2008-02-23, 02:49
Medlem
Blir man smart av fisk? Har ni ätit något där ni känt att ni blivit lite smartare, mer alert og tänker klarare?
Citera
2008-02-23, 04:58
Medlem
WaRs avatar
Du är från Norge eller hur var det?
Citera
2008-02-23, 05:16
Medlem
Bajsfacistens avatar
Någon kvackslavare kommer säkert påstå omega-3, då omega-3 brukar tillskrivas de alla möjliga egenskaper som sexlust, världsfred, HIV-vaccin och evig lycka åt alla.
Citera
2008-02-23, 08:47
Medlem
Skiftnyckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikvar
Blir man smart av fisk? Har ni ätit något där ni känt att ni blivit lite smartare, mer alert og tänker klarare?
Jag åt en bit lax igår kväll och nu på morgonen när jag satt och klämde en kabel så löste jag Sodukut i GP, väldigt snabbt dessutom. Det måste ju bero på fisken
Citera
2008-02-23, 13:46
Medlem
Själv tykker jag Coca Cola ger en bra temporär effekt. Men den är som sagt jävligt temporär.

Citat:
Ursprungligen postat av WaR
Du är från Norge eller hur var det?

Nej

Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Någon kvackslavare kommer säkert påstå omega-3, då omega-3 brukar tillskrivas de alla möjliga egenskaper som sexlust, världsfred, HIV-vaccin och evig lycka åt alla.

Jo den är väldigt populär inom kvasimedicinen.

Citat:
Ursprungligen postat av Skiftnyckel
Jag åt en bit lax igår kväll och nu på morgonen när jag satt och klämde en kabel så löste jag Sodukut i GP, väldigt snabbt dessutom. Det måste ju bero på fisken

Men just laksen är rätt rolig då den skall ha en blodförtunnande effekt. Det kan väl betyda att den får lättare att rinna till alla delar i hjärnan?

Ligger det inte något i att man alltid hört att man blir smart av fisk?

Sen har jag hört att det ska finnas exakt samma protein i ägg som det finns i hjärnan. Om det nu skulle spela någon roll.
Senast redigerad av Vikvar 2008-02-23 kl. 13:49.
Citera
2008-02-23, 13:51
Medlem
Khapis avatar
Allt som innehåller fett och socker. Hjärnan behöver sånt för att kunna fungera. Mer långsiktigt så fungerar fiskolja väldigt bra. Jag får mycket bättre koncentrationsförmåga om jag äter det regelbundet. Jag tror däremot inte att kapslarna lockar fram några extra hjärnceller, de hjälper dig däremot att använda de du har mer effektivt.

Att vissa idioter fixerar sig på hälsokostens påstått övernaturliga kraft och tror att den kan förflytta berg betyder inte att preparat med vetenskapligt belagd effekt är humbug, som t.ex fiskolja och liknande.
Citera
2008-02-26, 01:36
Medlem
Litet gult djurs avatar
Vissa saker man äter gör en smart nog att aldrig komma på tanken att äta dem igen.
Citera
2008-02-26, 07:54
Medlem
hundhuvuds avatar
Jag har ätit fisk varannan dag i hela livet. Oftast lax eller andra feta Omega3 rika fiskar. Och jag lovar er, jag är minst lika dum som alla andra.
Citera
2008-02-26, 21:33
Medlem
Schmoes avatar
Kebab!!!!!!!!!
Citera
2008-02-26, 22:39
Medlem
Squalos avatar
Vissa fetter, av dom vi kallar Omega-3, inte alla, har effekter som är bra för pallet. Dessa finns i viss fisk som ni vet.

Att äta typ bröd och makaroner, och gud vet vad, med spanmålsbaserad tillsatt omega-3 har ingen effekt.

Att äta norsk odlad lax duger inte heller, då dess kost skiljer sig från den vilda laxen.

I övrigt gäller det att sätta i sig vitaminer, det finns en hel rad som kroppen vill ha, och det bör man äta mycket frukt och grönt för att få i sig.
Citera
2008-02-27, 00:51
Medlem
Litet gult djurs avatar
Musslor är bra, innehåller taurin och nyttiga fetter.
Citera
2008-02-27, 09:54
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Jag har läst studier som visat positiva skillnader på barn som ätit mycket fisk när hjärnan varit under utveckling.
Så mata era barn med fisk så dom blir kloka.
Vi som är vuxna och har en färdigutvecklad hjärna får nog vara nöjda med att det är gott, nyttigt och bra för hjärtat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in