Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-02-19, 21:34
Medlem
nämenjovissts avatar
Hej!

Jag har en iMac G5 10.3.9 17"

Tänkte nu skaffa en extra skärm till den, en flatscreen, typ 24" eller nåt.

Hur funkar det? Går den övre huvudmenyn över båda skärmarna, dvs kommer äpple-menyn att vara längst upp till vänster på själva macen, och klockan längst upp till höger på den andra skärmen? Och sen kan man dra muspekaren från datorskärmen till den andra skärmen utan problem?

Eftersom macen jag har är bara 17"... kan jag då även välja att ha den nya skärmen som "huvudskärm" och själva macen som extraskärm (kan tänkte mig att man måste switcha höger/vänster-inställningar eller nåt då?). Jobbar i illustrator och photoshop och tanken är ju att ha ena skärmen/datorn för själva dokumentet/arbetsytan och den andra skärmen/datorn till alla paletter (beroende på vad som är möjligt att göra).

Sist men inte minst - hur funkar det att koppla ihop en skärm til macen? nån adapter? för det går väl inte med usb eller firewire? Sen är det väl några andra inställningar som måste göras också? Och jag behöver väl inte köpa en appleskärm. vilken som helst av nåt märke borde väl funka

tacksam för hjälp....!
Citera
2008-02-19, 22:10
Medlem
Durkslags avatar
Såg att det nu antagligen inte var en TV du tänkte koppla till, men DVI har de flesta datorskärmar nu vad jag vet, så beroende på vad du har för kontakter på datorn får du köpa en adapter om det behövs, finns på Apples hemsida.

Än så länge kör jag bara med en gammal skit-crt men med den så kan jag iaf välja om jag vill ha samma bild på båda skärmarna eller förlänga datorskärmen till TV.

Om du duplicerar bilden till båda skärmarna är det den med lägst upplösning som sätter maxgränsen, det vill säga om du inte har en HD-TV kan du köra i max 800x600 eller 1024x768 (eller motsvarande i WS-format).
Du får exakt samma bild på både TVn och datorn.

Om du förlänger bilden till TV får du ingen meny där uppe på den andra skärmen (TVn) utan den är bara på datorskärmen. Det blir som att ha en väldigt lång skärmbild uppdelad på två skärmar, du drar helt enkelt musenpekaren över till höger.

Du behöver oftast en adapter för att koppla datorn till TVn då de flesta nya använder HDMI eller exempelvis s-video för äldre.

Om du ska köpa en TV för att koppla datorn till bör du absolut köpa en LCD som har HD!
Senast redigerad av Durkslag 2008-02-19 kl. 22:18.
Citera
2008-02-21, 00:31
Medlem
nämenjovissts avatar
tack för all info. Jag får se vad det blir för skärm jag skaffar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in