Citat:
Ursprungligen postat av Korsan
Jag har hittar ett lock som jag tror att det kan finnas någonting spännande under, så jag och en kompis stack dit med kofot och grejjer. Men vi fick knappt ner kofoten under locket, och när vi väl fick under den så var det helt omöjligt att lyfta upp det med händerna.
Nu undrar jag om det kan vara så att det är något slags lås på brunnen, vi fick ju upp locket typ 3 cm med kofoten, men det gick inte ett lyfta.:(
runt eller fyrkantigt? Det finns G1or med lås i form av fyrkantsvred (G1or är ett begrepp vi hittade på i början på 2000-talet å som syftar på dom fyrkantiga luckorna som finns framförallt i Stockholm, som sitter på gångjärn och har ett hål, eller öppning imitten längst fram).
Runda brunnar har jag nog aldrig sett lås på, men däremot finns det ganska gott om varianter som måste läggas ner på ett speciellt sätt. Vissa av dom, särskilt dom på bilvägar, sitter som berget förmodligen kilas dom fast när bilarna accelererar över dom. Sen finns det skitmycket luckor som bara kärvar allmänt och som man kan få slita länge med. Du vet att den är låst om du hör att något tydligt klonkar i när du rycker den uppåt. Om du däremot har ett mjukt motstånd så är det förmodligen skräp, sten, rost etc - då ere bara å jobba med den. Om ni fått upp den 3cm så tryck in något å ta nytt grepp, sen lyser ni in under den å kollar helt enkelt.