2008-02-22, 09:22
Medlem
someuses avatar
Befinner mig i en absurd debatt, som kostar SMS-pengar, med en anglofil utan dess like ang vilken liga av Serie A och Premier League som är bäst. Oerhört svårt att bestämma, jag vet.
Det borde väl vara så att man måste göra en kvantitativ analys över en relevant tidsperiod (säg 20 år) i Champions League, tidigare Europacupen, för att kunna bestämma vilken liga som är "bäst" eller framgångsrikast av de två? Märkväl, inte vilken liga som är mest rolig eller underhållande.

När jag tittar på statistiken över senaste 20 åren så får jag fram att
Italien har 6 guld (Innehar bucklan för närvarande)
Engand 2 guld

Om man dessutom tar in det större tidsperspektivet (1956-2007)
Italien 11 guld, (Innehar bucklan för närvarande)
England 10 guld

Om någon dessutom känner det relevant att blanda in VM och EM:
Italien 4 VM guld (bucklan för närvarande) + 1 EM guld
England 1 VM guld

Är fullt medveten om att det i många fall är dagsformen som avgör mellan de tre stora ligorna idag men det är min motdebattör som insisterar på jämförelsen Italien - England. När jag redovisar den här statistiken så viftar han bort den och menar att jag borde "öppna" ögonen ang matcherna som gick i veckan samt att PL hade så många lag i semifinalerna 2007. Hans absoluta favorit är att hänvisa till ett uttalande Glenn Strömberg gjorde i TV för nåt år sedan, som gick ut på att han ansåg att PL var "bäst" just nu.
Själv ser jag dock inte hur man kan dra en sådan slutsats utan att göra en kvantitativ analys över en relevant tidsperiod.

Är jag helt ute och reser eller? Vad tycker ni?
Senast redigerad av someuse 2008-02-22 kl. 09:47.
Citera
2008-02-22, 10:46
Medlem
mr.pungs avatar
Det är väl ganska uppenbart att den italienska ligan är den bästa ligan i världen över de senaste 20 åren, Premier League var ju inte i närheten under den största delen av 90-talet men ligan har ju vuxit sig riktigt stark under de senaste åren med utländska invisterare med mera. Och jag tror faktiskt den håller högre klass än Serie A över hela registret, dvs mitten/botten i PL håller numera högre klass än mitten/botten i Serie A. Mellan topplagen tror jag det är hugget som stucket.
Citera
2008-02-22, 11:07
Medlem
Gyters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av someuse
Är jag helt ute och reser eller? Vad tycker ni?

Du är ute och reser. Vad som hände 1988 har ingen som helst påverkan på vem som är bäst idag.

VM har ännu mindre med det hela att göra.

De senaste åren har Premier Leauge ryckt ifrån och är idag den bästa ligan. Toppen är väl ungefär lika starka i Italien och England och i Spanien finns Real Madrid och Barcelona. Det är längre ner i tabellen man ser de stora skillnaderna rent sportsligt. Sen att engelska ligan är mycket större i antalet tv-tittare och att klubbarna är mycket rikare i England kan ingen säga någonting om.

Idag är Premier League ohotad som den bästa ligan i världen.
Citera
2008-02-22, 15:30
Medlem
someuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyter
Du är ute och reser. Vad som hände 1988 har ingen som helst påverkan på vem som är bäst idag.

VM har ännu mindre med det hela att göra.

De senaste åren har Premier Leauge ryckt ifrån och är idag den bästa ligan. Toppen är väl ungefär lika starka i Italien och England och i Spanien finns Real Madrid och Barcelona. Det är längre ner i tabellen man ser de stora skillnaderna rent sportsligt. Sen att engelska ligan är mycket större i antalet tv-tittare och att klubbarna är mycket rikare i England kan ingen säga någonting om.

Idag är Premier League ohotad som den bästa ligan i världen.
Vad baserar du din tes på?
Ser inget annat i ditt inlägg än tycke. Du måste ju ha nån form av analysmetod att utgå ifrån. Annars blir dina "är" och "har" bara ordbajs?
Citera
2008-02-22, 15:39
Medlem
someuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.pung
Det är väl ganska uppenbart att den italienska ligan är den bästa ligan i världen över de senaste 20 åren, Premier League var ju inte i närheten under den största delen av 90-talet men ligan har ju vuxit sig riktigt stark under de senaste åren med utländska invisterare med mera. Och jag tror faktiskt den håller högre klass än Serie A över hela registret, dvs mitten/botten i PL håller numera högre klass än mitten/botten i Serie A. Mellan topplagen tror jag det är hugget som stucket.
Blir tyvärr inget annat än spekulationer mr. pung! Visst skulle det vara intressant att få till lite matcher mellan mitten och botten-skikten.
Antar dock att de italienska fotbollsprofessorerna (tränarna) hade haft en hel del invändningar mot ditt antagande.
Det vore väldigt svårt att dra slutsatser från kvalitativ analysmetod eftersom de olika ligorna spelar så totalt olika fotboll.
Citera
2008-02-22, 15:45
Medlem
Fula Gubbens avatar
Helt övertygad om att mitten/botten i Serie A är betydligt bättre än mitten/botten i PL. Bottenlagen i Serie A kan spela helt jämnt mot storlagen, vilket inträffat ett antal gånger denna säsong. Att de håller en hög standard kan man konstatera bara genom att titta på spelarnas teknik, taktiska förmåga, osv.

- F.G
Citera
2008-02-22, 16:02
Medlem
Meanmachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Helt övertygad om att mitten/botten i Serie A är betydligt bättre än mitten/botten i PL. Bottenlagen i Serie A kan spela helt jämnt mot storlagen, vilket inträffat ett antal gånger denna säsong. Att de håller en hög standard kan man konstatera bara genom att titta på spelarnas teknik, taktiska förmåga, osv.

- F.G

Tycker England kört om Italien om man ser till lagen i mellanskitet. Mest pga de kapital som kommit till under senare år. Mittenlag som Manchester City, Everton, Tottenham, West ham, Newcastle etc känns hetare än Udinese, Atalanta, Genoa, Torino m.m.
Citera
2008-02-22, 16:18
Medlem
Gyters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av someuse
Vad baserar du din tes på?
Ser inget annat i ditt inlägg än tycke. Du måste ju ha nån form av analysmetod att utgå ifrån. Annars blir dina "är" och "har" bara ordbajs?

Helt jävla idiotiskt inlägg.
Citera
2008-02-22, 16:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben

- F.G

Och det kan inte bottenlagen i PL eller? Jag är däremot helt säker på att Liverpool, Aston Villa osv är bättre än dom lagen som ligger typ 6a, 7a i Italienska.

Tillexempel Lazio (som måste kommit 3a eller 4a i ligan förra året) fyfan vad tex Man City, United, Arsenal, Chelsea, Liverpool, Everton, Aston Villa och Portsmouth hade pissat på dem. Säkert också Blackburn, och eftersom att ett av bottenlagen (Bolton) spöade Atletico som uppenbarligen är Spaniens fjärde bästa lag, så ser jag INGET som tyder på att Spanien/Italien skulle vara bättre. Bara att se hur många Engelska lag som är kvar i CL och UEFA, dvs alla lag som deltog.
Citera
2008-02-22, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bLyGE_kEntA
Och det kan inte bottenlagen i PL eller? Jag är däremot helt säker på att Liverpool, Aston Villa osv är bättre än dom lagen som ligger typ 6a, 7a i Italienska.

Tillexempel Lazio (som måste kommit 3a eller 4a i ligan förra året) fyfan vad tex Man City, United, Arsenal, Chelsea, Liverpool, Everton, Aston Villa och Portsmouth hade pissat på dem. Säkert också Blackburn, och eftersom att ett av bottenlagen (Bolton) spöade Atletico som uppenbarligen är Spaniens fjärde bästa lag, så ser jag INGET som tyder på att Spanien/Italien skulle vara bättre. Bara att se hur många Engelska lag som är kvar i CL och UEFA, dvs alla lag som deltog.

Får, som spanska ligans ständiga försvarsadvokat, ändå medge att siffrorna i årets Europacupspel är svåra att argumentera emot. England har onekligen gått framåt. Tycker dock ändå att Spanska ligans mitten/bottenlag håller högre klass än PL:s dito, sett till de senaste fem åren. Men skit samma, vad detta forumet behöver är väl knappast ännu en "bästa ligan-diskussion", känns som vi nött det ämnet in absurdum på sistone. Tror vi vet allas ståndpunkter vid det här laget. Det som bara kan konstateras är dock att PL och La liga ligger mil före Serie A i dagens läge.
Citera
2008-02-22, 17:12
Medlem
someuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyter
Helt jävla idiotiskt inlägg.
Nä.
Citera
2008-02-22, 17:18
Medlem
someuses avatar
Nej...
Här luftades inget av vikt som får mig att ändra uppfattning.
Både hårddata och statistik talar för Italien.
De största och färskaste bucklorna (CL och VM) finns i Italien, och statistiken talar också sitt klara språk.

Över och ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in