2014-06-18, 18:34
Medlem
swehardrockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Det beror nog helt på inom vilken kulturyttring som man rör sig om. Anime, manga och japanska filmer är fortfarande omåttligt populärt.

Rör mig mycket inom k-pop (eftersom jag lyssnar en del på det) och där ska verkligen allt vara koreanskt. Har fått intrycket att detta är nya Japan wannabees fast istället ska allt vara koreanskt men ändå skönt att Japan fortfarande är populärt
Citera
2014-06-18, 19:41
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swehardrocker
Rör mig mycket inom k-pop (eftersom jag lyssnar en del på det) och där ska verkligen allt vara koreanskt. Har fått intrycket att detta är nya Japan wannabees fast istället ska allt vara koreanskt men ändå skönt att Japan fortfarande är populärt

Jo, klart att den koreanska kulturen och musiken är som mest påtaglig då du rör dig i de kretsarna men kommer nog alltid att finnas Nipponfiler, oavsett vilken yttring av kulturen som det handlar om. Koreansk kultur har ju fått sig ett ordentligt uppsving med deras filmer och PSY's musik, men hur länge den kommer vara befintlig i gemene svenssons liv är ju bara en tidsfråga.
Citera
2014-06-22, 20:37
Bannlyst
Folk som är intresserade av Japan har inget med emos att göra
Och det är inte väldigt många som klär ut sig i kläder som är från Japan
Citera
2014-06-22, 20:39
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jepp73
Och det är inte väldigt många som klär ut sig i kläder som är från Japan

Evisujeans var ju väldigt poppis ett tag för en del år sedan, men du kanske tänker mera på kimonos och dylikt?
Citera
2014-07-04, 00:13
Medlem
NyanNyans avatar
Jag har varit japan wannabe sedan 12 års åldern, jag är old school.
Citera
2026-09-05, 09:35
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
En extremt sjuk företeelse.

Vita människor som vill vara japaner är bland det värsta jag vet, och de är också extremt löjliga.

Det är en sorts fetishism av japansk kultur som har exakt noll med verkligheten i att vara japan att göra.

Så fort de träffar människor som har faktisk anknytning till landet så blir de aggressiva då deras bristande kunskaper och verklighetsförankrig blottas.

Jag tycker man ska sinnesundersöka dessa människor grundligt eftersom det oftast bygger på en svag jagkänsla och självförakt.

Cosplay och transvestitism samt överdriven porrkonsumtion och liknande företeelser går ofta hand i hand med den här avarten.

På det hela taget så är det en exotifiering av en kultur som har sin grund i vanföreställningar, detta oftast därför att man har egna obearbetade identitetsproblem.
Senast redigerad av DittMuppHelvete 2026-09-05 kl. 09:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in