2009-10-08, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MastaZ
öppna och se , ta gärna bilder
Öppnade en brunnslock förr, fann en stor flod forsandes inuti med minst 2 meter till taknivå tänkte ta en uppblåsbar gummibåt och paddel med mig nästa gång
jag får väll göra det, men under ena som jag sa så låter det som en fors, tänker fan inte hoppa ner i strömt vatten , man vet aldrig var man hamnar
Citera
2009-10-09, 11:52
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr33k
vad betyder brunnar som det står 5 TON på? har sett några såna, i ena lät det som en riktig jävla flod under, har inte öppnat ska nog göra det men är lite nyfik på vad som finns där under, om det äns är ngn idé att öppna..

Det betyder att brunnslocket tål 5 ton...
Citera
2009-10-09, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Det betyder att brunnslocket tål 5 ton...
tål 5 ton på vilket sätt??
Citera
2009-10-09, 22:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fr33k
tål 5 ton på vilket sätt??
vikten den klarar som mest ovanpå?
Citera
2009-10-11, 02:44
Medlem
horses avatar
Vad är SL brunnar för något? Jag vet att det är brunnar men vad finns bakom dem?
Citera
2010-03-16, 18:46
Medlem
notnawarriors avatar
förlåt att jag bumbar den tråden nu men jag har en fråga angående tunnlar under brunnlock.
Kan det va farlig gas i en tunnel under brunnarna eller om jag öppnar ett brunslock och hittar en tunnel är det bara frittfram att gå ner då?
Citera
2010-03-16, 19:50
Medlem
notnawarriors avatar
föresten jag har en fråga till.

jag och mitt så kallade ue crew hittade igår en stor rund cement grej uppstickande ur marken.
men det coola va att det va ett fyrkantigt lock på cement saken det va 8 st bultar och på locket stod det ett stort h.
vi bankade på locket med lite stenar och saker och det va ihåligt där inne så vad tycker ni ska vi dra ditt och öppna skiten?
Citera
2010-03-16, 21:12
Medlem
-Mackan-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notnawarrior
föresten jag har en fråga till.

jag och mitt så kallade ue crew hittade igår en stor rund cement grej uppstickande ur marken.
men det coola va att det va ett fyrkantigt lock på cement saken det va 8 st bultar och på locket stod det ett stort h.
vi bankade på locket med lite stenar och saker och det va ihåligt där inne så vad tycker ni ska vi dra ditt och öppna skiten?
Eget val men jag vet att jag skulle i alla fall! Hittade ett lock som jag öppnade med "huvudnyckeln" (bultsax)
och där under var det VARMT vatten.... Ångade ganska fint i -15 grader!
Synd bara att det inte var mera än 1m ner sen så rinnande vatten i ett smalt rör!
Citera
2010-03-17, 18:49
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notnawarrior
förlåt att jag bumbar den tråden nu men jag har en fråga angående tunnlar under brunnlock.
Kan det va farlig gas i en tunnel under brunnarna eller om jag öppnar ett brunslock och hittar en tunnel är det bara frittfram att gå ner då?

Japp absolut

Speciellt vid avlopp så kan det bli väldigt farligt ,har sett kommungubbarna gå ner med masker och syrgasutrustning som skydd.
Citera
2010-03-17, 19:18
Medlem
ormtjusarens avatar
Och nu kommer en nyhet-?. Vi gick i lidingös dag-Va system på 70-talet och på en del ställen fanns det en brandstege upp till en i stålnät gjord platå. ibland mitt i en gata/väg eller i en trevlig gräsmatta/skog . Problemet är bara att många av dessa järn-luckor av samma modell som är standard var stängda underifrån. Det var ett kors som modell fälglors som man kunde snurra upp. Note: det gick alltså ej att öppna från gatan,skogen,gräsmattan. om man nu inte är förbannat stark. PS: självklart minns jag vart dom flesta ligger . ibland med vissa gammla UE-vänner kan jag peka på en lucka eller dyligt och fråga om dom minns dom utflycker vi gjorde.
Citera
2010-04-27, 00:13
Medlem
Korsans avatar
Jag har hittar ett lock som jag tror att det kan finnas någonting spännande under, så jag och en kompis stack dit med kofot och grejjer. Men vi fick knappt ner kofoten under locket, och när vi väl fick under den så var det helt omöjligt att lyfta upp det med händerna.

Nu undrar jag om det kan vara så att det är något slags lås på brunnen, vi fick ju upp locket typ 3 cm med kofoten, men det gick inte ett lyfta.
Citera
2010-04-27, 01:26
Medlem
acshighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korsan
Jag har hittar ett lock som jag tror att det kan finnas någonting spännande under, så jag och en kompis stack dit med kofot och grejjer. Men vi fick knappt ner kofoten under locket, och när vi väl fick under den så var det helt omöjligt att lyfta upp det med händerna.

Nu undrar jag om det kan vara så att det är något slags lås på brunnen, vi fick ju upp locket typ 3 cm med kofoten, men det gick inte ett lyfta.:(

runt eller fyrkantigt? Det finns G1or med lås i form av fyrkantsvred (G1or är ett begrepp vi hittade på i början på 2000-talet å som syftar på dom fyrkantiga luckorna som finns framförallt i Stockholm, som sitter på gångjärn och har ett hål, eller öppning imitten längst fram).

Runda brunnar har jag nog aldrig sett lås på, men däremot finns det ganska gott om varianter som måste läggas ner på ett speciellt sätt. Vissa av dom, särskilt dom på bilvägar, sitter som berget förmodligen kilas dom fast när bilarna accelererar över dom. Sen finns det skitmycket luckor som bara kärvar allmänt och som man kan få slita länge med. Du vet att den är låst om du hör att något tydligt klonkar i när du rycker den uppåt. Om du däremot har ett mjukt motstånd så är det förmodligen skräp, sten, rost etc - då ere bara å jobba med den. Om ni fått upp den 3cm så tryck in något å ta nytt grepp, sen lyser ni in under den å kollar helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in