2008-02-17, 22:41
Medlem
debians avatar
vi köpte en säck hamsterblandning från arken i uppsala...
nu har vi upptäckt att det springer runt kryp i den. ganska mycket små kryp i köket just nu.

vad kan det vara för kryp.. småsmå svarta.... ca 3mm lång
http://pici.se/pictures/KCTxQCztp.jpg

hur blir man av med dom? vi har ställt råttmaten i frysen. och det som inte fick plats står på balkongen....
så nu hoppas vi att dom självdör. som tur är har vi mjölbaggsäkrat all mat i skafferiet så där får dom förhoppningsvis inte någonstans att bo.
Citera
2008-02-17, 23:27
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debian
vi köpte en säck hamsterblandning från arken i uppsala...
nu har vi upptäckt att det springer runt kryp i den. ganska mycket små kryp i köket just nu.

vad kan det vara för kryp.. småsmå svarta.... ca 3mm lång
http://pici.se/pictures/KCTxQCztp.jpg

hur blir man av med dom? vi har ställt råttmaten i frysen. och det som inte fick plats står på balkongen....
så nu hoppas vi att dom självdör. som tur är har vi mjölbaggsäkrat all mat i skafferiet så där får dom förhoppningsvis inte någonstans att bo.

Det är sågtandad plattbagge du dragit på dig. Lätta att utrota kemiskt. Nära omöjliga att städa bort. Mjölbaggesäkrat? Innebär förmodligen plastpåsar, och inte glasburkar med tätslutande lock. Plastpåsar är lika täta som en sil för de där krypen.

Du kan likaväl kontakta ett bekämpningsföretag imorgon. Jag skämtar inte. De självdör inte, utan letar snabbt rätt på ny mat i era skafferier, bakom er spis, under er diskbänk, i julsakernas halmdetaljer, ibland smulorna i soffan och allt annat som innehåller stärkelse.

Det kan vara hyggligt att ringa Arken imorgon och upplysa dem. De vill säkert inte att fler kunder drabbas. Om de ignorerar er så påminn dem vänligt men bestämt att det det är straffbart med upp till ett års fängelse att sprida skadedjur...
Senast redigerad av WirelessGkit2 2008-02-17 kl. 23:30.
Citera
2008-02-17, 23:45
Medlem
debians avatar
ajdå det lät inget kul.. hur går det till när den tas bort? jag tänker mest på vår hund, så inte den blir utrotad också....
Citera
2008-02-18, 00:12
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Firman som gör jobbet ger dig instruktioner.

Oftast: Plocka ur alla köksskåp. Torka ur dem nu, för efteråt skall du inte göra det. De kommer och sprayar. Hunden skall vara borta upp till ett dygn. Råttorna likaså. Ni kan oftast komma tillbaka hem efter 2 timmar eller liknande. Det varierar med använt preparat.

Permetrinbaserat är att rekommendera för lättknäckta insekter som plattbaggar. De sprayar sedan hyllplan, bakom spisen och golvlisterna. Har ni käkat mycket i soffan så skulle jag råda er till att låta dem spraya även där (under dynorna såklart). Samt såklart utrymmet där råttkäket var.

Käket skall in i skåpet så snart det torkat. (ifall det sitter nått kryp på förpackningen) Giftet kan inte "smitta" maten.
Citera
2008-02-18, 02:10
Medlem
Äppelkäcks avatar
Släpp ut hamstrarna och råttorna så äter de upp krypen! Dom gillar, och behöver, animaliskt protein ibland.

Tyvärr är det inte ovanligt att man få hem extra protein i form av baggar, larver och andra kryp när man handlar djurmat i zooaffärer. Jag har fått hem och spridit både ängrar, mjölbaggar och kackerlackor via djurmat från djuraffärer. Kackerlackorna såg jag men hann inte ifatt dem förrän de hade gjorts sig platta och krupit in under en väggklist. Något år senare fick jag veta att restaurangen i källarvåningen höll på att saneras för att de hade fått kackerlackisinvasion...

Numera köper jag den mesta hund- och kattmaten från livsmedelsbutik, de har betydligt bättre och svalare lagringsmöjligheter och alltid mycket färskare mat än den man brukar hitta i djuraffärerna.

Bra råttmat kan du blanda ihop själv förresten - allt som behövs finns i livsmedelsbutiken. Blandat fågelfrö, müsli, frukt o grönt, knäckebröd, lite torrfoder för hund mm mm
Senast redigerad av Äppelkäck 2008-02-18 kl. 02:15.
Citera
2008-02-18, 21:33
Medlem
bullfittas avatar
Ojojoj det där är INTE roligt! Jag hade samma problem för ett par månader sedan.
Dessverre blev jag inte av med problemet och det eskalerade och tillslut hade jag smålarver i HELA mitt rum. Det slutade med att vi fick måla om allt och tvätta/städa allting. Byt råttmaten och ge råttorna mindre mat så att den inte ligger i skålen. Byt oftare på dom tills du märker att de försvinner. Allra bästa är dock att skita i att köpa råttblandningar (om det nu är det du kör med) och blanda ihop en helt egen. Nyttigare och roligare för bebisarna dessutom!
Hoppas du blir av med det snart, annars blir det fan bara verre >.<
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in