2008-02-20, 22:09
Medlem
Hejsan,

Jag undrar vilken mixer som är bäst ifall man enbart ska köra house-musik, inget scratchande alltså. Vill även ha lite trögare knobs.
Jag är nybörjare så det får gärna vara en lite billigare variant.

Tacksam för svar.
Citera
2008-02-21, 19:36
Medlem
Är någon av dessa mixers något att hänga i granen tro?
http://www.thomann.de/se/numark_dm950_2kanal_battlemixer.htm
http://www.thomann.de/se/stanton_smx201.htm
Citera
2008-02-22, 02:07
Medlem
von skithåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lange
Hejsan,

Jag undrar vilken mixer som är bäst ifall man enbart ska köra house-musik, inget scratchande alltså. Vill även ha lite trögare knobs.
Jag är nybörjare så det får gärna vara en lite billigare variant.

Tacksam för svar.
I vilken prisgrupp hade du tänkt dig? När det gäller just House/club-mixar så är väl kungarna Allen & Heath.

Av egna erfarenheter så kan jag rekommendera pioneers djm 300s. har också en Numark dm 1050, den duger väl men har inte allt som jag vill ha. Någon mixer som jag hade för ett par år sen var en Stage line, kommer tyvärr inte ihåg vilken modell, men det var en 3 kanals med bpm räknare. Och hade den inte gått sönder hade jag haft den än idag. Men finns det nått du absolut inte ska köpa så är det en Gemini, Köpte en scratchmaster eller nått liknande för ca 15 år sen. och fy fan vilket skräp.

Vad har du för spelare? har du cd? vinyl? tabel top? dubbel?
Citera
2008-02-22, 16:02
Medlem
Tack för tipset. Läste lite om Allen & Heath och de ska tydligen vara mäktiga när det gäller house & techno. Har tydligen vunnit pris för årets mixer 2002/2003.
Pioneer är över min prisklass, eftersom jag endast ska lattja lite hemma på skoj.
64:an är ju 6-kanalig, medans 32:an är en nedbantad version. Den vore perfekt, dock verkar den inte ha BPM-räknare vilket vore bra.

Köpte för 15 år sedan? Du har inte tänkt på att tekniken har utvecklats lite sen dess

Anyway, nu är det tänkt så att jag ska "laptop-dj:a" hemma lite på skoj
Jag har en laptop, ska köpa Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS notebook-ljudkort som man trycker in vid sidan av laptopen. Köpa 2 RCA-kablar där ena går från ljudkortet till mixerns kanal-1, och den andra kabeln från datorn till mixerns kanal-2, och hörlurarna kopplade till mixern.
Exakt som i denna guiden: http://www.youtube.com/watch?v=hI4JTGRxJpY
(Spola till typ 3:e minuten)
Ska köra med Virtual Dj. Om jag diggar det och vill fortsätta så kommer jag förmodligen köpa Serato i framtiden och köra tidskodade vinyler.

För övrigt verkar ju Numark dm 1050 jävligt prisvärd. Kostar inte alls särskillt mycket.
Citera
2008-02-22, 16:27
Avslutad
BPM-räknare. Färskingar.

Jag kör på en gammal Numark CM 200. Fungerar alldeles ypperligt. Behövs inte mer om man kan lira.

En Allen & Heath hade inte varit fel. Men då stämmer inte färgerna till cd-spelaren. Måste vara snyggt också. Dessutom finns det inte så många Allen & Heath som är i 19".
Senast redigerad av eXit^ 2008-02-22 kl. 16:29.
Citera
2008-02-22, 16:54
Medlem
von skithåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXit^
BPM-räknare. Färskingar.

Jag kör på en gammal Numark CM 200. Fungerar alldeles ypperligt. Behövs inte mer om man kan lira.

En Allen & Heath hade inte varit fel. Men då stämmer inte färgerna till cd-spelaren. Måste vara snyggt också. Dessutom finns det inte så många Allen & Heath som är i 19".
Nej jag tycker det är dåligt med 19" mixar, Och dom som finns tycker jag är onödigt dyra. Man betalar för kanaler man inte behöver, effekter som aldrig används. Fast nu använder jag ett par Denon dn-s 1000, Och då passa en mindre mixer perfekt.
Citera
2008-02-22, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXit^
BPM-räknare. Färskingar.

Jag skrev ju att jag bara ska ha det till att lattja hemma eftersom jag är nybörjare.
Vad menar ni med en mixer som är 19" ?
Citera
2008-02-22, 19:57
Medlem
von skithåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lange
Jag skrev ju att jag bara ska ha det till att lattja hemma eftersom jag är nybörjare.
Vad menar ni med en mixer som är 19" ?
Hahah jo det skenade nog iväg lite!..(det är ju så med entusiaster.)

Med 19" menas storleken på mixern, precis som med en tv. Teknet " betyder tum. 19" är standar storlek på dj/studio/pa grejer som ska passa i ett case eller rack.

Om du ska ha en mixer bara för hemma bruk så passar Numark alldeles utmärkt, Billiga och enligt mig mycket pålitliga och bra. Vad spelar du på? cd? vinyl? tabel top eller dubbel? och hur mycket pengar hade du tänkt dig att lägga ner på en mixer? Och kanske du skulle behöva bpm (beats per minute) räknare, efter som du precis har börjat. För då har ju Behringer ett par mixar, Och efter som du bara skulle spela hemma så kanske en sådan räcker.
Citera
2008-03-10, 23:11
Medlem
Hej igen grabbar,

Tänkte ställa en till fråga.
Jag ska köpa en mixer och det står nu mellan följande modeller;

*Pioneer DJM-300
http://www.occase-music.com/PioneerDJM300.jpg

*Stanton SMX401
http://cachepe.zzounds.com/media/quality,85/brand,zzounds/fit,400by400/smx401_LG-85fda880664183a202a583e2ed092920.jpg

*Mackie D2
http://www.mackie.com/products/d2/

Varorna kommer köpas i London eftersom jag har en släkting där. Bör väl inte vara något problem med att koppla in dom här i Sverige? Syftar på Englands cpiga uttag till diverse prylar.

Okej grabbar. Vad säger ni? Ge mig råd.

Cheers!
Senast redigerad av Lange 2008-03-10 kl. 23:16.
Citera
2008-03-10, 23:22
Medlem
Nu när jag tänker efter funderar jag nästan på Mackie D2:an.
http://www.youtube.com/watch?v=EoZbrneHAgY

Mixern har firewire uttag så man kan koppla den direkt till laptopen som i klippet. Perfekt för mig som vill börja med att laptop-dj:a lite hemma Är det bara via firewire man kan koppla mixern direkt till datorn utan någon dosa eller liknande?
Och om mixern inte har firewire-uttag (som de flesta inte har vad jag vet) är det väl bara att koppla mixern till ett extra ljudkort i datorn som jag skrev i inlägget ovan?

Dock är det ett minus att det verkar vara en scratch-mixer. Men det spelar väl inte överdrivet stor roll? Eller?
Trevligt att man kan ställa in hårdheten på crossfadern väldigt simpelt också.

Hjälp.
Senast redigerad av Lange 2008-03-11 kl. 00:07.
Citera
2008-03-11, 17:25
Avslutad
Vad har du för cd?
Citera
2008-03-13, 13:44
Medlem
softishs avatar
Kvalitetsmässigt är Behringer mixers på samma nivå med deras priser. Räkna INTE med att bpm-räknaren funkar. Dessutom är det väl bättre att räkna beats på sina låtar innan man ens ställer sig vid mixern, min åsikt.
Det är inte bpm counter som ska avgöra ditt val av mixer i alla fall.
Ska du bara lira hemma så duger väl egentligen vilken mixer som helst, kommer du ut och spelar så har ju arrangören som regel ordnat med ljudutrustning.
Fick jag välja utan att tänka på priset så blev det nog en A&H xone92. 4-kanals EQ ger lite fler möjligheter att leka med.
Annars om du faller över en beggagnad Pioneer 600 så går man väl inte helt fel. Tycker de står i var och varannat djbås. Den är bara för dyr i förhållande till vad man får om man köper den ny (den är ju rätt gammal).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in