2008-02-19, 14:23
Medlem
basserts avatar
Nån som kan förklara varför jag inte kan ha några Visual effects i Ubuntu?
Jag kör Ubuntu 7.10, genom VirtualBox i Vista.

Jag har installerat Compiz men det står bara att den är "unable" att ändra visual effects....
Nåt med grafikkorts drivrutiner kanske?, eller nåt med VirtualBox?, inte så überhaj på Ubuntu.
Citera
2008-02-19, 14:57
Medlem
h-kans avatar
Tror att virtualbox använder sig av en egen grafik drivare som inte funkar med compiz-fusion
Citera
2008-02-19, 16:34
Medlem
basserts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h-kan
Tror att virtualbox använder sig av en egen grafik drivare som inte funkar med compiz-fusion

Okej, men kan jag inte sätta på visual effects alls då?
Citera
2008-02-19, 17:24
Medlem
h-kans avatar
troligtvis inte...

Compiz-fusion kräver direct rendering och tror inte det funkar i virtualbox då det använder virtualbox drivare och inte t.ex ATI eller Nvidias drivrutiner även om man har ett sådan kort.

testa att skriva glxinfo i en terminal och kolla om du har
direct rendering: Yes

annars e det nog dött lopp
Citera
2008-02-20, 12:14
Medlem
Om du använder VESA som drivrutin så är det ju riktiga drivrutiner för ditt kort som behövs.
Senast redigerad av 81er 2008-02-20 kl. 12:19.
Citera
2008-02-20, 15:27
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h-kan
troligtvis inte...

Compiz-fusion kräver direct rendering och tror inte det funkar i virtualbox då det använder virtualbox drivare och inte t.ex ATI eller Nvidias drivrutiner även om man har ett sådan kort.

testa att skriva glxinfo i en terminal och kolla om du har
direct rendering: Yes

annars e det nog dött lopp

Jag kör compiz med rubbet och har inte direct rendering: Yes när jag kör glxinfo så det kan nog fungera ändå men under virtualbox tror jag att det är dödfött.
Citera
2008-02-20, 15:29
Medlem
På alla datorer, laptopts med nvidia/ati/intel graffekort har jag aldrig behövt göra nåt speciellt, bara köra igång compiz/aktivera extra graffetjafs o så funkar det.. Aldrig installerat några extra drivare.

Men men ubuntu lever ju ibland sitt egna lilla liv känns det som :-) "Windows wannabe" och folk som inte vet linux egentligen alls(sånna som mig) löser inte minsta lilla problem själv utan manual efter punkt o pricka.

Men lycka til att få igång det (ja lite ironi)

Kom ihåg att ta backup av din xorgfil hela tiden när du väl börjat pilla runt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in