• 1
  • 2
2008-02-18, 15:33
Medlem
marxys avatar
Tjenare FB,

Lyckades komma ver en ldre IMB dator med Win95 installerat, fick hem den igr . n mer lycklig blev jag av att det fanns ett flertal trevliga spel, Hyperman och Cyberia , ven Decent. Men iallafall, jag undrar ver mjligheterna till att komma ver internet? Eller finns det inte ngon mjlighet idag fr en dator med win95 installerat att komma ut eller krver alla sidor internet explorer av hgre version ? Meningen r att den skall fungera som "frsta dator", d jag tycker det finns bttre spel fr en 6ring, om jag inte behller den sjlv fr spel i DOS Men som sagt finns det ngon mjlighet att n ntet eller klarar win95 inte det lngre ?

// Marxy
Citera
2008-02-18, 16:09
Medlem
Kaststjrnans avatar
Har du en fungerande Winsock och ett TCP/IP-protokoll och ett ntverkskort, s kan du komma ut p ntet med en rakapparat om du s vill.

Ett browserprogram underlttar naturligtvis, om du vill surfa p sidor. Tror inte att det fljde med ngot i Windows 95 men att det kom en tidig version av IE i Windows 95b, men som skert inte accepteras lngre av alla sidor.

Du fr vl se vad du har i maskinen och installera Opera eller ngot efter behov.
Citera
2008-02-18, 17:37
Medlem
marxys avatar
Win95

Sant, har nu "installerat" ett ntverkskort, men kom p att jag kommer behva drivrutiner, undra om det skulle fungera med en 98se cd eller om man behver just det kortets drivrutiner. Ngon som har ngon ide ? Lnkar eller tips ?

//Marxy
Citera
2008-02-18, 18:33
Medlem
Kaststjrnans avatar
Jag var bara 11 r nr Windows 95 kom och 14-15 r nr 98SE kom och har inga direkta "expertminnen" eller erfarenheter frn den tiden, men vill minnas att Windows 98SE innehll generiska drivrutiner fr de allra flesta dvarande vanligt frekommande ntverkskorten.

Annars r det ju bara att plocka hem drivisarna frn en annan dator och installera medelst diskett eller USB-pinne (om sistnmnda stds i den maskin trden handlar om). r nstan sker p att det inte fanns native USB-std frrn i Windows 98, svida man inte gick in och trixade manuellt med halvskumma och ocertifierade drivrutiner.

Installera Windows 98SE, om CD-lsaren funkar och det finns minst 32MB RAM, r mitt tips!
Citera
2008-02-18, 18:35
Medlem
ugge_das_boots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaststjärnan
r nstan sker p att det inte fanns native USB-std frrn i Windows 98

95B
Citera
2008-02-18, 20:14
Medlem
marxys avatar
Win95

Det finns inget intresse av att installera 98se d det r win95 jag vill ha installerat :P Har funderat p det dr med Disket. Borde inte vara ngra strre problem, ska bara ut p drivrutinsjakt Haha

EDIT: 95b ?
Senast redigerad av marxy 2008-02-18 kl. 20:37.
Citera
2008-02-18, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marxy

jo jag vill minnas att jag hade en dator med 95 som usb fungerade p!inte 100% sker men 85% iallafall
Citera
2008-02-18, 20:57
Medlem
sommarlovs avatar
Installera Windows 98SE eller 2000 istllet.
Mycket bttre hrdvarustd.

Ordna sedan Internet Exporer 6, DirectX9C och Windows Media Player 9, s kan du gra det mesta p ntet som du kan gra med en modern maskin!

(Dvs f virus och liknande)
Citera
2008-02-18, 22:06
Medlem
ugge_das_boots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marxy

Nr windows 95 slpptes s fanns det inte support fr usb. En version av win 95 slpptes senare som fick tillgget b som frutom buggfixar och allmn upppiffning fick std fr usb. Denna version kunde dock ej kpas annat n oem

http://sv.wikipedia.org/wiki/Windows_9x
Citera
2008-02-19, 06:35
Awaiting Email Confirmation
Windows 95 innehller dligt std fr all typer av hrdvara... s ett tips r att kra Windows 98. Men om du verkligen inte kan, s borde det g att f tag p drivrutiner p ntverkskortets hemsida, som du sen kan brnna p en CD och installera.
Citera
2008-02-19, 10:35
Medlem
marxys avatar
Win95

Tackar fr alla svar
Saken r den att det r inga strre problem att installera win98se, har cd och boot disk. Saken r den att jag grna hade viljat behlla en win95 dator. Dels fr att det finns massa roliga DOS-spel (dom funkar vl ven p en 98 men nd), men ven fr att jag har funderingar p att brja programera s tnkte jag brja frn grunden, d win95 inte var frst vet jag men har lst p ngot tidigare inlgg att en win95 dator funkar bra som start till detta. Rtta mig grna om jag har fel.

Citat:
jo jag vill minnas att jag hade en dator med 95 som usb fungerade p!inte 100% men 85% iallafall

Lter ju som det vore ngot att testa.

Citat:
...s borde det g att f tag p drivrutiner p ntverkskortets hemsida, som du sen kan brnna p en CD och installera.

Det var ngot sdant jag hade tnkt mig. CD eller A:\FLOPPY.

Slutligen s vill jag nog inte att denna datorn ska bli en
Citat:
s kan du gra det mesta p ntet som du kan gra med en modern maskin!

(Dvs f virus och liknande)

Vet att win98 har en frmga att bli detta

//Marxy
Citera
2008-02-19, 12:56
Medlem
DennisOlofs avatar
marxy, varfr installera om datorn.

HELT ONDIGT.

Du har ju Win95 i burken, bara installera ett ntkort och lgga in drivrutinerna s har du Internet. Vad r problemet ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in