2008-02-19, 22:56
Medlem
Vet inte om det finns trådar eller liknande konversationer om detta men jag undrade idag när jag kissade om hur världen skulle ha sett ut idag om vi aldrig hade hittat oljan/oljan aldrig existerade. Vad är era synpunkter? Hur hade det varit med konflikter, världskrig, supermakter?
Citera
2008-02-19, 23:59
Medlem
Överliggarens avatar
Europa hade fortfarande dominerat världen eller i alla fall hade den inte varit lika unipolär som nu. Att dominera Mellanöstern hade varit ointressant och följaktligen hade heller ingen extrem muslimsk reaktion uppkommit, snarare skulle ord som "Orienten" och "Levanten" framstått i ett smått romantiskt skimmer.
Vi hade gått direkt från kol- till ett kärnkrafts- och fusionssamhälle. Vi hade varit avsevärt mera spårbundna, våra städer hade varit vackrare utan alla motorvägar och i övrigt hade vi brukat hästar och luftskepp på ett sätt som skulle ha gjort Jules Verne stolt.
Automobiler och tyngre-än-luft-flygmaskiner hade väl uppfunnits i alla fall. Finns ju ett antal möjliga kolväten att använda som bränsle, däremot är det mera tveksamt om en massbilism hade kunnat utvecklas.

Tja, är lite trött nu, så detta var vad som omedelbart föll mig in. Säg bara inte att jag ej beaktat någon självklar konsekvens som gör det berättigat att ifrågasätta min naturvetenskapliga förkunskaper.
Citera
2008-02-20, 00:11
Medlem
Veyrons avatar
En mycket stor del av den enorma tillväxt vi har haft från mitten av 1800-talet fram till idag beror på att vi har kunnat utvinna massiva mängder billig energi ur oljan. En sak är säker - du inte skulle sitta och skriva på Flashback idag om inte oljan hade existerat.
Citera
2008-02-20, 00:59
Medlem
He-man fans avatar
Rätt så härlig känsla, leva som indianerna gjorde i amerika , innan nybyggarna kom. Jag hade mer än gärna levt ett sånt liv =)

*Edit*
Det är bra backa tiden nåt hundra år. Då när vi inte använden oljan, så har du svaret
Senast redigerad av He-man fan 2008-02-20 kl. 01:05.
Citera
2008-02-20, 13:55
Medlem
KennyVsSpennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av He-man fan
Rätt så härlig känsla, leva som indianerna gjorde i amerika , innan nybyggarna kom. Jag hade mer än gärna levt ett sånt liv =)

*Edit*
Det är bra backa tiden nåt hundra år. Då när vi inte använden oljan, så har du svaret

Vilka indianer menar du? De som skaplerade sina fiender i nordamerika, de som öppnade sina motståndare som människooffer på mitten i centralamerika eller de som som placerade ut småbarn på iskalla bergstoppar i sydamerika?
Inte för att jag har någonting mot infödda amerikaner, tvärtom, men friden och fröjden i det prekoloniala amerika är nog något mer relativ.

Och jag får nog hålla med Veyron. Det hade nog blivit svårt att hålla igång en expanderande industrialisering med enbart torv och ångkraft.

Att kärnkraften skulle kunna utvecklas på egen hand låter lite väl optimistiskt.
Senast redigerad av KennyVsSpenny 2008-02-20 kl. 13:59.
Citera
2008-02-20, 16:54
Bannlyst
Jag vill inte göra er feminist veganer besvikna. Men bilar fanns före oljan och skulle troligen finnas även idag, i en värld utan olja.

Förr i tiden var de eldrivna och hade ett batteri. http://inventors.about.com/library/weekly/aacarselectrica.htm

The decline of the electric vehicle was brought about by several major developments:

* By the 1920s, America had a better system of roads that now connected cities, bringing with it the need for longer-range vehicles.
* The discovery of Texas crude oil reduced the price of gasoline so that it was affordable to the average consumer.
* The invention of the electric starter by Charles Kettering in 1912 eliminated the need for the hand crank.
* The initiation of mass production of internal combustion engine vehicles by Henry Ford made these vehicles widely available and affordable in the $500 to $1,000 price range. By contrast, the price of the less efficiently produced electric vehicles continued to rise. In 1912, an electric roadster sold for $1,750, while a gasoline car sold for $650.

Det där med elbilar och sånt tillhör stenåldern. Olja är framtiden!
Citera
2008-02-20, 17:45
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KennyVsSpenny
Att kärnkraften skulle kunna utvecklas på egen hand låter lite väl optimistiskt.

Man vet aldrig. Man var på god väg att lära sig om atomen när man började bruka olja på industriell skala.
Citera
2008-02-21, 13:18
Medlem
Vi hade sluppit alla dessa plastförpackningar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här