2008-02-18, 02:33
Bannlyst
Hej, jag vet mycket väl är olagligt att länka och sprida barnporr. Men ibland ser man att användare skriver ungefär "free6.com har blivit en håla för pedofiler" eller kanske "det dyker ofta upp barnporr på *chan.org". Jag testade att gå in på free6.com, tog inte lång tid innan man hittade bilder på halvnakna tjejer under 18år.
Dessa sidor accepterar inte barnporr och det är förbjudet att lägga upp där, men samtidigt så förekommer det.

Hur ser FB på saken att man i en post skriver ungefär som mina exempel? Är inte det någon form av länkning till barnporr?

Följdfråga: Om en stor hemsida på internet (aftonbladet, telia, idg osv) blev hackad och hackaren lade upp en stor barnporrbild på framsidan, får man länka till den sida och informera om händelsen samt diskutera attacken? (innan det fixas)

Mvh
Citera
2008-02-18, 04:38
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven Orvar
Hej, jag vet mycket väl är olagligt att länka och sprida barnporr. Men ibland ser man att användare skriver ungefär "free6.com har blivit en håla för pedofiler" eller kanske "det dyker ofta upp barnporr på *chan.org". Jag testade att gå in på free6.com, tog inte lång tid innan man hittade bilder på halvnakna tjejer under 18år.
Dessa sidor accepterar inte barnporr och det är förbjudet att lägga upp där, men samtidigt så förekommer det.

Hur ser FB på saken att man i en post skriver ungefär som mina exempel? Är inte det någon form av länkning till barnporr?

Följdfråga: Om en stor hemsida på internet (aftonbladet, telia, idg osv) blev hackad och hackaren lade upp en stor barnporrbild på framsidan, får man länka till den sida och informera om händelsen samt diskutera attacken? (innan det fixas)

Mvh

Jag själv har lagt upp om detta på diskussion i Outlaw.
Citera
2008-02-18, 08:39
Medlem
R.Rs avatar
Citat:

Mvh

Själv tycker jag att det är illa för yttrandefriheten om man inte ska kunna diskutera var barnporren finns överhuvudtaget, det omöjliggör ju t ex denna tråd: http://www.flashback.org/showthread.php?p=10017797
Citera
2008-02-18, 11:58
Medlem
johnny-62s avatar
Ska bli intressant se vad outlaw kommer fram till, för om man i detalj beskriver vart man kan finna barnporr är det ju i princip detsamma som att skriva in en fungerande url:länk.
Och i såna fall är ju regeln om att länka till barnporr helt tandlös, och det här är ju nåt som då kommer att utnyttjas av FB:s peddon..
Citera
2008-02-18, 12:32
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny-62
Och i såna fall är ju regeln om att länka till barnporr helt tandlös, och det här är ju nåt som då kommer att utnyttjas av FB:s peddon..

Vore det inte bättre än att dina barn utnyttjades av FBs peddon?
Citera
2008-02-18, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnny-62

Jag tror att de genetiskt defekta fanskapen redan vet var man enklast skaffar sin barnporr.

Sedan att det förekommer att barnporr postas på 4chan och liknande siter är ju egentligen ganska ovidkommande, då andelen barnporr är ganska liten. Den inbitne pedofilen orkar nog inte bläddra runt bland tusentals poster i sitt kåtrus i jakt på något minderårigt som kan få säden att börja spruta.
Citera
2008-02-18, 16:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Taiga
Sedan att det förekommer att barnporr postas på 4chan och liknande siter är ju egentligen ganska ovidkommande, då andelen barnporr är ganska liten. Den inbitne pedofilen orkar nog inte bläddra runt bland tusentals poster i sitt kåtrus i jakt på något minderårigt som kan få säden att börja spruta.

Visst har du rätt i det, men man måste väl dra en "gräns" någonstans?

Får jag skriva att Xchan i skrivande stund har en avdelning för "boy" och en för "girl", inget naket men det är definitivt ett sexuellt sammanhang. Jag postar ingen länk men det hittar man efter 3 sekunder när man söker på google.

Jag bestämde mig för att inte skriva namnet.

Edit:
Jag bryr mig inte så mycket om folk länkar barnporr eller vad som händer. Men jag tycker att det är en intressant fråga.

Edit2:
Kanske inte framgick på ett korrekt sätt. Skillnaden med Xchan är att det är lagligt att posta candids på barn under 18. Skulle jag posta länk till sidan är det ett direkt brott mot 1.05 "Det är inte tillåtet att efterfråga bilder eller publicera länkar på minderåriga personer, oavsett de har kläder på sig eller ej, i sammanhang där bilderna publiceras i syfte att framställa de minderåriga som sexuella objekt."
Senast redigerad av Sven Orvar 2008-02-18 kl. 16:30.
Citera
2008-02-19, 19:32
Medlem
jokers avatar
Man måste exempelvis i censurforat få diskutera polisens "barnporrfilter" och de fall där detta filtrerar sidor som inte alls är barnporr.

Edit: varför inte låta kontexten avgöra i alla fall? Altså, tillåt inte trådar vars enda syfte verkar vara att utbyta länkar till barnporr. Men tillåt trådar där fenomenet diskuteras på ett seriöst sätt och exempel ges.
Senast redigerad av joker 2008-02-19 kl. 19:36.
Citera
2008-02-19, 19:34
Bannlyst
Citat:

Mvh

Kanske borde tänka på att fixa till överskriften (moderaterna på sidan varnar för allt)
Citera
2008-02-24, 17:58
Medlem
johnny-62s avatar
Hur går det med det här, för så sent som idag satt Caine och en annan pedofil och upplyste ett peddo som efterfrågat barnporr vart han kunde hitta det..
Nu vart ju dom här inläggen raderade som ot, skulle jag tro..

Men den här lagen om att länka till barnporr är ju helt tandlös som den är utformad nu, för det enda som skett är ju att pedofilerna i detalj beskriver vart det finns BP att hämta istället för att skriva ut en fungerande URL..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in