Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-02-22, 18:54
  #1
Medlem
Av någon anledning har bokstäver i texter när jag tex läser på nätet försvunnit. När jag tex skirver detta så ser jag inte bokstaven x. Vad är detta?
Virus??
Citera
2008-02-23, 04:11
  #2
Medlem
Mackells avatar
Måste nog få veta mer för att kunna felsöka

1. Gäller det i en webbläsare eller i flera?
2. I vilken/vilka uppträder det?

OT
Jag undrar om jag kan sluta mig till att du som skriver har kört Windows tidigare. Det jag tänker på är "virus" kommer upp som tänkbar orsak. För mig som gammal macanvändare (MacPlus var den första) kommer helt andra tankar i huvudet. Det är saker som casch, plist-fil, pref-fil etc. Virus existerar överhuvudtaget inte i min tankevärld.
Detta är inte enbart av godo - det är lätt att bli övermodig. Än så länge är det nog ingen fara för egen del, de siter det funnits trojaner på har inte intresserat mig Men man kan inte veta när det kommer till andra så vanligt vett kanske inte skadar, dvs inte klicka OK på allt utan att tänka.
Citera
2008-02-23, 10:04
  #3
Medlem
Gäller Safari
Citera
2008-02-24, 15:05
  #4
Medlem
Mackells avatar
Det jag tänker på är att det antingen är Safari eller typsnitt som krånglar . Skulle tro på det senare men det förra är enklare så därför skulle jag börjat där

I Safari kan man välja "Återställ Safari" Tänk på att alla inställningar försvinner. Det kan därför vara en god idé att exportera alla bokmärken först och kopiera övrigt man har där

När det gäller typsnitt kan det vara nya, borttagna, kurrupta eller kurrupt typsnitts casch som ställer till det.

Kurt Lang har skrivit en bra artikel om typsnitt, hanteringen och problemlösningar som bl a finns på http://www.jklstudios.com/misc/osxfonts.html

På slutet, under 911 skriver han i fråga två om "For garbled text, the most common cause is corrupt font caches." och ger lösningar. Funkar inte de så följ hans övriga råd i artikeln.

Jag vet att tidigare var rådet ofta att man skulle göra en "achive and install" installation av hela systemet när typsnitt krånglade men Lang ger i artikeln många tips på vad man kan göra istället för det, bl a enbart återinstallera originaltypsnitten.
Citera
2008-02-27, 22:19
  #5
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Inga inställningar eller bokmärken försvinner när du väljer återställ Safari. Har du inte vågat prova funktionen själv?

Citat:
Ursprungligen postat av Mackell
Det jag tänker på är att det antingen är Safari eller typsnitt som krånglar . Skulle tro på det senare men det förra är enklare så därför skulle jag börjat där

I Safari kan man välja "Återställ Safari" Tänk på att alla inställningar försvinner. Det kan därför vara en god idé att exportera alla bokmärken först och kopiera övrigt man har där

När det gäller typsnitt kan det vara nya, borttagna, kurrupta eller kurrupt typsnitts casch som ställer till det.

Kurt Lang har skrivit en bra artikel om typsnitt, hanteringen och problemlösningar som bl a finns på http://www.jklstudios.com/misc/osxfonts.html

På slutet, under 911 skriver han i fråga två om "For garbled text, the most common cause is corrupt font caches." och ger lösningar. Funkar inte de så följ hans övriga råd i artikeln.

Jag vet att tidigare var rådet ofta att man skulle göra en "achive and install" installation av hela systemet när typsnitt krånglade men Lang ger i artikeln många tips på vad man kan göra istället för det, bl a enbart återinstallera originaltypsnitten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback