2008-02-23, 17:44
Medlem
Här är några filosofiska frågor som jag ställer till mig själv och som jag själv besvarar. Känn dig fri att också besvara på frågorna.
Citat:
Kan du tänka dig att donera?

Under förutsättningen att jag vore död, skulle jag kunna tänka mig att donera mina organ till behövande och/eller till forskning. Det första alternativet skulle vara att donera till behövande och det andra alternativet vore att donera till forskning. Det skulle i sådan fall vara hjärna, ögon, samt hörselorgan, som jag skulle "överlämna" till forskning. Jag skulle till och med kunna tänka mig att donera till kriminella som är i starkt behov av hjärta, njure, lungor eller annat livsviktigt organ för överlevnad, eftersom jag tycker att alla är värd en andra chans.

Är det något organ du inte vill donera?

Jag skulle donera mina organ beroende på vilket ändamål den används. För vetenskapliga och experimentella syften skulle jag inte donera livsviktiga organ såsom hjärta som kan rädda människoliv istället. Annars är det "fritt fram att plocka" med undantag av könsorganet. Det skulle jag vilja behålla intakt.

Skulle du vilja ha något organ från någon annan?

Ifall jag hade ett kritiskt behov av något organ skulle jag säga att det är väldigt svårt att säga nej. Det skulle troligen medföra känsla av både obehag och välbehag. Den obehaglig känslan skulle vara kopplad till tanken att organet är från en annan människans kropp. Det skulle kännas lite konstigt i början. Den sköna känslan av välbehag skulle bero på att bli rehabiliterad.

Hur tror du det är att "Stå på väntlista" för ett organ?

Beroende på i vilket kritiskt tillstånd en patient befinner sig i, avgör vilken patient som ska prioteras.

Vem kan bli donator?

De flesta kan nog bli donator så länge deras organ är friska. Vi kan urskilja två olika typer av donatorer, "levande donator " och "döda donator". Med "en levande donator" menar jag en levande människa som har önskemål om att donera till exempel en njure. Med en "död donator" menar jag en donator som är död men som förr levde och då bestämde sig att donera sina organ till behövande eller till forskning när han/hon dog.

När är man död?

Jag tycker att man kan betrakta en död då hjärnan slutat fungera. Med andra ord, en människa som är hjärndöd är helt enkelt en död människa.

Tror ni det finns många som säger att de inte vill ha någon annans hjärta, Jag vill ha mitt hela tiden?

Även om det finns sådana fall verkar detta inte ha varit något särskilt problem för det flesta när man svävar mellan liv och död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in