Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-02-24, 10:46
Medlem
Ubangi_Stomps avatar
Hej. jag får inte ut min hemsida!

Jag sitter på en macbook os x. Jag har gjort precis så som det står att man ska göra om man vill publicera en hemsida.

Jag har klickat på "fildelning" och lagt in mappen "webbplats" där jag har mina index.html filer m.m. har även klickat på "webbdelning".

Det funkar att kolla på hemsidan om man kollar på comhem.bredband-adressen (din egna webbadress, som det står på delning)

Men andra personer kan inte titta på sidan. Hur gör jag? jag slår snart sönder datorjäveln!

Jo, "min egna webbadress" ser ut ungefär så här (ej den riktiga adressen): http://c91-567-987-53.bredband.comhem.se/~rövhål/Webbplats/Start.html
och som sagt, det funkar för mig att titta på denna adress, men jag vill att andra ska kunna se hemsidan jag lagt in på den adressen.
Jag har även försökt att vidarekoppla denna adress till en subdomän. Det funkar att kolla på hemsidan genom subdomänen den första dagen. Men idag står det bara ett felmeddelande som man får när det inte går att ansluta till en sida. Och jag har inte ändrat på inställningarna!

Hur gör jag?
Senast redigerad av Ubangi_Stomp 2008-02-24 kl. 10:51.
Citera
2008-02-24, 14:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ubangi_Stomp
Hej. jag får inte ut min hemsida!

Jag sitter på en macbook os x. Jag har gjort precis så som det står att man ska göra om man vill publicera en hemsida.

Jag har klickat på "fildelning" och lagt in mappen "webbplats" där jag har mina index.html filer m.m. har även klickat på "webbdelning".

Det funkar att kolla på hemsidan om man kollar på comhem.bredband-adressen (din egna webbadress, som det står på delning)

Men andra personer kan inte titta på sidan. Hur gör jag? jag slår snart sönder datorjäveln!

Jo, "min egna webbadress" ser ut ungefär så här (ej den riktiga adressen): http://c91-567-987-53.bredband.comhem.se/~rövhål/Webbplats/Start.html
och som sagt, det funkar för mig att titta på denna adress, men jag vill att andra ska kunna se hemsidan jag lagt in på den adressen.
Jag har även försökt att vidarekoppla denna adress till en subdomän. Det funkar att kolla på hemsidan genom subdomänen den första dagen. Men idag står det bara ett felmeddelande som man får när det inte går att ansluta till en sida. Och jag har inte ändrat på inställningarna!

Hur gör jag?
Port 80 blockad på din router?
Citera
2008-02-24, 15:32
Medlem
Mackells avatar
Enklare lösning: skicka upp den med ftp-klient tex Cyberduck
Citera
2008-02-24, 18:52
Medlem
kongolasse12s avatar
Vart ska han skicka den?

Nej, seriöst du måste forwarda port 80 i din router till din dator annars så kan inte utomstående ansluta till webbservern på din dator.

Info om hur du gör detta finns via Google.
Citera
2008-02-24, 18:57
Medlem
Mackells avatar
Sorry, såg bara COMHEM och missade att det handla om att köra den på egen server
Citera
2008-02-27, 12:06
Medlem
Ubangi_Stomps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kongolasse12
Vart ska han skicka den?

Nej, seriöst du måste forwarda port 80 i din router till din dator annars så kan inte utomstående ansluta till webbservern på din dator.

Info om hur du gör detta finns via Google.

jag hittar ingen sån sida på google
kan du kanske länka en sida eller förklara hur man "forwardar" port 80?
Citera
2008-02-27, 12:14
Bannlyst
Citat:

googla portforwarding
Citera
2008-02-27, 12:46
Medlem
Ubangi_Stomps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradieh
googla portforwarding

okej, ska testa det nu
Citera
2008-02-27, 17:13
Medlem
Citat:

Vilka knappar du skall klicka på för att portforwarda beror på vilken router du har. För att dra ett gammalt bra citat: RTFM ;-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in