2008-02-20, 19:09
Bannlyst
Vad betyder det egentligen när ett land kallar hem sina ambassadörer?
Hur skickar dem tillbaka ambasadörerna? Ber om ursäkt eller vad?

Är det allvarliga åtgärder?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=744692

Senast redigerad av A-N-A 2008-02-20 kl. 19:16.
Citera
2008-02-20, 19:12
Medlem
Daineas avatar
Det är en kraftig markering mot det landet man återkallar sina ambassadörer från såklart. Vad skulle det annars betyda?
Citera
2008-02-20, 19:13
Medlem
Kingers avatar
Det betyder att de aldrig kommer gå in i EU.
Citera
2008-02-20, 19:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Det är en kraftig markering mot det landet man återkallar sina ambassadörer från såklart. Vad skulle det annars betyda?

Så långt är jag också med! Men vad har det för inverkan?
Citera
2008-02-20, 19:21
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-N-A
Så långt är jag också med! Men vad har det för inverkan?

I det korta eller långa loppet? På kort sikt innebär det att inofficiella diplomatiska vägar minskas kraftigt mellan de berörda länderna. På längre sikt tror jag att nya ambassadörer kommer att sändas ut, det är helt enkelt inte hållbart att försvåra internationella kontakter med så stora och inflytelserika länder (iaf gällande Tyskland).

Gällande orsaken till tillbakadragandet så är det nog ingen större risk att det får någon effekt åt något håll: Serbien står garanterat fast vid sina protester och Tyskland kommer aldrig att ta tillbaka sitt erkännande av Kosovo.

Alltså är det mest en symbolhandling.
Citera
2008-02-20, 19:25
Bannlyst
Citat:
I det korta eller långa loppet? På kort sikt innebär det att inofficiella diplomatiska vägar minskas kraftigt mellan de berörda länderna. På längre sikt tror jag att nya ambassadörer kommer att sändas ut, det är helt enkelt inte hållbart att försvåra internationella kontakter med så stora och inflytelserika länder (iaf gällande Tyskland).

Gällande orsaken till tillbakadragandet så är det nog ingen större risk att det får någon effekt åt något håll: Serbien står garanterat fast vid sina protester och Tyskland kommer aldrig att ta tillbaka sitt erkännande av Kosovo.

Alltså är det mest en symbolhandling.

Alright, tack för svaret!

Det är synd faktist.

Blev glad i efterhand när tadic röstades som President.

Först ville jag att Nikolic skulle rösta!

Jag hoppas att Serbien för sin egen skull vänder sig mot väst!
Gör av sig med ciganska mahalla och ändrar attityd.
Citera
2008-02-20, 19:50
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-N-A
Alright, tack för svaret!

Det är synd faktist.

Blev glad i efterhand när tadic röstades som President.

Först ville jag att Nikolic skulle rösta!

Jag hoppas att Serbien för sin egen skull vänder sig mot väst!
Gör av sig med ciganska mahalla och ändrar attityd.

Varsågod. Själv tycker jag dock att det inte är ett dugg synd; EU kan behöva att ett land säger nej till deras imperialistiska expansion och vad Serbien behöver är närmre samarbete med ett land som respekterar Serbiens suveränitet snarare än att ta emot blodspengar från en union som två gånger bistått i styckandet av landet.
Därmed inte sagt att total isolationism á la Nordkorea är av godo eller något att sträva efter, men så långt tror jag heller inte att det kommer att gå: får jag ge en vild gissning så kommer nog vissa kontakter mellan den euro-albanska unionen och de östliga nationerna alltid att finnas och om EU slutar uppmuntra till brott mot internationell rätt kanske även en viss grad av respekt kan växa fram med tiden...
Citera
2008-02-20, 19:53
Bannlyst
Citat:
Varsågod. Själv tycker jag dock att det inte är ett dugg synd; EU kan behöva att ett land säger nej till deras imperialistiska expansion och vad Serbien behöver är närmre samarbete med ett land som respekterar Serbiens suveränitet snarare än att ta emot blodspengar från en union som två gånger bistått i styckandet av landet.
Därmed inte sagt att total isolationism á la Nordkorea är av godo eller något att sträva efter, men så långt tror jag heller inte att det kommer att gå: får jag ge en vild gissning så kommer nog vissa kontakter mellan den euro-albanska unionen och de östliga nationerna alltid att finnas och om EU slutar uppmuntra till brott mot internationell rätt kanske även en viss grad av respekt kan växa fram med tiden...

Jag förstår inte vad du menar?
När blev Serbien splittrat 2 gånger?
Citera
2008-02-20, 20:34
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanatico
Jag förstår inte vad du menar?
När blev Serbien splittrat 2 gånger?

Jag avsåg att RS borde ha varit en del av Serbien, nu är gjort gjort och ingen anledning att gråta över spilld mjölk, men det var en gång, med Kosovo är det andra gången och rimligast är att söka en stark allians med Ryssland före det sker en tredje stöld...
Citera
2008-02-20, 20:43
Bannlyst
Citat:
Jag avsåg att RS borde ha varit en del av Serbien, nu är gjort gjort och ingen anledning att gråta över spilld mjölk, men det var en gång, med Kosovo är det andra gången och rimligast är att söka en stark allians med Ryssland före det sker en tredje stöld...

Rs har inte funnits förrän 1995 då fredsavtalet skrevs på som gav serberna RS på ett villkor: Det ingår i Bosnien.

Dessutom hade alla länder erkänt Bosnien förutom Serbien. Till och med Ryssland.
Citera
2008-02-20, 20:49
Bannlyst
Citat:
Rs har inte funnits förrän 1995 då fredsavtalet skrevs på som gav serberna RS på ett villkor: Det ingår i Bosnien.

Dessutom hade alla länder erkänt Bosnien förutom Serbien. Till och med Ryssland.

Att Bosnien skulle bli en egen stat är ju väldigt långsökt.
Citera
2008-02-20, 20:55
Medlem
Daineas avatar
Citat:

Ja, därav att jag sa att det inte var någon poäng i att gråta över spilld mjölk; sålänge RS har sin särstatus så är det en del av Bosnien och så mycket är det med den saken. Men det innebär ju inte att fler landområden bör vandra samma väg...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in