• 1
  • 2
2008-02-23, 17:08
Medlem
Späks avatar
Hej allihopa..

Har självklart sökt både här och där på det ack så vanligt förekommande NTLDR problemet vid boot av HD. Har inte hittat något som hjälpt mig och tänkte försöka här, då kunskapsnivån verkligen är hög på sina ställen.

Så här ligger landet:

PC / Windows XP pro / Inget SP mig veterligen / hyfsat uppdaterat ASUS P4GE-MX moderkort

Smällde in en 200GB samsung HD igår, fick "127GB" problemet. Löste detta i diskhanteraren med formatering, inaktivering och aktivering. Allting frid och fröjd där, den visade 189GB eller så och fungerade väl.

Är lite osäker om jag rebootat sedan dess, men datorn fungerade bra vid middagstid idag.

Vid en reboot så fick jag suga på NTLDR-problemet och kom inte in alls i min dator. Utan att veta riktigt vad det var för problem så började jag greja med botordningen i BIOS men fick samma resultat.

Efter lite kladdande så får jag inte längre NTLDR-saknas utan en ännu saftigare som heter något i stil med "Diskläsningsfel var god skjut dig och tryck ctrl-alt-del för att starta om". ctr-alt-del fungerar inte ens, det är reset som gäller.

Jag antar att det ändå är NTLDR som felar. Slängde i XP-skivan och körde en reparation, efter lite kladdande lyckades jag kopiera in ntldr och ntdetect.com från skivan till 200GB hårddisken.

Reboot och det enda jag tjänade på det var ett smaklöst "Hal.dll fel" minns inte exakt vad det stod ( kan kolla upp det vid behov) men systemet föreslog att jag installerade hal.dll igen.

Hal.dll finns säkert på Xp-skivan men jag vågar inte installera den på c:\ (vilken är min master HD, där windows ligger installerat) pga rädsla för att sabba ännu mer. Tror inte att datorn nämnde vilken disk filen saknades på, men jag antar att det är ifrån just c:

Datorn går att logga in på utan problem om man sliter väck 200GB HD'n så jag vågar inte riskera något, men skulle gärna vilja använda min nya fina 200GB..

Hårddisken hittas f.ö. i BIOS, den anges till rätt kapacitet och den ser ut att heta vad den ska. Därför vill jag utesluta fel på kablar? Har försökt att trycka in dem allt vad det går, men ingen skillnad såklart..

Lite lustigt dock, för i det DOS-aktiga reparationsprogrammet på XP-skivan så ligger 200GB som D:\ men väl inne i windows så ligger min DVD-läsare som D:\

Hårddisken låg tidigare som I:\ om jag inte minns helt galet..

Jag är tacksam för all hjälp, kunskapsnivån är på medelnivå, men jag begriper inte extrema förslag i stil med "flashboota, spegla, trippelpartitionera, kör cmd och diskchk, klart!".
Citera
2008-02-23, 18:34
Medlem
ronnebacks avatar
jag hatar sånt här. mitt ända "tips" är att installera om xp..
Citera
2008-02-23, 20:09
Medlem
Späks avatar
Jag hatar också sånt här.

Jag slipper gärna installera om XP, det är inte den hårddisken jag har problem med, som Windows ligger på..

Kanske hade hjälpt ändå, men jag ser det som en sista utväg..

Fan, kom igen nu pojkar, någon måste kunna hjälpa mig..?
Citera
2008-02-23, 20:26
Moderator
Falukropps avatar
Kan du posta en länk till någon dokumentation om lösningen till det här "127GB-problemet"? Kan mycket väl tänka mig att fixen adresserat om disken så bootsektorn pekar på fel ställe eller nåt sånt. Men vill läsa igenom det innan jag kommer med några förslag.

Du kan testa att slänga på en nyare bios på din dator och se om det hjälper också. 127 GB är i rätt storleksordning för att det skulle kunna vara begränsingen hos 28-bitsadressering du stött på. Det lär finnas en bios till ditt moderkort med stöd för 48-bits LBA om moderkortet inte är från stenåldern.
Du kommer åka på att installera om (eller reparera installationen om du inte orkar installera om) om du gör detta också, men det kan ju vara vettigt att göra ändå.
Citera
2008-02-23, 21:27
Medlem
Späks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Kan du posta en länk till någon dokumentation om lösningen till det här "127GB-problemet"? Kan mycket väl tänka mig att fixen adresserat om disken så bootsektorn pekar på fel ställe eller nåt sånt. Men vill läsa igenom det innan jag kommer med några förslag.

Du kan testa att slänga på en nyare bios på din dator och se om det hjälper också. 127 GB är i rätt storleksordning för att det skulle kunna vara begränsingen hos 28-bitsadressering du stött på. Det lär finnas en bios till ditt moderkort med stöd för 48-bits LBA om moderkortet inte är från stenåldern.
Du kommer åka på att installera om (eller reparera installationen om du inte orkar installera om) om du gör detta också, men det kan ju vara vettigt att göra ändå.

Lösningen jag körde var att gå in i diskhanteraren och där kladdade jag EV. med att avpartionera (om nu det ens går..) HDn, inaktivera den och aktivera den igen. Då visades en mer realistisk GB%

Är fan inte ens helt säker på vad jag gjorde, men fungerade gjorde det iaf.

Vid närmare eftertanke så är det mycket möjligt att det var rebooten efter det som startade problemet med hela NTLDRskiten. Datorn fick stå på under natten medan hårddisken formaterades. Sedan använde jag den på morgonkvisten innan jag slog av den.

Säkerligen har det någonting med det jag gjorde i diskhanteraren att göra..

Jag hade gärna gått in i diskhanteraren igen, men som sagt, kommer inte in i windows så länge som 200GBaren är inkopplad.

Vad skulle egentligen hända om jag kopplade på strömmen till hårddisken då jag är inne i Wìndows? antar att det inte är att rekomendera?

Hmm, du tror alltså inte att jag slipper ifrån en ominstallering? Jaja, skiten ska ju ändå göras förr eller senare, men jag hade hoppats på senare.. Det är alltid ett sånt jävla kladdande med program och drivrutiner och skit..

Reparation, gärna för mig, men jag vet inte vad jag kan göra annorlunda, när jag försökte så förvandlades ju NTLDRproblemet till ett hal.dll problem.. Inga funderingar kring detta?

Tack så mycket för hjälpen!
Citera
2008-02-24, 10:18
Medlem
MiniCharlies avatar
Lite offtopic.. Jag fick samma problem med NTLDR-grejen när jag satte i mitt nya grafikkort. Hade jag inte haft en polare som visste vad man kunde göra sålänge hade jag aldrig kommit in i min dator.

Om du inte alls kommer in i XP sätter du bara in en skiva med XP på och när "Tryck på valfri..... starta med cd" låter du den bara stå, så startar den.
Vet ej hur man fixar det, men polaren sa att han kunde göra det. Fixar du det inte innan han har fixat min så skriver jag vad han gjorde här.
Citera
2008-02-24, 16:01
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Späk
Lösningen jag körde var att gå in i diskhanteraren och där kladdade jag EV. med att avpartionera (om nu det ens går..) HDn, inaktivera den och aktivera den igen. Då visades en mer realistisk GB%

Är fan inte ens helt säker på vad jag gjorde, men fungerade gjorde det iaf.

Vid närmare eftertanke så är det mycket möjligt att det var rebooten efter det som startade problemet med hela NTLDRskiten. Datorn fick stå på under natten medan hårddisken formaterades. Sedan använde jag den på morgonkvisten innan jag slog av den.

Säkerligen har det någonting med det jag gjorde i diskhanteraren att göra..

Jag hade gärna gått in i diskhanteraren igen, men som sagt, kommer inte in i windows så länge som 200GBaren är inkopplad.

Vad skulle egentligen hända om jag kopplade på strömmen till hårddisken då jag är inne i Wìndows? antar att det inte är att rekomendera?

Hmm, du tror alltså inte att jag slipper ifrån en ominstallering? Jaja, skiten ska ju ändå göras förr eller senare, men jag hade hoppats på senare.. Det är alltid ett sånt jävla kladdande med program och drivrutiner och skit..

Reparation, gärna för mig, men jag vet inte vad jag kan göra annorlunda, när jag försökte så förvandlades ju NTLDRproblemet till ett hal.dll problem.. Inga funderingar kring detta?

Tack så mycket för hjälpen!

Kom på en sak det skulle kunna vara. Har du vart och rotat i bootordningen något efter att du satt in den andra disken?

Om din dator fick för sig att den ska boota 200GB-disken (som inte har systemet på sig) när du sätter i den, så skulle det kunna rendera dig precis det felmeddelande du får.

När du sen lyckats kopiera in ntloader och det till disken så kan det ju hända att datorn lyckas ladda dem. Det är ju inte svårt att tänka sig att HAL laddar rätt tidigt under booten, eftersom den initierar en hel del hårdvara. Det kan ju hända att det är det första ntloader försöker ladda i sin tur är just HAL:et.

Ta en kik i bootordningen (med båda diskarna inkopplade) och säkerställ att den försöker med disken du har systemet på först.
Citera
2008-02-24, 17:41
Medlem
Späks avatar
Jo, det har rotats i bootordningen..

Så här ser bootkonfigurationen ut:

Cd-rom
HD 1 (80 GB master med Windows på)
HD 2 (200GB slave med endast två filer på)

Testade för skojs skull att ändra bootordningen till HD2 först, men det ville sig inte alls.

Så här ser det spännande felmeddelandet ut när jag försöker slå på datorn med 200GBaren i:

Felaktig boot.ini

Startar från c:\windows

(några sekunder går, sen kommer

Det gick inte att starta windows eftersom följande fil saknas eller är skadad:

<windows-rot>\system32\hal.dll
Installera en kopia av filen ovanför på nytt

Funderar på om jag ska slänga in en boot.ini fil på Mr. 200GB? Var hittar jag isf den, måhända på XP-skivan?

Tänkte ev. testa att uppdatera BIOS med, även om det inte borde behövas. Vet inte vilken version jag har, men jag är nöjd med den..

Åter igen, vad skulle hända om jag pluggar in strömkabeln till hårddisken medan datorn är igång? En blixt, ett krasch och en lukt av lameller?
Citera
2008-02-24, 18:21
Medlem
Flytande_argots avatar
Gör så här:

Citat:
How to Create a Windows Bootable Disk
The Windows boot disk must include the Ntldr (or Setupldr.bin in Windows NT 3.5),Ntdetect.com, and Boot.ini files, and may require ntbootdd.sys which is the device driver for your hard disk controller renamed to ntbootdd.sys.

Note The Ntldr, Ntdetect.com, and Boot.ini files typically have their file attributes set to system, hidden, or read-only. You do not have to reset these attributes for the bootable disk to work. For additional information about the structure of the Boot.ini file, click the article number below to view the article in the Microsoft Knowledge Base:
102873 (http://support.microsoft.com/kb/102873/EN-US/) BOOT.INI and ARC

Detta förutsätter att du har möjlighet att kopiera över dessa till en diskett eller bränna ut dessa filer på en cd-skiva.

http://support.microsoft.com/kb/119467
Citera
2008-02-26, 17:45
Medlem
Späks avatar
Det var som fan.

Skiten verkar fungera nu, iaf gnällde inte datorn nämnvärt vid booten.

Den nya disken går att skriva till och läsa från.

Lösningen fungerade såhär:

Försökte först med en bootcnfg /rebuild men det sket sig kraftigt.

Vidare försökte jag med att lägga in den enda filen jag saknade, nämligen boot.ini på en diskett, men ingen av de (visserligen flera år gamla) disketter jag rotade fram ville funka, så jag tror att min diskettläsare är kaputt.

Brände efter stora svårigheter (förbannade hornero, power calibration, nya DVD-brännare osv) ut en skiva med boot.ini på (lönt att slösa en skiva för en fil på <1kb).

In i windows recovery programmet (är det bara jag som hatar de sjukt dryga drivtuinerna, kernelfilerna, DSCI och allt vad det är, som tvunget ska läsas in innan man ens får något alternativ att välja?) välja "R" och helt enkelt kopiera över boot.ini med lite schyssta kommandon som får vem som helst att minnas DOS gyllene dagar med välbehag.

Boota skiten, klart.

Jag skriver detta så att det kanske kan hjälpa någon stackars jävel som får samma problem som jag i framtiden.

Anledningen till problemet måste ha varit att diskhanteraren av någon anledning gjorde en brutaltotal formatering (den kunde väl ha lämnat boot.ini ntldr och ntdetect.com?). Efter det gick disken helt enkelt inte att boota.

Boot.ini som jag fläkte över var precis samma som i c:\ alltså min primära HD där systemet ligger. Jag var lite orolig över att den skulle behöva editeras eller något, är inte alls haj på hur det fungerar.

Det var alltså bara dessa tre filer som behövdes. Eller så var det inte det och jag kommer snart tjutande tillbaka i den här tråden och begär hjälp..

Stort tack för hjälpen till alla som skrivit i den här tråden, extra tack till argot som fick mig att fortsätta på min linje om att helt enkelt bara kasta in en ny boot.ini och hoppas på det bästa.

Slutligen önskar jag svar på en fråga jag ställt två ggr:

Citat:
Åter igen, vad skulle hända om jag pluggar in strömkabeln till hårddisken medan datorn är igång? En blixt, ett krasch och en lukt av lameller?

Alltså medan Windows is up and running..
Citera
2008-02-26, 19:22
Medlem
Späks avatar
Citat:
Det var alltså bara dessa tre filer som behövdes. Eller så var det inte det och jag kommer snart tjutande tillbaka i den här tråden och begär hjälp..

Ja, där fick jag. *tjuuut*

Vad i helvete är det som spökar? hal.dll igen!

Det fungerade ju alldeles utmärkt efter det att jag slängt in boot.ini! STartade om och kom in, allt frid och fröjd.

Sedan nu helt plötsligt, utan att något har ändrats, så fungerar skiten inte.

Den enda ändringen jag gjorde var att kryssa i "dold" på de tre viktiga filerna väl inne i XP, men inte fan ska det spela någon roll? Fan med
Citera
2008-02-26, 19:41
Medlem
sommarlovs avatar
Det beror ofta på hårdvarufel, testa minne och hårddisk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in