Vi är 9 st och en kock på kursen det kommer att vara 6 st tillfällen och kostar som sagt 3000 kr. Första tillfället lagade vi en femrätters middag och var uppdelade i olika matlag om tre personer som utförde olika saker. Dock fick vi genomgång av alla rätterna och fick titta på när han visade lite tips och tricks då och då.
Rätterna var:
Blåmusselsoppa där blåmusslorna ångades, plockades och en soppa kokades.
Skaldjursrisotto
Varmrätten var kalvytterfile med en vitlökssås, potatis, lök och pumpa.
Pumpan kokades lätt och las sen i en lag av tre delar vatten, två delar socker och en del ättika även lagerblad var med i lagen. Smålökar kokades i olivolja. Vitlökssåsen så rostades viltlöken i ugnen och charlottenlök kokades i grädde sen hade man i de rostade vitlökarna och mixade med stavmixer. Kalvytterfilen stektes och tillagades sen i ugnen på låg temperatur.
Efterrätterna var pannacotta med en röra av några krossade hallon, hela hallon och hackad mynta. Samt en vispad getost kräm med lite cremefraische i samt hackade rostade mandlar och toskad strimlad mango till det ett fikon.
Det var god mat vi fixade men jag hade nog velat kunna delta mer i fler moment och så skulle jag nog velat ha det ännu mer avancerat. Rätt mycket av det vi gjorde har jag gjort innan. Men sammantaget var det mycket bra och jag är nöjd.
Vi pratade lite om vad vi ville ha ut och vad vi ville göra resterande gånger och jag vill fokusera mer på varmrätter och det var de flesta med på så det blir nog så. Vi ville också använda råvaror som är relativt lätta att få tag på och mer lära oss om kombinationer, tillbehör och förädling av dessa.
Jag rapporterar vidare om två veckor