• 1
  • 2
2008-08-10, 12:15
Medlem
Om jag får lov att låna tråden en sväng så har jag själv problem med att ge ut tillgång till olika saker i proftpd (använder Debian).

Har skapat ett konto som vi kan kalla för "test".

När jag loggar in med "test" så kommer jag lätt in, men sedan ska jag göra ny mapp eller ladda upp något, vilket inte fungerar. Vad ska jag skriva i terminalen för att han/hon ska få tillgång att ladda upp i en viss mapp, och bara se/ladda ner från andra mappar? Eller skriva i konfigurations filen?

Tack för hjälp
Citera
2008-08-10, 15:56
Medlem
xintrons avatar
Har suttit och funderat och kommit fram till ett problem.

Min tanke var ju att man slänger ihop någon fin registreringssida mha PHP. Användaren skapas och även deras subdomän (via vhost i apache). Problemet nu är att apache måste reloadas och då måste PHP skriptet ha root-access vilket inte låter som en bra idé :P En tanke skulle ju vara att registreringsskriptet skriver till vhost.conf och sedan kör man mha cronjob ett annat skript som reloadar apache en gång i timmen exempelvis (men detta känns fortfarande inte helt säkert).

Jag har ingen aning om hur cpannel fungerar men är det något som vet hur de löser detta "problem" på något smidigt sätt. Gärna så att användaren kan börja använda sin hosting direkt. Förslag?
Citera
2008-08-10, 16:17
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xintron
Jag har ingen aning om hur cpannel fungerar men är det något som vet hur de löser detta "problem" på något smidigt sätt. Gärna så att användaren kan börja använda sin hosting direkt. Förslag?

Peka subdomänen till t.ex. ./public_html/subdomains/kalle/ och så kan användaren nyttja hostingen direkt genom domän.com/kalle/ istället för kalle.domän.com tills vidare. Sedan ett cron som du beskriver.
Citera
2008-08-10, 16:24
Medlem
xintrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ödlan
Peka subdomänen till t.ex. ./public_html/subdomains/kalle/ och så kan användaren nyttja hostingen direkt genom domän.com/kalle/ istället för kalle.domän.com tills vidare. Sedan ett cron som du beskriver.

Jo, fixa så att användaren får domän.se/<användarnamn> är väl inga problem och vad jag förstått så ska det inte vara mkt mer komplicerat att få det till <användarnamn>.domän.se heller (kan ju erbjuda båda). Men min stora fråga är, hur säkert blir det om man gör som jag föreslog mha cron. Det skulle väl kunna vara en möjlighet att någon får in felaktig information i vhost.conf isf, men är det några problem isf eller blir det bara error när cron då startar om apache?
Citera
2008-08-10, 16:28
Medlem
Hur stor skillnad prestandamässigt kan man se mellan debian och windows server 2003?

Förlåt om jag lånar tråden lite
Senast redigerad av cupuu 2008-08-10 kl. 16:31.
Citera
2008-08-10, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xintron
Har suttit och funderat och kommit fram till ett problem.

Min tanke var ju att man slänger ihop någon fin registreringssida mha PHP. Användaren skapas och även deras subdomän (via vhost i apache). Problemet nu är att apache måste reloadas och då måste PHP skriptet ha root-access vilket inte låter som en bra idé :P En tanke skulle ju vara att registreringsskriptet skriver till vhost.conf och sedan kör man mha cronjob ett annat skript som reloadar apache en gång i timmen exempelvis (men detta känns fortfarande inte helt säkert).

Ta en titt på vhost_alias --> http://httpd.apache.org/docs/2.2/mod...ost_alias.html

Det bästa sättet är att skapa en dynamisk Vhost konfiguration som funkar för alla subdomäner. Att skapa ett PHP script som ska redigera Vhost filen och sen ska starta om Apache blir bara avancerat och osäkert.

Smäll in ovanstående modul i apache.

i din Vhost conf för hotellanvändarna lägg till

Kod:
        ServerName mittwebhotell.se
	ServerAlias *.mittwebhotell.se www.*.mittwebhotell.se

<Directory /home/hotell/*>
                DirectoryIndex index.php index.htm index.html
                AllowOverride None
                Order allow,deny
                allow from all
        </Directory>

UseCanonicalName Off

VirtualDocumentRoot /home/hotell/%-3
dvs du kan komma åt mapparna i /home/hotell/ via webbläsaren genom att skriva mappnamn.mittwebhotell.se

så mappnamnen är förslagsvis användarnas användarnamn på webhotellet. Vill du lägga till en ny sida, ja lägg bara till en mapp i /home/hotell/ och sen surfa till mappnamn.mittwebhotell.se. Inga omstarter eller konfigurationer i apache behövs göras om en "användare" ska läggas till.

Använder du en FTP-server med mysql modul så lägger du till den virtuella FTP användaren i databasen och pekar hans FTP katalog till /home/hotell/<användarnamn>

Sen är det bara att skapa en katalog med hjälp av PHP eller låta FTP servern skapa den åt dig. Oftast brukar man kunna ställa in FTP servern så att den skapar en rot katalogen till användaren om det inte finns någon.
Senast redigerad av sunnis 2008-08-10 kl. 19:53.
Citera
2008-08-10, 19:47
Medlem
xintrons avatar
Sorry, råkade bli dubbelpost. Läs följande post för det riktiga inlägget.
Senast redigerad av xintron 2008-08-10 kl. 19:50.
Citera
2008-08-10, 19:49
Medlem
xintrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Ta en titt på vhost_alias --> http://httpd.apache.org/docs/2.2/mod...ost_alias.html

Det bästa sättet är att skapa en dynamisk Vhost konfiguration som funkar för alla subdomäner. Att skapa ett PHP script som ska redigera Vhost filen och sen ska starta om Apache blir bara avancerat och osäkert.

Smäll in ovanstående modul i apache.

i din Vhost conf för hotellanvändarna lägg till

Kod:
        ServerName mittwebhotell.se
	ServerAlias *.mittwebhotell.se www.*.mittwebhotell.se

<Directory /home/hotell/*>
                DirectoryIndex index.php index.htm index.html
                AllowOverride None
                Order allow,deny
                allow from all
        </Directory>

UseCanonicalName Off

VirtualDocumentRoot /home/hotell/%-3
dvs du kan komma åt mapparna i /home/hotell/ via webbläsaren genom att skriva mappnamn.mittwebhotell.se

så mappnamnen är förslagsvis användarnas användarnamn på webhotellet. Vill du lägga till en ny sida, ja lägg bara till en mapp i /home/hotell/ och sen surfa till mappnamn.mittwebhotell.se. Inga omstarter eller konfigurationer i apache behövs göras om en "användare ska läggas till"

Ser väldigt smidigt ut. Frågan är då hur man löser det med pureftp och chroot. Men ska "leka" runt lite och se om jag kanske kan lösa det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in