2008-02-17, 23:15
Medlem
understrecks avatar
För några år sedan fann jag en tutorial som beskrev hur man med google kunde göra sökningar på sina lokala hårddiskar. Nu kan jag inte hitta den. Hjälp vore tacksamt!
Citera
2008-02-17, 23:19
Medlem
-jOE!s avatar
http://desktop.google.com
Citera
2008-02-17, 23:25
Medlem
Flytande_argots avatar
Och är du inte nöjd det googles desktop search så finns även "Windows Desktop search" att ladda ner till XP numera:

http://www.microsoft.com/windows/products/winfamily/desktopsearch/getitnow.mspx

Personligen så föredrar jag dock Copernic Desktop search:

http://www.copernic.com/en/products/desktop-search/
Citera
2008-02-17, 23:48
Medlem
PaiN i Stugan^s avatar
vad är de för fel på Sök som följer med operativsystemet?
om du använder windows alltså
Citera
2008-02-18, 07:26
Medlem
understrecks avatar
Men alltså, man ska inte installera något. Man behöver bara specificera det i sökrutan på vanliga www.google.com
Citera
2008-02-18, 07:43
Medlem
Tooners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaiN i Stugan^
vad är de för fel på Sök som följer med operativsystemet?
om du använder windows alltså

Google Desktop indexerar hela hårddisken så det tar nån millisekund att får fram alla alternativ... istället för år och dar som med vanliga sökfunktionen.

Slutade helt använda utforskaren efter jag installerade det... tar kortare tid att söka fram det man vill ha än att börja bläddra i mappar, även om man vet exakt vart det ligger.
Citera
2008-02-18, 08:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
http://desktop.google.com

Verkar inte fungera för mig, jag söker på hamachi eller prison ( prison break ) då får jag inga resultat.
Citera
2008-02-18, 09:26
Medlem
understrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tooner
Google Desktop indexerar hela hårddisken så det tar nån millisekund att får fram alla alternativ... istället för år och dar som med vanliga sökfunktionen.

Slutade helt använda utforskaren efter jag installerade det... tar kortare tid att söka fram det man vill ha än att börja bläddra i mappar, även om man vet exakt vart det ligger.

Då ska jag testa google desktop. Tack för rådet.
Citera
2008-02-18, 16:30
Medlem
pirates avatar
Kanske en aningen dum fråga men vad är det man vill söka efter i en dator...går väl lika bra att öppna "Den här datorn" och bläddra fram till det man vill komma åt...
Citera
2008-02-18, 16:52
Medlem
understrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pirate
Kanske en aningen dum fråga men vad är det man vill söka efter i en dator...går väl lika bra att öppna "Den här datorn" och bläddra fram till det man vill komma åt...

Det går slött och jag tycker inte man kan specificera sökningen lika bra. Dessutom tyckte jag det var ett roligt trick. Vill dock poängtera att jag fortfarande inte fått ett svar på den ursprungliga frågan. För jag minns rätt väl att jag för några år sedan med vanliga google kunde göra sökningar på min lokala dator. Minns dock inte syntaxet som erfordrades
Citera
2008-02-18, 16:54
Medlem
Flytande_argots avatar
Har du t.ex. hundratals pdf- och worddokument på din dator och du letar efter just det som handlade om en specifik sak, typ "sommaren i skärgården 2002" så är det ju rätt ineffektivt och tidsödande att sitta och leta igenom filerna manuellt. Dra igång t.ex. copernic desktop search, skriv "skärgården 2002" i sökfältet och voila 0.2 sekunder senare får du upp samtliga dokument som innehåller sökfrasen och dessutom var i dokumentet frasen finns.

Samma sak med låtar och filmer. Har du X antal hårddiskar och en massa olika partitioner (du kanske köpt en ny hårddisk och slängt in den gamla som slav) där tusentals låtar ligger spridda. Skriv namnet på det du söker och pang, klart på nolltid.

Att sitta och hålla på och sortera och skapa mappar med årtal och bokstäver eller genrer känns ju ganska förlegat. Låt datorn ha koll på det där istället.

Citat:
Ursprungligen postat av understreck
Det går slött och jag tycker inte man kan specificera sökningen lika bra. Dessutom tyckte jag det var ett roligt trick. Vill dock poängtera att jag fortfarande inte fått ett svar på den ursprungliga frågan. För jag minns rätt väl att jag för några år sedan med vanliga google kunde göra sökningar på min lokala dator. Minns dock inte syntaxet som erfordrades

Är du säker på att det inte var google desktop search då? När det var i tidig beta (vet inte hur det ser ut nu eftersom jag kör copernic) så såg det ut exakt som vanliga google och man sökte direkt via webbrowsern också.
Senast redigerad av Flytande_argot 2008-02-18 kl. 17:00.
Citera
2008-02-18, 18:11
Medlem
understrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Är du säker på att det inte var google desktop search då? När det var i tidig beta (vet inte hur det ser ut nu eftersom jag kör copernic) så såg det ut exakt som vanliga google och man sökte direkt via webbrowsern också.

Inte omöjligt faktiskt. Jag minns varken om jag installerade något eller inte. Skulle jag installerat något som jag missminner mig så måste det ha varit en kvick smärtfri installation. Då håller ovanstående argument. Detta måste för övrigt varit 2005 eller tidigare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in