Flytta gärna, jag hittade inget annat direkt passande forum.
Jag har nu sökt runt ett bra tag efter lite info om den stundande förmörkelsen; det närmsta jag hittat en tidpunkt är någon gång runt sen torsdagskväll / tidig fredagsmorgon.
Det är ingen som råkar ha lite mer konkreta tidsangivelser; det vore ju beiget att sumpa det, men man kan ju inte gärna stå ute och frysa halva natten i onödan heller.
Flytta gärna, jag hittade inget annat direkt passande forum.
Jag har nu sökt runt ett bra tag efter lite info om den stundande förmörkelsen; det närmsta jag hittat en tidpunkt är någon gång runt sen torsdagskväll / tidig fredagsmorgon.
Det är ingen som råkar ha lite mer konkreta tidsangivelser; det vore ju beiget att sumpa det, men man kan ju inte gärna stå ute och frysa halva natten i onödan heller.
Det är CA 03:30-05.30 detta händer hoppas det blir inte allt för monligt.
Det krävs inte så mycket kamera utan bara ett stativ.
Nu pratar jag om bilder ifrån en kamera, kvaliteten är så bra man kan ha som affisch eller liknande. Inte en bild där det är luddigt svart bakgrund med något svag vit prick på den. Ta du gärna en bild med en "vanlig" kamera och lägg upp här =)
Nu pratar jag om bilder ifrån en kamera, kvaliteten är så bra man kan ha som affisch eller liknande. Inte en bild där det är luddigt svart bakgrund med något svag vit prick på den. Ta du gärna en bild med en "vanlig" kamera och lägg upp här =)
Om du med vanlig kamera menar D200 med 70-300VR så ska det nog gå att ordna
Nu är det dags igen! Natten mellan den 20 och 21 februari 2008 inträffar en total månförmörkelse. Den för blotta ögat synliga delen av förmörkelsen börjar kl 2:43 och slutar kl 6:09. Mellan kl 4:00 och 4:51 är månen totalt förmörkad. Maximum inträffar kl 4:26. Under totaliteten kommer månen att befinna sig i söder.
Vid maximum kommer månen att ligga i västsydväst med följande höjder över horisonten:
Kiruna 17 grader, Östersund 20 grader, Stockholm 20 grader och Lund 24 grader.
Citat:
Ursprungligen postat av He-man fan
Går alldeles utmärkt med en vanlig kompaktkamera. Stativ är bra med ingen nödvändighet då det handlar om sådan kort exponeringstid. Sj. kommer jag ev. kolla på totaliteten, men troligen inte då sömnen går före en månförmörkelse.
Går alldeles utmärkt med en vanlig kompaktkamera. Stativ är bra med ingen nödvändighet då det handlar om sådan kort exponeringstid. Sj. kommer jag ev. kolla på totaliteten, men troligen inte då sömnen går före en månförmörkelse.