2008-02-22, 19:30
Medlem
Dr.Gs avatar
Hej..

Jag undrar hur stor möjligheten är att få ett jobb i Sverige som en utländsk läkare? Låt oss utgå ifrån att man pluggat i Norge eller en annan nordisk nation eftersom intagningspoängen inte räckte till för läkarprogrammet i Sverige.

Behovet av läkare i Sverige är väl inte aktuellt med tanke på de höga intagningspoängen så är det ens värt att studera utomlands för att sedan få ett jobb i här? Ja, det ska helst vara i detta land..
Citera
2008-02-22, 19:54
Medlem
Om jag inte missminner mig är fler än hälften av alla nyanställda läkare inte ens svenska. Behovet överstiger utbudet med god marginal.
Citera
2008-02-22, 19:55
Medlem
Centauris avatar
Ja, med tanke på att cirka 60 % av alla som får legitimation i Sverige har en utländsk läkarexamen så är chansen stor.

I'd say go for it!
Citera
2008-02-22, 20:17
Medlem
Sartres avatar
Det saknas 800 läkare i bara Västra Götaland. Det finns ett skriande jävla behov av läkare...
Citera
2008-02-22, 20:40
Medlem
Dr.Gs avatar
Jag fattar inte varför intagningspoängen är såpass hög om behovet av läkare är aktuellt som ni uttrycker det?
Citera
2008-02-22, 20:43
Medlem
Sartres avatar
Enkelt, läkarfacket är inte intresserad av att deras höga löner skall sjunka, så de tar psykisk sjukdom, stress, sjukskrivningar och att folk blir idioter i bemötandet av patienterna istället. Har diskuterat det här mycket med en polare som läser till läkare. Vi älskar (post)sovjetiska sverige.
Citera
2008-02-22, 20:51
Medlem
Veyrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
Enkelt, läkarfacket är inte intresserad av att deras höga löner skall sjunka, så de tar psykisk sjukdom, stress, sjukskrivningar och att folk blir idioter i bemötandet av patienterna istället. Har diskuterat det här mycket med en polare som läser till läkare. Vi älskar (post)sovjetiska sverige.

Så läkarfacket bestämmer antalet studieplatser på högskolorna?
Citera
2008-02-22, 20:51
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre

Okej, du behöver inte överdramatisera situationen. Svenska doktorer arbetar mycket mindre än i flertalet länder.
Citera
2008-02-22, 20:52
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veyron
Så läkarfacket bestämmer antalet studieplatser på högskolorna?

Nej, men de kan påverka. De är en maktfaktor.
Citera
2008-02-22, 21:07
Medlem
Sartres avatar
Centauri: Har du någonsin jobbat på ett sjukhus som undertecknad gjort? Ifall ditt liv endast är fyllt av jobb och du jobbar som läkare grattis till ditt nya liv. I annat fall ställ dig i kön på sjukhuset.

Läkarfacket är en mkt stark maktfaktor.
Citera
2008-02-22, 22:11
Medlem
Mike Wadds avatar
I Stockholmsregionen är väl inte behovet av läkare direkt skrikande?
Dock vet jag av en överläkare på Sunderby sjukhus, i Luleå, att har man en läkarlegitimation så kan man få ST inom vilken specialitet man vill, även prestigespecilateter som ortopedi, kirurgi, ÖNH osv. med högre löner än i Stockholmsregionen.

Så är man sugen på läkaryrket och har naturvetenskaplig bakgrund så är det bara att sticka utomlands.
Citera
2008-02-23, 15:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.G
Jag fattar inte varför intagningspoängen är såpass hög om behovet av läkare är aktuellt som ni uttrycker det?

Som jag har förstått det finns det helt enkelt inte tillräckligt många platser på utbildningen. Och glöm inte att läkarna ska vara AT-läkare först och då måste man ha överordnade som det inte finns tillräckligt av.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in