Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-02-20, 06:04
Medlem
När jag bränner CD-skivor med blandad musik så blir det alltid olika ljudvolym på låtarna. Finns det något program som kan "scanna" igenom låtarna man vill bränna och lägga alla på samma volym?
Citera
2008-02-20, 06:09
Medlem
Schwenkes avatar
Vad använder du för brännarprogram?
Nero Exoress har en sådan funktion inbyggd.
Citera
2008-02-20, 06:42
Medlem
Noobermans avatar
I Nero så finns det en option "normalisera alla audiofiler" i bränna ljudcd läget.

Sen finns det liknande optioner i ripp-läget.

Det finns även "lösa"program som löser problemet men enklast är att använda Nero.
Citera
2008-02-20, 09:16
Medlem
Dejads avatar
Skaffa nåt enkelt audioredigerings program, installera waves directXpluggar och lägg en L2 över allt och sätt tröskelvärdet så att den komprimerar sådär en 8-20 db hela tiden, nu har du fläskigt ljud passande en reklampaus i kanal5

Ne men Nero har ju en autonormalisering men skulle inte den räcka så titta på mitt alternativ.
Citera
2008-02-20, 12:42
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
Skaffa nåt enkelt audioredigerings program, installera waves directXpluggar och lägg en L2 över allt och sätt tröskelvärdet så att den komprimerar sådär en 8-20 db hela tiden, nu har du fläskigt ljud passande en reklampaus i kanal5
/.../
Det där låter intressant! Jag har kört Sony SondForge, men aldrig riktigt kopplat det där med normalisering helt och hållet.. Jag är, precis som TS, intresserad av att höja (oftast) och sänka (väldigt sällan) själva ljudvolymen på vissa skivor.. Det är ju vansinnigt störande när ens "blandband" kör fläskigt ljud på första låten, nästa är som en viskning och sen brutalhögt så att högtalarna håller på att välta på tredje låten..

Är det normalisering man ska använda för att (bara) jämna till ljudet? Vad är det för waves directXpluggar du menar? Och vad menar du med L2?

Förklara gärna lite mer...

/ Tack på förhand! - d00rkey.
Citera
2008-02-20, 15:43
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Det där låter intressant! Jag har kört Sony SondForge, men aldrig riktigt kopplat det där med normalisering helt och hållet.. Jag är, precis som TS, intresserad av att höja (oftast) och sänka (väldigt sällan) själva ljudvolymen på vissa skivor.. Det är ju vansinnigt störande när ens "blandband" kör fläskigt ljud på första låten, nästa är som en viskning och sen brutalhögt så att högtalarna håller på att välta på tredje låten..

Är det normalisering man ska använda för att (bara) jämna till ljudet? Vad är det för waves directXpluggar du menar? Och vad menar du med L2?

Förklara gärna lite mer...

/ Tack på förhand! - d00rkey.

Det är normalisering du ska köra i soundforge. Detta gör att den högsta "toppen" i låten hamnar på 0 db (i mätarna).

Du kan tanka ner plugins om du vill där du kan lägga mer effekter på det du vill. Det finns ett pluginpaket som tillverkas av Waves (får inte länka till torents här men http://www.waves.com/ är originalsidan och du kan säkert hitta resten själv via piratebay eller önskad sida) som används av många producenter osv.

L2 är en limiter/ultramaximizer som har gjort "undervärk" i audio branchen (finns även som rackburk för studiobruk, ska enligt ryktesvägen sitta sist i kedjan före satelituplinken till kanal5:s satelit i england). Man ställer helt enkellt in den volym man vill ha som maxvolym och sen ställer du in hur mycket den ska "höjja" upp för att nå den volymen. Om du är van att jobba med kompressorer (dynamiska effekter) så förstår du dig på den ganska fort. Tack vare waves L1 och L2 så är all reklam så hög som den är, den är även skyldig till att de flesta låtar nu ser ut som en jämn rektangel om man tittar på vågformen nu för tiden.

Just nu har jag inte några audio program installerade i windows miljö men om det skulle vara intressant kan jag ordna det och komma med en liten lätt tutorial hur man normaliserar en skiva i soundforge eller liknande. De flesta radiostationer normaliserar när dom rippar in musiken till databasen vilket gör att man inte behöver tänka på volymen när man sänder radio utan bara kan starta låten och veta att den kommer vara lika stark som den förra (dock så kommer detta inte helt stämma men oftast ligger det bra). Väldig hjälp för självkörare men jag tycker det är lite fusk. Om du ändå ska tanka/köpa program så tycker jag du ska kasta ett öga på seqoia/samplitude där du utan problem sätter CDns spårmarkeringar i programmet och bränner i programmet. Det gör att du kan göra en blandCD som är en enda lång mix av låtar med snygga övergångar men ändå kan hoppa mellan dem. Vissa CDspelare lägger på eget bevåg in tystnad mellan men det blir allt mer ovanligt.
Citera
2008-02-20, 23:04
Medlem
d00rkeys avatar
Jag får tacka dig så mycket för din utförliga förklaring, Dejad! Suveränt! Nu begriper jag nog lite bättre..

(Jag har t ex stört mig lite grann på att det även finns en inställning som heter just Volume i SoundForge. Därav har jag inte riktigt kunnat sluta mig till vad jag ska använda.. Fast kanske har jag läst på lite för lite i hjälpen till programmet också..)
Citera
2008-02-21, 22:21
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Jag får tacka dig så mycket för din utförliga förklaring, Dejad! Suveränt! Nu begriper jag nog lite bättre..

(Jag har t ex stört mig lite grann på att det även finns en inställning som heter just Volume i SoundForge. Därav har jag inte riktigt kunnat sluta mig till vad jag ska använda.. Fast kanske har jag läst på lite för lite i hjälpen till programmet också..)
Tack för tacket.. Kul att folk svarar efter man hjälpt dem och inte bara lallar iväg utan att ens skriva en rad..

Jo volume och normalise och gain ohc allt det heter är lite rörigt ibland och man vet inte riktigt vad man vill/ska använda alltid. Var inte rädd för att skicka ett PM om du behöver mer hjälp.
Citera
2008-02-23, 11:17
Medlem
Jag använder ett litet program som heter MP3Gain. Där finns både möjlighet att fixa till track gain och album gain, dvs man kan även normalisera album till en viss genomsnittlig nivå. Det betyder att de interna skillnaderna mellan låtarna på ett album behålls. Det kan vara irriterande om en lugn låt dras upp, och en ösig låt dämpas ner av normaliseringsprogrammet. Jag bränner ofta mp3 CD med flera hela album efter varandra, och då är det bra om det inte är stor skillnad mellan albumen.

Jag har använt programmet i flera år, och är mycket nöjd. Aldrig något strul, så jag vill rekommendera det. Dessutom gratis, tror jag.

http://mp3gain.sourceforge.net/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in