Har du t.ex. hundratals pdf- och worddokument på din dator och du letar efter just det som handlade om en specifik sak, typ "sommaren i skärgården 2002" så är det ju rätt ineffektivt och tidsödande att sitta och leta igenom filerna manuellt. Dra igång t.ex. copernic desktop search, skriv "skärgården 2002" i sökfältet och voila 0.2 sekunder senare får du upp samtliga dokument som innehåller sökfrasen och dessutom var i dokumentet frasen finns.
Samma sak med låtar och filmer. Har du X antal hårddiskar och en massa olika partitioner (du kanske köpt en ny hårddisk och slängt in den gamla som slav) där tusentals låtar ligger spridda. Skriv namnet på det du söker och pang, klart på nolltid.
Att sitta och hålla på och sortera och skapa mappar med årtal och bokstäver eller genrer känns ju ganska förlegat. Låt datorn ha koll på det där istället.
Citat:
Ursprungligen postat av understreck
Det går slött och jag tycker inte man kan specificera sökningen lika bra. Dessutom tyckte jag det var ett roligt trick. Vill dock poängtera att jag fortfarande inte fått ett svar på den ursprungliga frågan. För jag minns rätt väl att jag för några år sedan med vanliga google kunde göra sökningar på min lokala dator. Minns dock inte syntaxet som erfordrades

Är du säker på att det inte var google desktop search då? När det var i tidig beta (vet inte hur det ser ut nu eftersom jag kör copernic) så såg det ut exakt som vanliga google och man sökte direkt via webbrowsern också.