2008-02-20, 17:37
Medlem
Hej!

Jag vill gärna börja träna kampsport och undrar vad har ni att säga om BJJ. Kan lite om den men inte mycket (mest det som finns att läsa på wikipedia). Fördelar, nackdelar, ni som har erfarenhet? Vilka aspekter på träningen är positiva, vilka är negativa? Hur realistisk är den, dvs hur nära en verklig man mot man kamp är BJJ? All insider info uppskattas!

Jag älskar hård träning och vill gärna träna något som kräver mycket av det goda, dvs brutal uthållighet och styrka.
Citera
2008-02-29, 20:48
Medlem
bjj ar grymt kul, det ar allt jag kan saga
Citera
2008-02-29, 20:59
Medlem
Alexandres avatar
Får man brottaröron av BJJ i lika stor utrsträckning som exempelvis brottning?
Citera
2008-02-29, 22:14
Medlem
liquid_flows avatar
Jag personligen tycker det är en jätte bra sport det är kul och det känns fett när man får in nåt lås osv. Styrka är bra att ha men tekniken är viktigast, styrkan är bara något extra typ om två lika tekniska personer möter varandra så vinner han som har mest styrka. Vighet är också nåt som är bra att ha.
Själva träningen brukar inte vara så hård på de flesta klubbar, mest mycket sparring när man ska träna inför träningen. Så för att förhindra skador ska man hellst styrketräna på sidan om bjj-träningen. Speciellt knäna, axlar och korsryggen är utsatta förr eller senare kommer du få nån allvarlig skada i dessa områden så det är viktigt att träna upp dem.
Brottar öron får man nog, mina öron är inte särskillt drabbade, ibland kan dem vara ömma och jag tror dem har blivit hårdare... så det är från person till person, men ja man får brottar öron! En fördel med det är ju att det blir lättare att få brudar i brazilien när du e och hällsar på (har jag hört).
I ett slagsmål är det också bra, även om man inte lär sig slag och sparkar, varken på marken eller stående. Så kan du ditt game förstår bättre hur du ska köra. Så klart är det ju svårt att köra bjj på gatan (pga av att man slår i knäna osv), men du lyfter upp honom sen slammar du ner han och matar in slag från knee on belly tex. Du kan ju ditt game, att lägga till slag är inte så svårt. Lite luddig förklaring men när ni testat ett tag förstår ni förhoppningsvis.

fördelar:
kul
får bra uthållighet
blir starkare och vigare
lär dig slåss / försvara dig
får brudar i brasilien
det brukar vara riktigt balla människor som tränar
har ett exotiskt namn

nackdelar:
får brottaröron ( om det nu gör så mycket, för mig skulle det inte göra nåt om jag skulle få det, bara kul att man ser på mig vad jag gör)
kan få allvarliga skador i knäna (menisken) ryggen ( diskbrock) och axeln
mycket "politik" mellan klubbar, brasa mot dem små klubbarna, typ...
Citera
2008-02-29, 22:25
Medlem
Om du är rädd för brottaröron går det alltid att köra med skydd. Man kan även springa till läkaren och få örat tömt på skit.

Mitt tips är: gå och träna! Prova en gång, vad har du att förlora? Ingen info här kan någonsin komma nära vad en träning är. Särskilt eftersom det skiljer mycket från grupp till grupp, klubb till klubb och tränare till tränare.

När det kommer till slagsmål så kanske du vill träna något med sparkar och slag i. Men du kommer också märka fort att träna på en klubb är jävligt mycket roligare än slåss på gatan någonsin kommer vara. Och istället för att konstant bli en sämre människa (som de flesta gatufighters är/blir) så blir du en bättre människa. Bra va?
Citera
2008-02-29, 22:37
Medlem
liquid_flows avatar
har du tränat något innan? vad isåfall?
Citera
2008-02-29, 23:27
Medlem
wrezaninis avatar
är i brasseland just nu faktist och jag har faktist en brassiliansk flickvän.
testade bjj i sverige faktist. Jag tyckte det var väldigt myckt teknik otroligt mkt teknik min hjärna är nog för slö för den här sporten. Jag gillar thai boxning mer där fattar jag mer. Bjj är kanske inte så jättebra nybörjarsport man kanske ska ha testat judu eller liknande innan. För mig var det som en helt ny värld eftersom jag aldrig kört grappling innan. Men visst är det kul och ja det kan göra ont och man ska inte leka kaxig på träningen det har jag fått erfara haha.
Citera
2008-03-01, 14:20
Medlem
cogsworths avatar
Bjj är helt enkelt en rikigt trevlig sport.
Jag har fått en liten uppfattning om att vissa älskar den, tycker det är grymmt kul, medans andra som provat på slutar fort.

En väldigt stor fördel enligt mig är biten att man på träning kan börja sparras redan från första träningen utan att skada sig. Även en som tänat länge kan om han gör det på ett presigelöst vis sparra mot en nybörjare.

Andra fördelar med sporten är att den ger väldigt bra fysisk träning, efter varje pass då jag kört fullt är jag helt slut både konditionsmässigt och i musklerna.
Sporten har också en rolig inlärningsprocess, man känner värkligen när man lärt sig något nytt och man blivit bättre och man kan ganska lätt själv känna vad man behöver träna mer på.
Sparringen blir också väldigt rolig jusst eftersom det inte finns så jätte många regler, man kan göra sitt bästa för att kontrollera motståndaren utan att tänka på regler hela tiden.

Visst skador förekommer, men mest småskador, fingrarna är ganska utsatta och kan få en lite stukning, sedan kan man väll vara lite sleten i typ en arm efter en träning om man t.ex. av någon anledning hållt en armbar för länge. Men jag ser det i alla fall som en tämligen säker sport.
Citera
2008-03-02, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liquid_flow
har du tränat något innan? vad isåfall?

Jag har tränat en del gymnastik och fotboll tidigare, men de senaste åren har all min träning varit på eget bevåg så att säga.

Det som fick mig att intressera mig för bjj var den stora betoningen på tävlande, som gör att man får något konkret att sträva efter. Detta innebär ju dessutom mycket sparring som sagt. Och det faktum att sparring inom grappling är relativt säkert redan från början + att jag personligen inte kan tänka mig att gilla sparring i form av slag och sparkar, är några av de bidragande faktorerna till mitt intresse.
Citera
2008-03-02, 21:55
Medlem
Tangorabatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djuret_
Jag har tränat en del gymnastik och fotboll tidigare, men de senaste åren har all min träning varit på eget bevåg så att säga.

Det som fick mig att intressera mig för bjj var den stora betoningen på tävlande, som gör att man får något konkret att sträva efter. Detta innebär ju dessutom mycket sparring som sagt. Och det faktum att sparring inom grappling är relativt säkert redan från början + att jag personligen inte kan tänka mig att gilla sparring i form av slag och sparkar, är några av de bidragande faktorerna till mitt intresse.

Åk ner och testa på någon klubb. Det finns flera bra klubbar i Sverige. Jag gillar träningen väldigt mycket. Där är fler fördelar än nackdelar. Du behöver inte ha någon kampsportsbakgrund.
Lycka till.
Citera
2008-03-03, 12:37
Medlem
Den roligaste sporten som finns. Bara att köra på!

BJJ är extra roligt om man är en tävlingsmänniska, vilket du verkar vara. Man kan nämligen köra 100% på sparring (till skillnad från tex thai) vilket gör att träningspasset består av flera matcher där man får mäta sig själv. På så sätt ser man också hur man utvecklas från månad till månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in