2008-02-17, 20:46
Medlem
woofers avatar
Funderade på att lägga denna tråd i Arbetsliv & Studier men tror att den nog passar lite bättre här. Mod får gärna flytta den om denna är av annan åsikt.

Om en arbetsgivare tycker att en anställd jobbar för långsamt och därför drar bort en del av den instämplade tiden, vilket brott, om något gör sig arbetsgivaren skyldig till och vilka ev påföljder kan man tänka sig drabbar arbetsgivaren?

Nu pratar vi inte extremt långsamt här direkt utan snarare att den anställde fullgör sina arbetsuppgifter men inte skyndar sig tillräckligt för att hinna med dessa på förutbestämd tid. Det är för övrigt ett ganska pressat tidsschema.

Om den anställde ska ha en 60 min rast men bara stämplar ut i 55 min, kan arbetsgivaren då gå in och korrigera detta så att den anställde varit utstämplad i 60 min? Gäller samma sak om den anställde stämplar in en eller ett par minuter innan/efter denne är schemalagd att sluta? Den anställde har då jobbat dom ev extra minuterna så tiden har inte ägnats åt maskning.

Vi kan utgå ifrån i båda fall att den anställde inte jobbar tillräckligt mycket för att kvalificera sig för övertidsersättning.

Gör sig arbetsgivaren skylldig till något brott genom att enbart hota med ovanstående förmodat olagliga handlingar utan att faktiskt göra slag i saken?

Det är för övrigt inte jag som är "den anställde" så bespara er gliringar om att jag ska jobba snabbare

Arbetsplatsen följer HRF´s kollektivavtal

Ett utförligt svar skulle vara guld värt
Citera
2008-02-17, 21:22
Medlem
wildhorsess avatar
En av de grundläggande skyldigheterna arbetstagaren har gentemot anställningsavtalet ät tjänstgöringsskyldigheten. Det överenskomna arbetstidsmåttet avgör tjänstgöringens omfattning. Arbetsgivaren förlägger arbetstiden och rasten enligt sin rätt att leda och fördela arbetet och det ankommer på arbetstagaren att följa den schemalagda arbetstiden.

Om arbetstagaren bryter mot sitt eget anställningsavtal, t.ex. att han vid upprepade tillfällen uteblir från tjänstgöring, riskerar han uppsägning.

Omvänt betyder ovanstående också, att arbetsgivaren är skyldig att ge arbetstagaren det överenskomna arbetstidsmåttet. Är arbetstagaren anställd med ett arbetstidsmått om 40 tim/vecka skall arbetsgivaren förlägga denna tid. Gör han inte det, utan olovligen drar ifrån tid uppstår dels ett avtalsbrott och dels en lönefodran.

Citat:
Gör sig arbetsgivaren skylldig till något brott genom att enbart hota med ovanstående förmodat olagliga handlingar utan att faktiskt göra slag i saken?
Det står en arbetsgivare fritt att påstå vad som helst, så länge han inte verkställer ett beslut som strider mot lag eller avtal.
Citera
2008-02-17, 21:37
Medlem
Hos oss så räknas iaf inte tiden du är instämplad före och efter ordinarie arbetstid. Om man inte stämplar in övertid förståss.
Men arbetstagaren i din historia kanske har flextid?
Citera
2008-02-18, 01:19
Medlem
woofers avatar
Nej, flextid förekommer ej. Det är väl främst när man ska stämpla ut som det verkar vara svårt att hålla exakt tid då det lätt blir nån eller några få minuter över. Detta pga av att om arbetstagaren ska sluta 1500 så kommer offtast någon och byter av denne just 1500. Arbetstagaren bör dock avsluta sitt aktuella arbetsmoment. Att på minuten komma ihåg när man gick på sin rast är ju inte heller alltid nått man gör.

Problemet är inte att arbetstagaren jobbar för lite eller uteblir. Det är det omvända som är problemet, arbetstagaren jobbar oavsiktligt för mycket.
Citera
2008-02-21, 22:54
Medlem
Jag jobbar också på en arbetsplats, där en kvinna inte fullföljer sina arbetsuppgifter under normal arbetstid. Hon arbetar extremt långsamt, och även jag och många med mig som har kortare utbildning och branscherfarenhet kan utföra hennes arbetsuppgifter under en normal 8 timmars arbetsdag. Hon är heltidsanställd enligt Handelsavtalet, 38,25 h per vecka.

Problemet är att hon anger helt bisarra tider, såsom att sitta kvar 5 h på en lördagkväll med 100 % ob, när detta inte är överrenskommet med arbetsledningen. Det kostar inte lite pengar, bara för att hon jobbar segt. Kan man räkna bort den tiden? Kan man tvinga henne att jobba obetald övertid för att hon borde hinna med sitt arbete på den ordinarie arbetstiden? Har hon rätt att skriva upp vilka tider som helst, eftersom hon inte har hunnit med sitt arbete under den överrenskommna arbetstiden?

Edit: Stavfel
Citera
2008-02-21, 23:45
Medlem
jumpcuts avatar
De gånger jag arbetat mot stämpel har det varit dubbla system. Först hade vi de schemalagda timmarna (dvs de man fick lön för), dessa dubbelkollades mot de stämplade tiderna, så att man inte kommit för sent eller gått för tidigt. Det funkade ypperligt.

Visserligen hade ena arbetsplatsen bara stämpelklocka under mitt första år där, men det försvann när de tog in "experter" utifrån för att bedöma lönsamheten...
Citera
2008-02-22, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6unnar
Jag jobbar också på en arbetsplats, där en kvinna inte fullföljer sina arbetsuppgifter under normal arbetstid. Hon arbetar extremt långsamt, och även jag och många med mig som har kortare utbildning och branscherfarenhet kan utföra hennes arbetsuppgifter under en normal 8 timmars arbetsdag. Hon är heltidsanställd enligt Handelsavtalet, 38,25 h per vecka.

Problemet är att hon anger helt bisarra tider, såsom att sitta kvar 5 h på en lördagkväll med 100 % ob, när detta inte är överrenskommet med arbetsledningen. Det kostar inte lite pengar, bara för att hon jobbar segt. Kan man räkna bort den tiden? Kan man tvinga henne att jobba obetald övertid för att hon borde hinna med sitt arbete på den ordinarie arbetstiden? Har hon rätt att skriva upp vilka tider som helst, eftersom hon inte har hunnit med sitt arbete under den överrenskommna arbetstiden?

Edit: Stavfel

Inga problem. Det är bara att förbjuda henne att jobba övertid så får hon inte skriva nånting utöver sin ordinarie tid.
Går tyvärr inte att tvinga nån att jobba mer för att de inte hinner med sina arbetsuppgifter och tyvärr är det mycket svårt att göra sig av med någon för att de jobbar sakta. Men hon kanske kan få några nya urtråkiga arbetsuppgifter och sedan lägger man lite mobbing på det så kanske hon säger upp sig
Citera
2008-02-22, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Nej, flextid förekommer ej. Det är väl främst när man ska stämpla ut som det verkar vara svårt att hålla exakt tid då det lätt blir nån eller några få minuter över. Detta pga av att om arbetstagaren ska sluta 1500 så kommer offtast någon och byter av denne just 1500. Arbetstagaren bör dock avsluta sitt aktuella arbetsmoment. Att på minuten komma ihåg när man gick på sin rast är ju inte heller alltid nått man gör.

Problemet är inte att arbetstagaren jobbar för lite eller uteblir. Det är det omvända som är problemet, arbetstagaren jobbar oavsiktligt för mycket.

Frågan är ju om du får betalt för det du jobbar för mycket? Vi får det som sagt inte på min arbetsplats.
Om du får betalt för det så får arbetsgivaren såklart inte ändra en enda sekund men om du inte får betalt för de minuterna så är det nog fullt tillåtet (inte för att jag kan förstå varför man skulle vilja ända på tiderna i sånna fall)

Angående rasten så spelar det ju ingen roll om du bara är utstämplad i 2 minuter för lunch då du ändå inte har flextid. Det ska dras en timme ändå.
Citera
2008-02-22, 17:24
Medlem
Att aktivt mobba nån och straffa dem med tråkigare arbetsuppgifter kan bl mycket dyrt för arbetsgivaren i form av skadestånd.
Citera
2008-02-22, 20:35
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dennis__f
Frågan är ju om du får betalt för det du jobbar för mycket? Vi får det som sagt inte på min arbetsplats.
Om du får betalt för det så får arbetsgivaren såklart inte ändra en enda sekund men om du inte får betalt för de minuterna så är det nog fullt tillåtet (inte för att jag kan förstå varför man skulle vilja ända på tiderna i sånna fall)

Angående rasten så spelar det ju ingen roll om du bara är utstämplad i 2 minuter för lunch då du ändå inte har flextid. Det ska dras en timme ändå.

Arbetstagaren får betalt för exakt dom minuter denne stämplar in oavsett hur schemat ser ut.
Citera
2008-02-22, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dennis__f
Inga problem. Det är bara att förbjuda henne att jobba övertid så får hon inte skriva nånting utöver sin ordinarie tid.
Går tyvärr inte att tvinga nån att jobba mer för att de inte hinner med sina arbetsuppgifter och tyvärr är det mycket svårt att göra sig av med någon för att de jobbar sakta. Men hon kanske kan få några nya urtråkiga arbetsuppgifter och sedan lägger man lite mobbing på det så kanske hon säger upp sig

Låter bra trodde inte ens att man kunde göra så i vår kommunistiska planekonomiska stat
Citera
2008-02-22, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Att aktivt mobba nån och straffa dem med tråkigare arbetsuppgifter kan bl mycket dyrt för arbetsgivaren i form av skadestånd.

Att ge någon tråkiga arbetsuppgifter är knappast straffbart. Det måste ju finnas hur många legetima själ som helst för att ändra någons arbetsuppgifter (t.ex. att chefen ville göra de andra arbetsuppgifterna själv?)
Mobbingen är dock kanske inte så bra, men sköter man det "snyggt" så är det ju svårt att visa nått.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in