2008-02-17, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetarklass
satsa på majorna, det är nära till rätt mycket och hyfsat trevligt. Enda negativa med majorna är att det är en del ungdomsgrupperingar som är lite större upp mot 50 personer iallafall som kallas kollektivet som drar runt o knarkar på allmänna platser, drar ner ryktet rätt mkt och dom står också för runt 90% av kriminell aktivitet där... men annars är det väldigt fint att bo här, dock är Ganja en rätt accepterad grej här och dom flesta röker det.

ja ganja har man ju inget emot om man kan säga så... men majorna generellt hur är området, gym och grejer, långt ifrån centrum?
Citera
2008-02-17, 19:13
Medlem
Rohypnolics avatar
Ja det är ju bara att flytta till Majorna, Masthugget & Linné bara så där. Om det är hyresrätter vi snackar om? Jag utgår från att en målarlärling inte skuldsätter sig fett för första lyan.
Att skaffa förstahandskontrakt på en hyresrätt är inte ens lätt i områden som Bergsjön, Kortedala & Hammarkullen ska ni veta. Det är 150-300 sökanden på varje lägenhet i dessa områden med, betydligt lättare dock om man jämför med tex Majorna där det oftast är 2500 sökande på varje ledig lgh.

Har nån utav er ens varit i tex Hammarkullen? Det är STOOOR skillnad på verklighet och amerikanska filmer. INGEN kommer att vilja skada dig ifall du inte har förtjänat det. Vill du bli skjuten så blås albanerna när du ska köpa knark av dom. Sköter du ditt så kommer inte en käft att bry sig. Världen kretsar trots allt inte runt dig. Sen ska det tilläggas att folket som bor där har sina egna liv att ta hand om, vem fan bryr sig om en bonne som har valt att bosätta sig i kullen? Det är bara bra om ni loggar ut från FB då & då så ni slipper sitta hemma och vara livrädda för dom där hemska kulturberikarna som kommer att köra kuken i halsen på er och därefter förpesta era blonda mammor.
Citera
2008-02-17, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rohypnolic
Ja det är ju bara att flytta till Majorna, Masthugget & Linné bara så där. Om det är hyresrätter vi snackar om? Jag utgår från att en målarlärling inte skuldsätter sig fett för första lyan.
Att skaffa förstahandskontrakt på en hyresrätt är inte ens lätt i områden som Bergsjön, Kortedala & Hammarkullen ska ni veta. Det är 150-300 sökanden på varje lägenhet i dessa områden med, betydligt lättare dock om man jämför med tex Majorna där det oftast är 2500 sökande på varje ledig lgh.

Har nån utav er ens varit i tex Hammarkullen? Det är STOOOR skillnad på verklighet och amerikanska filmer. INGEN kommer att vilja skada dig ifall du inte har förtjänat det. Vill du bli skjuten så blås albanerna när du ska köpa knark av dom. Sköter du ditt så kommer inte en käft att bry sig. Världen kretsar trots allt inte runt dig. Sen ska det tilläggas att folket som bor där har sina egna liv att ta hand om, vem fan bryr sig om en bonne som har valt att bosätta sig i kullen? Det är bara bra om ni loggar ut från FB då & då så ni slipper sitta hemma och vara livrädda för dom där hemska kulturberikarna som kommer att köra kuken i halsen på er och därefter förpesta era blonda mammor.

har inte sagt att världen kretsar kring mig, och är inte bonne heller.
bara för det så måste man inte gilla att bo i ett område med bara invandrare då det finns flera områden med nästan bara invandrare i kristianstad och det har blivit det nya rosengård, tänder eld på grejer och stenar brandkåren när dem kommer och ska släcka det, och det är sånt skit jag vill slippa. och kan inget om områdena i göteborg därför jag undrar.
Citera
2008-02-17, 19:31
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrönKnekt
nice lista men om en ung kille som gillar att träna såväl kampsport som gym, inte vill bo i någon negerkvart, utan ha balla unga grannar , fan svårt att förklara vill bo i ett område med nice folk helst så lite blattar som möjligt och ändå inget fjantigt stureplan ställe

Guldheden är jävligt nice om du kan få tag på en lgh. 5 min in till stan med buss, 20 om du går. Ner till Brunnsparken tar det väl runt 10 respektive 30 min att ta sig.

De blattar som finns i området studerar på Chalmers. Dvs folk som är ute efter en framtid, inte din mobiltelefon.
Det bor mycket pensionärer och familjer här. Absolut inga "stureplanstyper" alls.

Mitt i smeten ligger Fysiken, som är en riktigt fin träningsanläggning. Vet inte vad du gillar, men folket där är mest såna som tränar lite casual sådär. Det är inget ställe du behäver sälja röven på stan för att ha råd med gymkort, men det är inte heller nåt sunkgym med gulnade tidningsbilder på kroppsbyggare på väggarna.
Här har du hemsida förresten: http://www.fysiken.se/

Det enda jag tycker är lite dåligt med Guldheden är att det är backigt, och du måste ta dig ner till Mölndalsvägen eller Liseberg för att handla i en rejäl mataffär. De som finns här uppe är bara närbutiker med rätt sunkigt sortiment.
Citera
2008-02-17, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Guldheden är jävligt nice om du kan få tag på en lgh. 5 min in till stan med buss, 20 om du går. Ner till Brunnsparken tar det väl runt 10 respektive 30 min att ta sig.

De blattar som finns i området studerar på Chalmers. Dvs folk som är ute efter en framtid, inte din mobiltelefon.
Det bor mycket pensionärer och familjer här. Absolut inga "stureplanstyper" alls.

Mitt i smeten ligger Fysiken, som är en riktigt fin träningsanläggning. Vet inte vad du gillar, men folket där är mest såna som tränar lite casual sådär. Det är inget ställe du behäver sälja röven på stan för att ha råd med gymkort, men det är inte heller nåt sunkgym med gulnade tidningsbilder på kroppsbyggare på väggarna.
Här har du hemsida förresten: http://www.fysiken.se/

Det enda jag tycker är lite dåligt med Guldheden är att det är backigt, och du måste ta dig ner till Mölndalsvägen eller Liseberg för att handla i en rejäl mataffär. De som finns här uppe är bara närbutiker med rätt sunkigt sortiment.

shit är det ett medelgym? :P ja kristianstad är väl inte så stort om man tror ibland hehe.
tackar för alla råd men skitjobbigt när man inte kan något om områdena var dem ligger osv. hehe
Citera
2008-02-17, 19:39
Medlem
Peruculass avatar
Jodu, undvik helst Angered, Bergsjön och Hisingen. Bosätt dig så nära centrum som möjligt. Då slipper du bli påhoppad efter krogen och bli utrymd kl 3 på natten för att några idioter placerat fejk-bomber utanför bostaden.
Citera
2008-02-17, 19:50
Medlem
Hårbolls avatar
Det finns en del schyssta områden i den södra grannkommunen Mölndal. Dessutom är kommunalskatten lägre
Citera
2008-02-17, 19:58
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
Det finns en del schyssta områden i den södra grannkommunen Mölndal. Dessutom är kommunalskatten lägre

Jepp, Mölndal är schysst. Det enda sura är att det är lite dassiga kommunikationer in till gbg från lägenhetsområdena. Men lugnt och fint är det.
Citera
2008-02-17, 20:09
Medlem
mongrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jehova.SS
Hela hisingen är inte bara skräp, området runt lundby nya kyrka, sannegården, lindholmen är generellt lugnt. Man kan se lite underliga personer ibland, men man får ha sina saker i fred. Och hyrorna är på en lagom nivå. Gratis parkering nästan över allt. Mycket studenter. Om du känner för att lägga lite mer på boendet så byggs det nytt efter älvstranden.
Helt sant, det är mycket på gång vad gäller framtidsplaner och visioner i den del av Hisingen som ligger närmast centrum. Tror att man inom c:a 10 år kommer betrakta vissa delar av Hisingen som rent attraktiva ur bostadssynpunkt.

Redan idag är dock Hisingen ett helt okej alternativ om man hittar boende i Lundby eller de andra områden Jehova.SS nämner. Det finns ganska mycket studenter (=unga grannar), och jag har aldrig så mycket som fått en sned blick av NÅGON under mina totalt 1½ år här (jag är ofta ute sent, efter att ha varit på krogen, vilket borde vara den "värsta" tiden, men icke). Upplevde Majorna som ganska mycket stökigare under min tid där, även om det har sin charm också, i form av mer levande pub- och affärsliv. Vidare är det inte fy skam att kunna ta sig till centrum på mindre än 10 minuter.

Dock får man inte vara rädd för gamla alkisar, då de lär hänga kvar här ett antal år till, tills priserna trissas upp och de tvingas ut mot Biskopsgården.

Men självklart, hittar du boende i Vasa, Haga, Linné, Guldheden, Johanneberg eller motsvarande är ju det att föredra. Lär bli svårt dock
Citera
2008-02-17, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mongrel
Helt sant, det är mycket på gång vad gäller framtidsplaner och visioner i den del av Hisingen som ligger närmast centrum. Tror att man inom c:a 10 år kommer betrakta vissa delar av Hisingen som rent attraktiva ur bostadssynpunkt.

Redan idag är dock Hisingen ett helt okej alternativ om man hittar boende i Lundby eller de andra områden Jehova.SS nämner. Det finns ganska mycket studenter (=unga grannar), och jag har aldrig så mycket som fått en sned blick av NÅGON under mina totalt 1½ år här (jag är ofta ute sent, efter att ha varit på krogen, vilket borde vara den "värsta" tiden, men icke). Upplevde Majorna som ganska mycket stökigare under min tid där, även om det har sin charm också, i form av mer levande pub- och affärsliv. Vidare är det inte fy skam att kunna ta sig till centrum på mindre än 10 minuter.

Dock får man inte vara rädd för gamla alkisar, då de lär hänga kvar här ett antal år till, tills priserna trissas upp och de tvingas ut mot Biskopsgården.

Men självklart, hittar du boende i Vasa, Haga, Linné, Guldheden, Johanneberg eller motsvarande är ju det att föredra. Lär bli svårt dock

men hur ska man fixa en lägenhet i göteborg då? för på boplatsgbg.se verkar det näst intill omöjligt ju, svårt när man bor i skåne också ska man bara vänta tills man hittat något som verkar jätteintressant och åka upp och kolla eller hur ska jag gå till väga?
Citera
2008-02-17, 20:50
Medlem
soers avatar
Om jag ska ge dig ett tips så är det att inte lita på vad de flesta här säger om att man bara kan bo i Linné/Centrum/Vasastan och möjligen Majorna eller Örgryte utan åk och kolla på områdena själv.

Kolla på Brämaregården/Kvillebäcken på Hisingen tex. Dit kommer du på fyra-fem minuter med spårvagn från centralen eller tio minuter på cykel. Nästan bara trevåningshus, många studenter, väldigt få invandrare. Förutom att det finns många småbutiker och restauranger där så ligger området granne med Backaplan och två spårvagnshållplatser från Nordstan. Åk dit och kolla och säg om detta området på något avgörande sätt skiljer sig från Majorna (ja förutom att det ligger MYCKET närmre centrum då).
Citera
2008-02-17, 21:04
Bannlyst
Ett område som jag varmt rekommenderar måste vara Hammarkullen som ligger i hjärtat av Angered, visst får man en känsla av "överklass" som pryder området men det lär du dig att leva med.

På sommaren är det sportbilen och yachten som gäller där, ett jetsetter liv helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in