• 1
  • 2
2008-02-18, 15:33
Medlem
marxys avatar
Tjenare FB,

Lyckades komma över en äldre IMB dator med Win95 installerat, fick hem den igår . Än mer lycklig blev jag av att det fanns ett flertal trevliga spel, Hyperman och Cyberia , även Decent. Men iallafall, jag undrar över möjligheterna till att komma över internet? Eller finns det inte någon möjlighet idag för en dator med win95 installerat att komma ut eller kräver alla sidor internet explorer av högre version ? Meningen är att den skall fungera som "första dator", då jag tycker det finns bättre spel för en 6åring, om jag inte behåller den själv för spel i DOS Men som sagt finns det någon möjlighet att nå nätet eller klarar win95 inte det längre ?

// Marxy
Citera
2008-02-18, 16:09
Medlem
Kaststjärnans avatar
Har du en fungerande Winsock och ett TCP/IP-protokoll och ett nätverkskort, så kan du komma ut på nätet med en rakapparat om du så vill.

Ett browserprogram underlättar naturligtvis, om du vill surfa på sidor. Tror inte att det följde med något i Windows 95 men att det kom en tidig version av IE i Windows 95b, men som säkert inte accepteras längre av alla sidor.

Du får väl se vad du har i maskinen och installera Opera eller något efter behov.
Citera
2008-02-18, 17:37
Medlem
marxys avatar
Win95

Sant, har nu "installerat" ett nätverkskort, men kom på att jag kommer behöva drivrutiner, undra om det skulle fungera med en 98se cd eller om man behöver just det kortets drivrutiner. Någon som har någon ide ? Länkar eller tips ?

//Marxy
Citera
2008-02-18, 18:33
Medlem
Kaststjärnans avatar
Jag var bara 11 år när Windows 95 kom och 14-15 år när 98SE kom och har inga direkta "expertminnen" eller erfarenheter från den tiden, men vill minnas att Windows 98SE innehöll generiska drivrutiner för de allra flesta dåvarande vanligt förekommande nätverkskorten.

Annars är det ju bara att plocka hem drivisarna från en annan dator och installera medelst diskett eller USB-pinne (om sistnämnda stöds i den maskin tråden handlar om). Är nästan säker på att det inte fanns native USB-stöd förrän i Windows 98, såvida man inte gick in och trixade manuellt med halvskumma och ocertifierade drivrutiner.

Installera Windows 98SE, om CD-läsaren funkar och det finns minst 32MB RAM, är mitt tips!
Citera
2008-02-18, 18:35
Medlem
ugge_das_boots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaststjärnan
Är nästan säker på att det inte fanns native USB-stöd förrän i Windows 98

95B
Citera
2008-02-18, 20:14
Medlem
marxys avatar
Win95

Det finns inget intresse av att installera 98se då det är win95 jag vill ha installerat :P Har funderat på det där med Disket. Borde inte vara några större problem, ska bara ut på drivrutinsjakt Haha

EDIT: 95b ?
Senast redigerad av marxy 2008-02-18 kl. 20:37.
Citera
2008-02-18, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marxy

jo jag vill minnas att jag hade en dator med 95 som usb fungerade på!inte 100% säker men 85% iallafall
Citera
2008-02-18, 20:57
Medlem
sommarlovs avatar
Installera Windows 98SE eller 2000 istället.
Mycket bättre hårdvarustöd.

Ordna sedan Internet Exporer 6, DirectX9C och Windows Media Player 9, så kan du göra det mesta på nätet som du kan göra med en modern maskin!

(Dvs få virus och liknande)
Citera
2008-02-18, 22:06
Medlem
ugge_das_boots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marxy

När windows 95 släpptes så fanns det inte support för usb. En version av win 95 släpptes senare som fick tillägget b som förutom buggfixar och allmän upppiffning fick stöd för usb. Denna version kunde dock ej köpas annat än oem

http://sv.wikipedia.org/wiki/Windows_9x
Citera
2008-02-19, 06:35
Awaiting Email Confirmation
Windows 95 innehåller dåligt stöd för all typer av hårdvara... så ett tips är att köra Windows 98. Men om du verkligen inte kan, så borde det gå att få tag på drivrutiner på nätverkskortets hemsida, som du sen kan bränna på en CD och installera.
Citera
2008-02-19, 10:35
Medlem
marxys avatar
Win95

Tackar för alla svar
Saken är den att det är inga större problem att installera win98se, har cd och boot disk. Saken är den att jag gärna hade viljat behålla en win95 dator. Dels för att det finns massa roliga DOS-spel (dom funkar väl även på en 98 men ändå), men även för att jag har funderingar på att börja programera så tänkte jag börja från grunden, då win95 inte var först vet jag men har läst på något tidigare inlägg att en win95 dator funkar bra som start till detta. Rätta mig gärna om jag har fel.

Citat:
jo jag vill minnas att jag hade en dator med 95 som usb fungerade på!inte 100% men 85% iallafall

Låter ju som det vore något att testa.

Citat:
...så borde det gå att få tag på drivrutiner på nätverkskortets hemsida, som du sen kan bränna på en CD och installera.

Det var något sådant jag hade tänkt mig. CD eller A:\FLOPPY.

Slutligen så vill jag nog inte att denna datorn ska bli en
Citat:
så kan du göra det mesta på nätet som du kan göra med en modern maskin!

(Dvs få virus och liknande)

Vet att win98 har en förmåga att bli detta

//Marxy
Citera
2008-02-19, 12:56
Medlem
DennisOlofs avatar
marxy, varför installera om datorn.

HELT ONÖDIGT.

Du har ju Win95 i burken, bara installera ett nätkort och lägga in drivrutinerna så har du Internet. Vad är problemet ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in