2008-02-23, 20:21
Medlem
Snövits avatar
Jag har anmält mig på matlagningskurs hos www.rentachef.se och ska börja gå i mars, det ska bli superkul. Vi ska gå igenom förrätt, varmrätt, efterrätt och bröd. Det ska vara 6 tillfällen och kostar 3000 kr så jag hoppas att jag får valuta för pengarna.

Jag lagar mycket mat och tycker att det är jätteroligt och anser mig själv som en bra hobby matlagare men vill komma vidare.

Vad har ni för erfarenheter av matlganingskurser, någon som är bra, mindre bra m.m.

Jag kommer givetvis att posta om min upplevelse här.
Citera
2008-02-24, 02:04
Medlem
Rhynns avatar
Hejsan!

Har inga erfarenheter inom dessa kurser, men jag ser fram emot och läsa din upplevelse! Lycka till!
Citera
2008-02-24, 19:17
Medlem
hundhuvuds avatar
Tveksamt om det kan kallas kurs, men jag var på matlagningskväll på rest Tegel i Göteborg. Man skulle få en guidad tur i restaurangmatlagning och i organisationen i ett proffskök.

Det sög stenhårt. Maten vi lagade var taskigt komponerad, kocken var inget socialt geni och vinet var dåligt matchat.

Dock har jag fått blodad tand och vill gå på en riktig kurs.
Citera
2008-09-22, 23:06
Medlem
Snövits avatar
Vårkursen blev inställd men den har nu börjat och jag är jättenöjd. Vi var 9 st som lagade en femrätters middag. Jag ska skriva mer utförligt en annan dag men ska sova nu.
Citera
2008-09-22, 23:10
Medlem
Rhynns avatar
Oj, haha.

Hade helt glömt av att jag skrivit detta inann. Som sagt ska bli roligt att höra.
Citera
2008-09-23, 10:17
Medlem
Snövits avatar
Vi är 9 st och en kock på kursen det kommer att vara 6 st tillfällen och kostar som sagt 3000 kr. Första tillfället lagade vi en femrätters middag och var uppdelade i olika matlag om tre personer som utförde olika saker. Dock fick vi genomgång av alla rätterna och fick titta på när han visade lite tips och tricks då och då.

Rätterna var:

Blåmusselsoppa där blåmusslorna ångades, plockades och en soppa kokades.

Skaldjursrisotto

Varmrätten var kalvytterfile med en vitlökssås, potatis, lök och pumpa.
Pumpan kokades lätt och las sen i en lag av tre delar vatten, två delar socker och en del ättika även lagerblad var med i lagen. Smålökar kokades i olivolja. Vitlökssåsen så rostades viltlöken i ugnen och charlottenlök kokades i grädde sen hade man i de rostade vitlökarna och mixade med stavmixer. Kalvytterfilen stektes och tillagades sen i ugnen på låg temperatur.

Efterrätterna var pannacotta med en röra av några krossade hallon, hela hallon och hackad mynta. Samt en vispad getost kräm med lite cremefraische i samt hackade rostade mandlar och toskad strimlad mango till det ett fikon.

Det var god mat vi fixade men jag hade nog velat kunna delta mer i fler moment och så skulle jag nog velat ha det ännu mer avancerat. Rätt mycket av det vi gjorde har jag gjort innan. Men sammantaget var det mycket bra och jag är nöjd.

Vi pratade lite om vad vi ville ha ut och vad vi ville göra resterande gånger och jag vill fokusera mer på varmrätter och det var de flesta med på så det blir nog så. Vi ville också använda råvaror som är relativt lätta att få tag på och mer lära oss om kombinationer, tillbehör och förädling av dessa.

Jag rapporterar vidare om två veckor
Citera
2008-09-23, 19:04
Medlem
defyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Vi är 9 st och en kock på kursen det kommer att vara 6 st tillfällen och kostar som sagt 3000 kr. Första tillfället lagade vi en femrätters middag och var uppdelade i olika matlag om tre personer som utförde olika saker. Dock fick vi genomgång av alla rätterna och fick titta på när han visade lite tips och tricks då och då.

Rätterna var:

Blåmusselsoppa där blåmusslorna ångades, plockades och en soppa kokades.

Skaldjursrisotto

Varmrätten var kalvytterfile med en vitlökssås, potatis, lök och pumpa.
Pumpan kokades lätt och las sen i en lag av tre delar vatten, två delar socker och en del ättika även lagerblad var med i lagen. Smålökar kokades i olivolja. Vitlökssåsen så rostades viltlöken i ugnen och charlottenlök kokades i grädde sen hade man i de rostade vitlökarna och mixade med stavmixer. Kalvytterfilen stektes och tillagades sen i ugnen på låg temperatur.

Efterrätterna var pannacotta med en röra av några krossade hallon, hela hallon och hackad mynta. Samt en vispad getost kräm med lite cremefraische i samt hackade rostade mandlar och toskad strimlad mango till det ett fikon.

Det var god mat vi fixade men jag hade nog velat kunna delta mer i fler moment och så skulle jag nog velat ha det ännu mer avancerat. Rätt mycket av det vi gjorde har jag gjort innan. Men sammantaget var det mycket bra och jag är nöjd.

Vi pratade lite om vad vi ville ha ut och vad vi ville göra resterande gånger och jag vill fokusera mer på varmrätter och det var de flesta med på så det blir nog så. Vi ville också använda råvaror som är relativt lätta att få tag på och mer lära oss om kombinationer, tillbehör och förädling av dessa.

Jag rapporterar vidare om två veckor
Ett litet tips, kolla med någon bekant som kanske är kock eller känner en. Och försök vara med en lördag

Du kommer att fåut så mycket mera kunskap utav det, visst kanske du inte får göra allt men du får dock en syn hur det funkar.

Personligen tycker jag dessa kurser är ett rån.. Lycka till dock
Citera
2008-09-23, 21:10
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defyra
Ett litet tips, kolla med någon bekant som kanske är kock eller känner en. Och försök vara med en lördag

Du kommer att fåut så mycket mera kunskap utav det, visst kanske du inte får göra allt men du får dock en syn hur det funkar.

Varför just en lördag och ska jag vara med i ett restaurangkök eller vad menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av defyra
Personligen tycker jag dessa kurser är ett rån.. Lycka till dock

Jag tycker det var rätt prisvärt. Jämför man med andra sorters utbildningar, tex inom navigation eller jakt så kostar de minst lika mycket och är får man råvarorna också. Dock tror jag inte att man ska tro att man blir någon expert på matlagningmer som en trevlig grej med tips och tricks.
Citera
2008-09-23, 22:08
Medlem
Är det Mats som håller i kursen? isåfall ska du vara glad för han är en väldigt kompentent kock och lärare.
Citera
2008-09-24, 16:29
Medlem
defyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Varför just en lördag och ska jag vara med i ett restaurangkök eller vad menar du?

Jag tycker det var rätt prisvärt. Jämför man med andra sorters utbildningar, tex inom navigation eller jakt så kostar de minst lika mycket och är får man råvarorna också. Dock tror jag inte att man ska tro att man blir någon expert på matlagningmer som en trevlig grej med tips och tricks.
Okey, Tänkte mest på att du kanske jobbade på dagarna.

Kul att du gillar det iaf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in