2008-02-26, 15:50
Medlem
Kreutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silly_me
Jämställda är vi när det inte går att göra/försöka göra en poäng med en sån här lista.

Och till Jernkrook - nej, det är naturligtvis ingen 100%-ig uteslutning av kvinnor i ledningsgrupper och styrelser 2008. Men det är fortfarande en snedfördelning och den hade varit större utan feministisk kamp.
Även om det finns en hel del feminister på offentliga positioner som stoppar foten i munnen lite för ofta.

(En sexists bekännelser av Lars Einar Engström är intressant läsning.)

Absolut är det så. Listan hängde jag upp till bemötande av vTrill:s osakliga påståenden om att kvinnor alltid väljs bort och att män besitter all makt. Som du ser är världen inte riktigt så svart och vit som feminsmen gärna vill hävda. Någon annan poäng med listan fanns inte.
2008-02-26, 16:22
Medlem
Monikas avatar
Märkligt ställd fråga. Det finns ju knappt några feminister här, hela forumet består ju bara av gnälliga snubbar som klagar /på feminister/.
2008-02-26, 16:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Monika
Märkligt ställd fråga. Det finns ju knappt några feminister här, hela forumet består ju bara av gnälliga snubbar som klagar /på feminister/.
Kan bara hålla med. Detta är inget feministfora utan ett antifeministfora. Tycker det är mer relevant att fråga sig vart alla kvinnohatande 80-talister med en arkaisk kvinnosyn kommer ifrån.
2008-02-26, 16:44
Medlem
Monikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneArneArneArn
Kan bara hålla med. Detta är inget feministfora utan ett antifeministfora. Tycker det är mer relevant att fråga sig vart alla kvinnohatande 80-talister med en arkaisk kvinnosyn kommer ifrån.
Exakt. Det är förbluffande.
2008-02-26, 16:57
Medlem
Citat:

"For every action there's a reaction."
2008-02-26, 17:41
Medlem
J.Ns avatar
Man behöver inte hänga här så många minuter för att se tillräckligt med antifeministiska åsikter som gör att man förstår att feminismen verkligen behövs än.
2008-02-26, 17:48
Bannlyst
Vore mycket bättre att bara kalla forat jämnställdhet istället. Dels är begreppet feminism uttänjt så mycket att det förlorat all mening. Alla har olika definitioner på ordet vilket göra att man bara pratar förbi varandra dels skulle man nu slippa alla 20åringar som är bittra för att de inte får knulla.
själv har jag försonat mig med mitt öde.....
2008-02-26, 17:58
Medlem
Apspektakels avatar
Citat:
Vore mycket bättre att bara kalla forat jämnställdhet istället. Dels är begreppet feminism uttänjt så mycket att det förlorat all mening.

Och jämställdhet är inte ett uttjatat ord?

Så fort man slår upp tidningen på morgonen så ser man det, tittar man på tv så ser man det, skulle batteriet i mobilen / mp3-spelaren ta slut när man är ute så hör man det.

Personligen så är jag så trött på allt detta PK-poängfiskandet från alla att om jag ens läser orden feminism eller jämställdhet i en artikel i tidningen så läser jag inte resten.
Roligast var en sak jag läste i Metro för någon dryg månad sen.

Rekryteringsansvarige sa att när han rekryterade så var jämställdhet prioritet #1. Personligen så hade jag anställt efter vilken färdighet man har, men hey, det är inte mitt företag och jag är inte rekryteringsansvarig där jag jobbar heller, så vad vet jag.

Iaf så fick tjejen som sökte jobbet det.
Hennes kommentar var dråplig "Jag tror inte att jag hade fått jobbet om jag inte vore kvinna. Men det tycker jag inte gör någonting".

Eller just fan, jag glömde att det bara handlar om jämställdhet när det är till kvinnors fördel, då är det okej, när en man anställs så är det för att cheferna är mansgrisar. Hur kunde jag glömma detta efter att ha läst det så många gånger.
2008-02-26, 18:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Apspektakel
Och jämställdhet är inte ett uttjatat ord?

Så fort man slår upp tidningen på morgonen så ser man det, tittar man på tv så ser man det, skulle batteriet i mobilen / mp3-spelaren ta slut när man är ute så hör man det.

Personligen så är jag så trött på allt detta PK-poängfiskandet från alla att om jag ens läser orden feminism eller jämställdhet i en artikel i tidningen så läser jag inte resten.
Roligast var en sak jag läste i Metro för någon dryg månad sen.

Rekryteringsansvarige sa att när han rekryterade så var jämställdhet prioritet #1. Personligen så hade jag anställt efter vilken färdighet man har, men hey, det är inte mitt företag och jag är inte rekryteringsansvarig där jag jobbar heller, så vad vet jag.

Iaf så fick tjejen som sökte jobbet det.
Hennes kommentar var dråplig "Jag tror inte att jag hade fått jobbet om jag inte vore kvinna. Men det tycker jag inte gör någonting".

Eller just fan, jag glömde att det bara handlar om jämställdhet när det är till kvinnors fördel, då är det okej, när en man anställs så är det för att cheferna är mansgrisar. Hur kunde jag glömma detta efter att ha läst det så många gånger.

Så länge vi inte bor i ett jämnställt samhälle så är jämnställdhetsdebatten inte över. Sedan håller jag helt med dig om att den mest lämpade skall ha jobbet vid ett anställningsförfarande, även om jag tror att det är oftast kvinnor som missgynnas.
Min personliga bild är att de flesta jobb fås genom vänskapskorruption och arbetsgivares förutfattade åsikter om arbetssökanden, mer än dennes meriter.
2008-02-26, 19:09
Medlem
Citat:
Min personliga bild är att de flesta jobb fås genom vänskapskorruption och arbetsgivares förutfattade åsikter om arbetssökanden, mer än dennes meriter.

DET kan jag skriva under på. Och att kvinnor "oftast" är mest missgynnad det kan väl ligga någonting i. Frågan är ju bara i vilken omfattning. Jag tror att kvinnor fortfarande har svårt att komma in i styrelserummen, men det finns nog rätt många män som inte ha fått jobb för att företag *bestämt* att en kvinna *skall* anställas för en viss post (direktiv "uppifrån" eller nåt), å där meriterna inte skärskådas i den omfattning som det borde. Män har haft det ganska tufft att få jobb inom barnomsorgen. Dessa har ju kollektivt mer eller mindre misstänkliggjorts som pedofiler och allmänt sett betraktats som en säkerhetsrisk.

Bland vårdinrättningar så existerar också en hel del snedrekryteringar, invandrare har haft svårt att få jobb inom sektorn. Trakaserier mot män är vanligast inom vårdyrkena.
2008-02-26, 20:45
Medlem
Kreutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monika
Exakt. Det är förbluffande.

Mest förbluffande tycker jag det är att de som kallar sig feminister inte kan bemöta vårt "gnällande" med sakliga argument utan hänfaller till personangrepp, halvsanningar och - som nu - påståenden om att meningsmotståndarna är "gnäölliga snubbar". Kanske är det så att det är feministerna som bygger sin argumentation på osakliga uppgifter och därför blir kritiserade? Eller man kanske inte får kritisera feminismen trots att denna -ism gör anspråk på politisk makt?
2008-02-26, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kreutz
Absolut är det så. Listan hängde jag upp till bemötande av vTrill:s osakliga påståenden om att kvinnor alltid väljs bort och att män besitter all makt. Som du ser är världen inte riktigt så svart och vit som feminsmen gärna vill hävda. Någon annan poäng med listan fanns inte.
Bra, då är vi överens.
Som jag ser?
Jag har aldrig haft uppfattningen att allt är svart och vitt.
Vad mer är, jag har aldrig upplevt att "feminismen" har försökt pracka på mig den uppfattningen heller.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in