2008-02-24, 15:52
Medlem
Da3DaLuZs avatar
Jag och en kompis hade nyss en diskussion om hur man säger quest, själv påstår jag att man säger ett quest, har alltid hört, sagt, läst och skrivit det så. När han påstod att man säger EN quest då blev jag helt ställd, varför skulle man säga en quest? Det känns ungefär som att säga ett apelsin eller en äpple. Vem av har rätt? (Om någon, eftersom quest inte är svenska så kanske vilket som fungerar?)

Jag hävdar ju att "A quest" blir ett uppdrag, alltså blir det mest logiska ett quest.
Citera
2008-02-24, 16:03
Medlem
Mycket bra fråga, jag hade undrat det själv. Jag gissar att det inte finns några regler för utländska ord. Man får helt enkelt säga vad som känns bäst. Ska man tala korrekt svenska ska man ju undvika utländska ord och översätta så mycket som möjligt.
Citera
2008-02-24, 16:16
Medlem
Da3DaLuZs avatar
Helt sant om korrekt svenska, dock så är quest i princip det enda ord som jag inte översätter.
Citera
2008-02-24, 16:48
Medlem
Finwës avatar
Om du nu tycker att quest blir uppdrag, är det väl lika bra att använda det ordet?

Skämt åsido förstår jag ditt problem. Jag slänger mig också med många engelska ord och uttryck hämtade ur spelens värld, och det är alltid svårt att veta hur man ska applicera svenska språknormer på dem om man inte kan komma på en acceptabel översättning.

Det bästa man kan göra är väl att dels se sig om efter exempel på hur andra gör ("majoriteten har alltid rätt"), och dels göra det så enkelt som möjligt (t.ex. en server, flera servrar, de servrarna, inte en server, flera servers, de serversarna).

(Nu kommer det säkert dyka upp någon som jobbar med servrar och säga att jag har fel, men den diskussionen välkomnar jag i så fall.)
Citera
2008-02-24, 17:02
Medlem
Kryžininkass avatar
En bra idé är ju också att kolla hur det funkar i plural och bestämd form: Känns ett quest, flera quest, questet naturligt för dig? Eller är det bättre med en quest, flera quester/questar, questen?

Huvudprinciperna brukar väl annars vara att utgå antingen från ord med närliggande betydelse (ett uppdrag) eller från ord med närliggande struktur (en fest/gäst/häst/rest; en/ett test). Har man tur sammanfaller de.

Men innan ordet har blivit så etablerat att det finns ett rekommenderat genus från språkvårdarhåll, eller en uppenbar majoritetspreferenes, finns det ingen större anledning att fundera över frågan. Då är det bara att köra med det som känns bäst och hoppas att det vinner så småningom.
Citera
2008-02-24, 17:09
Medlem
Egon3s avatar
Valet »en quest« faller sig naturligt eftersom »en request« har rätt massivt
övertag över alternativet neutrum. Om en quest är en skattjakt eller en
expedition så passar utrum även för minnet. Ute på en quest till häst.

Plural är i detta fallet rena promenaden:

— Jag har bara tid att delta i en av questerna. (skattjakterna)

— Jag kan tyvärr bara tillgodose en av requesterna. (önskningarna, *)

Jodå, sådana här inlån är notoriskt osäkra vad gäller utrum/neutrum. Det är ofta
tillfälligheter hur ett mönster bildas av de första exemplen i tidningar etc.

-----
* Svenskan själv är svår nog. Vad heter »begäran« i bestämd form plural?
Senast redigerad av Egon3 2008-02-24 kl. 17:15.
Citera
2008-02-24, 21:17
Medlem
wonderlands avatar
En quest låter hundra gånger bättre i mina öron... håller med Egon3 ypperliga text.
Citera
2008-02-26, 02:36
Medlem
en quest en guild en plot.
Citera
2008-02-26, 10:15
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5piff
en quest en guild en plot.
Självklart. Det första exemplet har redan diskuterats ingående.

Engelska "a guild" är i grunden det samma som svenska »en gäld« 'en skuld'.

Engelska "a plot" blir »en plott« (med tt) eftersom vi har »en komplott« redan.
Vi har också en plätt (och dialektalt en plott) för en jordplätt. Den lilla pannkaka
som det kan vara lätt som, den är en plätt — lätt som en plätt.
Citera
2008-02-26, 11:49
Medlem
ейныйs avatar
Ett guild. Det är samma som gille.
Citera
2008-02-26, 14:17
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ейный
Ett guild. Det är samma som gille.
Intressant fall, eftersom gille av SAOB noteras som en avledning av gäld. Även
engelsk etymology har bryggor mellan skrå och skuld.
"guild" ... Etymology: Middle English gilde, from Old Norse gildi payment, guild; akin to Old English gield tribute, guild — more at geld
"geld" ... Etymology: Old English gield, geld service, tribute; akin to Old English gieldan to pay, yield — more at yield
Inte ligger det något medfött genus i en en hantverksförenings väsen. Den
kan även uppträda som ett hantverkarförbund och ett skrå, förutom ett gille.
Citera
2011-10-22, 18:59
Medlem
chibarikus avatar
Bumpar.

Tar ett citat från https://www.flashback.org/p33609264#p33609264

"Jag fattar inte riktigt allt med det nya WoW-expansionet."

Här borde man enligt mig skriva. "Jag fattar inte riktigt allt med den nya WoW-expansionen."

Ändå verkar expansionet vara en vanligare skrivning om man kollar runt på forumet. Vad tycker ni?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in