinta jorden. Jag tycker bara att det är jävligt dumt att prova.
Citat:
Men de ljuger ju inte. De säger att det inte finns någonting som tyder på att LHC skulle råka skapa ett svart hål.
Nja. De, många av dem iaf, säger att man kan veta att det inte sker pga att man tror sig ha observerat kollisioner i atmosfären och pga att hålen kommer "dunsta" och pga att energin inte är tillräckligt stor.
Detta när man aldrig ens observerat ett svart hål, och den bästa teorin är att det finns 11 dimensioner varav 7 är hoprullade nånstans långt bort så att ingen sett dem...
Citat:
De säger att de har gjort beräkningar och kommit fram till att LHC inte kan komma upp i de energier som behövs.
...genom att använda de formler som LHC ska testa om de är bra approximationer...
Citat:
Vidare säger de att om ett svart hål ändå skulle skapas så skulle det förmodligen avdunsta på ett ögonblick.
"Förmodligen" som i "hoppas vi".
Citat:
då kan jag göra detsamma om din kaffekokning, för det är precis samma sak.
Nej, det är skillnad. Förstår du inte det så förstår du inte. Kaffekokning är välbeprövat sedan tidigare. Ett mer motsvarande "exempel" hade varit om jag argumenterat för att du inte borde bjuda på den första koppen kaffe i historien som var 100 gånger så stark som den tidigare starkaste koppen.
Citat:
Om vi använder våra teorier och modeller (du vet, de där som med en skrämmande noggrannhet beskriver hur universum fungerar)
Och som samtidigt är så felaktiga att man måste bygga LHC för att testa.
Citat:
Teorierna kan vara felaktiga, och det kan vara så att svarta hål kan skapas på andra sätt än vi trodde var möjliga, exempelvis genom kaffekokning eller genom protonkollisioner i LHC. Betyder det att vi måste sluta koka kaffe eller göra experiment i partikelacceleratorer? Naturligtvis inte!
Eller med andra ord, du är verkligen verkligen kåt på att få veta om det kan skapas svarta hål i en partikelaccelerator och enda sättet att få reda på det är att testa.
Citat:
Inte bara att de är förenklade approximationer av de riktiga teorierna utan i grunden inne på fel spår.
Biter inte på mig att stoppa ord i munnen på mig. Jag tror att de är förenklade approximationer - med fundamentala fel i grunden, på samma sätt som Newtons "teorier" (det var ju inte riktigt teorier utan snarare observationer) var både förenklade och i grunden fel i jämförelse med relativitetsteorin.
Citat:
Varken ditt eller mitt påstående går att motbevisa till hundra procent, men bägge är lika verklighetsfrånvända.
Här vill jag hänvisa till CERNs egna publikationer som säger att det är fullt "verklighetsmöjligt" att det skapas svarta hål i LHC. Och som säger att
Citat:
It would be quite a spectacular philosophical outcome!
Citat:
Varför inte sluta hyckla själv? Ring och säg upp dit elabonnemang nu direkt. Du vill ju inte betala för vetenskapliga framsteg
Tönt. Jag vill inte betala för att ta risken att skapa ett svart hål, eller de andra domedagsscenarierna som läggs fram gällande LHC.
Citat:
Eftersom gravitationen hos ett så här litet svart hål alltså är för svag för att kunna attrahera någonting kan hålet bara svälja partiklar som har oturen att åka rakt in i gapet på det.
Allt enligt de teorier vars uppenbara felaktighet är en av poängerna med att bygga LHC.