2008-02-23, 20:48
Medlem
pureplayazs avatar
Knasig topic.

När jag vill öppna t.ex en .mov fil är quicktime förvalt, jag vill att VLC ska vara förvalt som standard. Likaså när jag ska öppna .torrent filer så är azureus förvalt istället för transmission.

Hur ändrar jag detta?

tack
/pp

Ifall någon mod är bright och kommer på en bättre topic - Go for it.
Citera
2008-02-23, 22:39
Medlem
joyces avatar
Ctrl klicka på filen du vill öppna. Då öppnas en liten meny där det står öppna med ... förvalt och sen en massa olika förslag på program. Sista alternativet i menyn är "annat". Välj annat och då får du upp en ny meny. Där kan du välja vilket program du vill öppna med och även kryssa i en liten ruta längst ner till vänster där det står: använda alltid detta program.

Hoppas att du fattar vad jag menar.
Citera
2008-02-23, 22:40
Medlem
siarens avatar
Markera filen -> tryck äpple+I -> bläddra dig ner till "Öppna med:" -> Välj program att öppna filen med, och tryck på Ändra alla...

edit: Båda sätten bör fungera.
Citera
2008-02-23, 23:11
Medlem
pureplayazs avatar
joyce, ditt alternativ gör så att enbart just den filen öppnas med det programmet, inte alla filer med samma filslut.

siaren, ditt förslag fungerade perfa.

tack. grym karma till er båda!

/pp
Citera
2008-02-23, 23:50
Medlem
Durkslags avatar
Om jag öppnar en jpeg-fil i Photoshop så fortsätter den att öppnas i Photoshop nästa gång fastän jag valt Preview som standard. Kan man stänga av det på nåt sätt?
Citera
2008-02-23, 23:54
Medlem
pureplayazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durkslag
Om jag öppnar en jpeg-fil i Photoshop så fortsätter den att öppnas i Photoshop nästa gång fastän jag valt Preview som standard. Kan man stänga av det på nåt sätt?

Är du säker på att du har förhandsvisning som förval? Ibland är det den ikonen även fast illustrator/ps är som standardval. Är det bara en fil det gäller borde väl knepet som joyce tipsade om fungera?

Känner igen ditt problem, var ett tag sedan så jag kommer inte ihåg hur eller om jag löste det.

Ute och cyklar?
/pp
Senast redigerad av pureplayaz 2008-02-23 kl. 23:57.
Citera
2008-02-24, 11:41
Medlem
kafferasts avatar
det finns även ett program, Default Apps, som är ett tillägg till System Preferences, som hanterar denna problematik på ett smidigt sätt. jag använder det själv med gott resultat!

Hemsida:
http://www.rubicode.com/Software/RCDefaultApp/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in