2008-02-27, 23:19
Medlem
Då missar du ju som jag redan sagt att patriarkalet utnämner män till chefer, oavsett om de är mer kompetenta eller inte.
Dessutom är skillnaden fortfarande 7% om du gör på ditt vis.
2008-02-27, 23:26
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vTrill
Då missar du ju som jag redan sagt att patriarkalet utnämner män till chefer, oavsett om de är mer kompetenta eller inte.
Dessutom är skillnaden fortfarande 7% om du gör på ditt vis.
Om patriarkatet utnämner män till chefer spelar ingen roll och sen så tvivlar jag på att skillnaden på SAMMA arbetsplats är 7% kanske mellan olika arbetsplatser fast med samma uppgifter.
Men om det verkligen är 7% på samma arbetsplats med samma uppgifter, kompetens, erfarenhet och så vidare så är det något som verkligen måste göras något åt för det är oacceptabelt.

Men vad folk på ANDRA arbetsplatser jobbar med eller hur mycket dom tjänar det är helt irrelevant.
Om ett företag får in två lika kompetenta ansökningar så ser jag inget problem med att företaget i 9 av 10 fall väljer den manliga sökande, men om en mer kompetent kvinna söker och en mindre kompetent man får jobbet då är det också orättvist, naturligtvis gäller det samma omvänt.
2008-02-27, 23:58
Medlem
Empresss avatar
Sidan 11 och fortfarande ingen förklaring på hur "patriarkatet får kvinnor att välja låglöneyrken"..

Vad skall man dra för slutsats av detta?

1 Att det är inte patriarkatet som tvingar kvinnorna till låglöneyrken.

2 Att kvinnorna som väljer låglöneyrken gör det för att de "vill" upprätthålla patriakatet-

3 Att Kvinnor har egentligen egen vilja, trotsa allt, och kan tänka själva och väljer,(utan att uprätthålla pattriakatet), det de vill jobba med men är lite lat att strida för att förbättra statusen för "kvinnoyrkena".

4 Annat
2008-02-28, 00:03
Medlem
-Unstable-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Sidan 11 och fortfarande ingen förklaring på hur "patriarkatet får kvinnor att välja låglöneyrken"..

Att dra slutsatser baserade på bristen av information/åsikter/etc över en viss tid (läs antal poster) måste väl ändå vara väldigt illa och enbart ett spel för att försöka vinna över de få som går på det till sin egen sida.

Även om jag är beredd att gissa på att #1. har en viss sanningshalt.
2008-02-28, 00:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Empress

1 Att det är inte patriarkatet som tvingar kvinnorna till låglöneyrken.

2 Att kvinnorna som väljer låglöneyrken gör det för att de "vill" upprätthålla patriakatet-

3 Att Kvinnor har egentligen egen vilja, trotsa allt, och kan tänka själva och väljer,(utan att uprätthålla pattriakatet), det de vill jobba med men är lite lat att strida för att förbättra statusen för "kvinnoyrkena".

4 Annat

Jag svarar 3 med en dragning mot 4.

Yrken med många kvinnor har tradiotionellt värderats lägre och med en lönebildning där alla skall ha lika mycket löneökning i procent räknat är dessa skeva strukturer jävligt sega.
Men när man pratar om att det är patriarkatet som styr känns det mest komiskt, som vore det någon hemlig klubb som styrde allt.
Jag är då fan aldrig inbjuden till några klubbmöten.

Det är också detta som gör att många män blir allergiska mot feminismen. De hävdar att männen har makten i samhället men på individplanet känner många män sig maktlösa. Då menar jag inte bara politiskt och ekonomiskt utan även socialt och i relationer med kvinnor.
2008-02-28, 00:21
Medlem
Patriarkatet är ingen hemlig klubb, det är en struktur, de patriarkala strukturerna. Dessa strukturer fördelar makten åt män, vi uppfostras till att följa dessa strukturer och det är därför kvinnor väljer låglöneyrken. Om kvinnorna inte skulle vara uppfostrade i patriarkalet skulle de välja ungefär samma jobb som män (bortsett från där det är fysiska skillnader) eftersom att ingen av er antifeminister har bevisat att kvinnan har en gen som gör så att hon automatiskt väljer låglöneyrken.
2008-02-28, 00:29
Medlem
Chattanogas avatar
Citat:
Nejnej, mitt svar var riktat till Kreutz.
Källan till mitt påstående är jämo.se och du kan hitta länken om du letar här i tråden lite.

För att komma runt det här problemet måste man först se det, vilket en del i den här tråden inte gör. Själv är jag för inkvotering av kvinnor där de inte har något fysiskt undertag (man ska alltså inte kvotera in kvinnor till brandmän och liknande).

EDIT : http://www.jämo.se/arbetslivet/faktaomloner.asp
länken fungerar ibland, i värsta fall måste du lägga till ä:t när du skrivit in den i webbläsaren.

nej vänta nu här .. 20% blev 17% blev 7%, jag trodde du satt inne med fakta.
Jag får nog själv leta och se om det finns några undersökningar där man analyserat statistiken bättre...letar...letar...Bingo:

Lön efter kön. Finns den?
http://frihetsgudinna.blogspot.com/2006/02/ln-efter-kn-finns-den.html
"Är kvinnor utsatta för lönediskriminering?"
Meyerson Eva, Petersen Trond. Ekonomisk Debatt 1997, årg 25, nr 1, pp17-23.
"I denna artikel rapporteras resultat från den första svenska storskaliga undersökningen om mäns och kvinnors löner. Resultaten visar att kvinnor och män som arbetar på likartad befattning och samma arbetsplats har mycket liten skillnad i lön". "Befattnings- och arbetsplatslönegapet är 1.4 procent"
http://www.ne.su.se/ed/pdf/25-1-emm.pdf
"Osakliga löneskillnader ett överdrivet problem"
Arbetsgivarverket: "Pressmeddelande" 20020522
"...löneskillnaderna mellan kvinnor och män i staten visar att de oförklarade löneskillnaderna bara är 1,8 procent i genomsnitt. Detta talar för att de eventuella osakliga löneskillnaderna i staten är ytterst små..."
http://www.0589.se/wp-content/uploads/press_arbetsgivarverket.pdf
"Utvecklingen av löneskillnaderna mellan kvinnor och män i staten år 2000 – 2002".
Arbetsgivarverket, "Arbetsgivarverket informerar", 20030825
"I genomsnitt tjänar kvinnor 16–17 procent mindre än män i staten. Men när man tar hänsyn till ett antal sakliga faktorer, som
t.ex. befattningsnivå, yrke och arbetstidens omfattning, är kvinnornas genomsnittslön endast mellan en och två procent lägre än männens."
http://www.arbetsgivarverket.se/t/newspage.aspx?id=1177
http://www.arbetsgivarverket.se/upload/agvinfo/AGV%20INFO%20loneskillnader%20030825.pdf
"Lika eller inte – om män och kvinnor i lönestatistiken".
Svenskt näringsliv, juni 2005, Krister B Andersson, Håkan Eriksson
"Det går inte att helt bortse från att diskriminering kan förekomma. Men vi har inte hittat något som ger belägg för att det förekommer en omfattande, strukturell lönediskriminering i denna undersökning. Mäns och kvinnors löner sammanfaller i stor utsträckning. De skillnader som finns har i stor utsträckning naturliga förklaringar."
"En tydlig slutsats av undersökningen är att skillnader i lön mellan män och kvinnor till stora delar kan förklaras i skillnader i yrkes, utbildnings- och företagsval, och därigenom också branschval. I undersökningen har vi tagit hänsyn till skillnader till mäns och kvinnors fördelning i dessa avseenden.
http://www.svensktnaringsliv.se/multimedia/archive/00000/Lika_eller_inte_-_om_m_492a.pdf
*
SVD, 2005-06-22, Kommentar till ovanstående undersökning, "Håkan Eriksson, en av medförfattarna till rapporten, säger att om Svenskt Näringliv kunnat mäta alla viktiga faktorer skulle skillnaderna mellan mäns och kvinnors löner visa sig vara mindre."
http://wwwc.svd.se/dynamiskt/naringsliv/did_9994760.asp
Meyersson Milgrom Eva :”Ny statistik visar på små löneskillnader mellan könen: "Män är mer produktiva än kvinnor". DN 2001-12-20
<länk saknas>
2008-02-28, 00:32
Medlem
Chattanogas avatar
Lönediskriminering

vTrill:

I ljuset av de lite mer djuplodande undersökningarna jag hittade i ovanstående inlägg drar jag slutsatsen att lönediskrimineringen (dvs oskäliga LÖNEskillnader) mellan könen är mindre än 2%.

Håller du med mig?
2008-02-28, 00:34
Bannlyst
Citat:
Patriarkatet är ingen hemlig klubb, det är en struktur, de patriarkala strukturerna. Dessa strukturer fördelar makten åt män, vi uppfostras till att följa dessa strukturer och det är därför kvinnor väljer låglöneyrken. Om kvinnorna inte skulle vara uppfostrade i patriarkalet skulle de välja ungefär samma jobb som män (bortsett från där det är fysiska skillnader) eftersom att ingen av er antifeminister har bevisat att kvinnan har en gen som gör så att hon automatiskt väljer låglöneyrken.

Jag är iofs ingen antifeminist men jag svarar iaf:

Problemet är inte att kvinnor väljer fel yrken utan att de yrken som kvinnor väljer är låglönejobb just på grund av att de är kvinnodominerade.

Tycker ändå att detta pratet om de patriakala strukturer känns väldigt metafysikt i konturerna.

Du säger att den fördelar makten till män, men jag personligen har ingen makt över någonting och det finns mängder med kvinnor i Sverige som har mycket mer makt än jag. Det är för att denna bilden om mäns makt inte stämmer överens med de flesta mäns personliga erfarenheter som så många känner sig så provocerade av feministernas världsbild.
2008-02-28, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArneArneArneArn
Jag är iofs ingen antifeminist men jag svarar iaf:

Problemet är inte att kvinnor väljer fel yrken utan att de yrken som kvinnor väljer är låglönejobb just på grund av att de är kvinnodominerade.

Tycker ändå att detta pratet om de patriakala strukturer känns väldigt metafysikt i konturerna.

Du säger att den fördelar makten till män, men jag personligen har ingen makt över någonting och det finns mängder med kvinnor i Sverige som har mycket mer makt än jag. Det är för att denna bilden om mäns makt inte stämmer överens med de flesta mäns personliga erfarenheter som så många känner sig så provocerade av feministernas världsbild.
Jag är queerfeminist och därför tror jag inte att män har makten hela tiden, jag tror att makt uppkommer i vissa situationer etc. Jag tror alltså att om könsrollerna försvinner så kommer kvinnors makt över män i vissa situationer försvinna samtidigt som mäns makt över kvinnor försvinner i vissa situationer.

Förövrigt angående första stycket så känns det faktiskt mer logiskt men jag har alltid haft för mig att det är som jag säger. Jaja, man lär sig nya saker hela tiden.

Chattanoga:
Vad tur att du precis har upptäckt att det inte finns några problem i världen och att allt är bra, nu kan du krypa tillbaka till din sten. Förövrigt skrev jag 20% istället för 17% för att jag plockade från mitt minne, dessutom har jag aldrig påstått att skillnaden är 7%.
Senast redigerad av vTrill 2008-02-28 kl. 00:46.
2008-02-28, 07:34
Medlem
Kreutzs avatar
Citat:
Jag anser att 17% är löneskillnaden, sen kan man ju anpassa statistiken så att den gynnar dig men då får vi fortfarande ut en löneskillnad.

Så du anser att jag har varit så extremt förolämpande i den här debatten att jag förtjänar att bli kallad hora?

Mäns våld brukar vara brutalare eftersom män rent biologiskt sett är starkare, alltså finns det grader i helvetet.

Statistiken är inte anpassad för att passa mig. Det är din feministiska statistik som anpassats för att passa lögnen. Att jämföra en städerskas lön med lönen för en börsbolags VD är inte relevant. Fattar du inte det är du inte värd min tid.

Har jag kallat dig för hora? Visar var eller lägg ner dina lögner. Däremot har du kalla i en annan tråd kallat mig för dumskall och i denna tråd kallat dina meningsmotståndare för för sexister. Som man ropar får man svar brukar det heta.

Jaha, så om en kvinna sticker kniven i en man så gör det inte lika ont när en man sticker kniven i en kvinna? Saken kan inte gärna handla om hur allvarligt våldet är utan att individer från båda könen ger sig själva rätten att kränka sin partner med våld. Diskrimineringen ligger i att en man som använder våld blir åtalad och straffad. En kvinna som gör samma sak blir inte ens föremål för polisutredning. Men jag gissar att du tycker detta är helt ok eftersom diskrimineringen i detta fallet inte drabbar dig som kvinna, vilket bevisar din och feminismens dubbelmoral.
2008-02-28, 07:37
Medlem
Kreutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chattanoga
vTrill:

I ljuset av de lite mer djuplodande undersökningarna jag hittade i ovanstående inlägg drar jag slutsatsen att lönediskrimineringen (dvs oskäliga LÖNEskillnader) mellan könen är mindre än 2%.

Håller du med mig?

Bra inlägg. Men fakta kommer aldrig att ändra vTrills världsbild. Tyvärr!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in