Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Det där låter intressant! Jag har kört Sony SondForge, men aldrig riktigt kopplat det där med normalisering helt och hållet.. Jag är, precis som TS, intresserad av att höja (oftast) och sänka (väldigt sällan) själva ljudvolymen på vissa skivor.. Det är ju vansinnigt störande när ens "blandband" kör fläskigt ljud på första låten, nästa är som en viskning och sen brutalhögt så att högtalarna håller på att välta på tredje låten..
Är det normalisering man ska använda för att (bara) jämna till ljudet? Vad är det för waves directXpluggar du menar? Och vad menar du med L2?
Förklara gärna lite mer...
/ Tack på förhand! - d00rkey.
Det är normalisering du ska köra i soundforge. Detta gör att den högsta "toppen" i låten hamnar på 0 db (i mätarna).
Du kan tanka ner plugins om du vill där du kan lägga mer effekter på det du vill. Det finns ett pluginpaket som tillverkas av Waves (får inte länka till torents här men
http://www.waves.com/ är originalsidan och du kan säkert hitta resten själv via piratebay eller önskad sida) som används av många producenter osv.
L2 är en limiter/ultramaximizer som har gjort "undervärk" i audio branchen (
finns även som rackburk för studiobruk, ska enligt ryktesvägen sitta sist i kedjan före satelituplinken till kanal5:s satelit i england). Man ställer helt enkellt in den volym man vill ha som maxvolym och sen ställer du in hur mycket den ska "höjja" upp för att nå den volymen. Om du är van att jobba med kompressorer (dynamiska effekter) så förstår du dig på den ganska fort. Tack vare waves L1 och L2 så är all reklam så hög som den är, den är även skyldig till att de flesta låtar nu ser ut som en jämn rektangel om man tittar på vågformen nu för tiden.
Just nu har jag inte några audio program installerade i windows miljö men om det skulle vara intressant kan jag ordna det och komma med en liten lätt tutorial hur man normaliserar en skiva i soundforge eller liknande. De flesta radiostationer normaliserar när dom rippar in musiken till databasen vilket gör att man inte behöver tänka på volymen när man sänder radio utan bara kan starta låten och veta att den kommer vara lika stark som den förra (dock så kommer detta inte helt stämma men oftast ligger det bra). Väldig hjälp för självkörare men jag tycker det är lite fusk. Om du ändå ska tanka/köpa program så tycker jag du ska kasta ett öga på seqoia/samplitude där du utan problem sätter CDns spårmarkeringar i programmet och bränner i programmet. Det gör att du kan göra en blandCD som är en enda lång mix av låtar med snygga övergångar men ändå kan hoppa mellan dem. Vissa CDspelare lägger på eget bevåg in tystnad mellan men det blir allt mer ovanligt.