Jag personligen tycker det är en jätte bra sport det är kul och det känns fett när man får in nåt lås osv. Styrka är bra att ha men tekniken är viktigast, styrkan är bara något extra typ om två lika tekniska personer möter varandra så vinner han som har mest styrka. Vighet är också nåt som är bra att ha.
Själva träningen brukar inte vara så hård på de flesta klubbar, mest mycket sparring när man ska träna inför träningen. Så för att förhindra skador ska man hellst styrketräna på sidan om bjj-träningen. Speciellt knäna, axlar och korsryggen är utsatta förr eller senare kommer du få nån allvarlig skada i dessa områden så det är viktigt att träna upp dem.
Brottar öron får man nog, mina öron är inte särskillt drabbade, ibland kan dem vara ömma och jag tror dem har blivit hårdare... så det är från person till person, men ja man får brottar öron! En fördel med det är ju att det blir lättare att få brudar i brazilien när du e och hällsar på

(har jag hört).
I ett slagsmål är det också bra, även om man inte lär sig slag och sparkar, varken på marken eller stående. Så kan du ditt game förstår bättre hur du ska köra. Så klart är det ju svårt att köra bjj på gatan (pga av att man slår i knäna osv), men du lyfter upp honom sen slammar du ner han och matar in slag från knee on belly tex. Du kan ju ditt game, att lägga till slag är inte så svårt. Lite luddig förklaring men när ni testat ett tag förstår ni förhoppningsvis.
fördelar:
kul
får bra uthållighet
blir starkare och vigare
lär dig slåss / försvara dig
får brudar i brasilien
det brukar vara riktigt balla människor som tränar
har ett exotiskt namn
nackdelar:
får brottaröron ( om det nu gör så mycket, för mig skulle det inte göra nåt om jag skulle få det, bara kul att man ser på mig vad jag gör)
kan få allvarliga skador i knäna (menisken) ryggen ( diskbrock) och axeln
mycket "politik" mellan klubbar, brasa mot dem små klubbarna, typ...