2008-02-17, 10:02
Medlem
Soda_Popinskis avatar
När vi skaffade denna lägenhet vi nu bor i så ingick bl.a diskmaskin och ett öppnat paket med avhärdningssalt.

Vi har aldrig använt saltet och jag vet knappt var det ska fyllas på och/eller hur ofta.

Hur vet jag OM jag behöver det?
Hur vet jag OM det GÅR att använda?

Följande uppgifter lämnar jag som kan vara av intresse.

*Glasen blir inte heelt rena
*Vattnet kommer från Lygnern, Kungsbacka
*Diskmaskinen är en Elektro Helios DI 8029
Citera
2008-02-17, 10:17
Medlem
sommarlovs avatar
Avhärdningssalt, som jag tror är vanligt salt, används i diskmaskiner för att minska risken för kalkslöjor på glasen.

Det fylls på i en mindre öppning, ofta på insidan av luckan.
Det räcker kanske 3 månader per påfyllning.

Om man inte vill behöver man inte använda avhärdningssalt alls.
Citera
2008-02-17, 11:18
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Efter en check på kommunens hemsida så ser jag att du har mjukt vatten. Då behöver du inte använda saltet alls.

"Vilken hårdhetsgrad har vattnet?
Vattnet är mjukt med en hårdhetsgrad på ca 3-4 dH grader. Detta innebär att man kan dosera minsta mängd tvättmedel och rengöringsmedel."
http://www.kungsbacka.se/sitetemplat...e____5020.aspx

Du behöver därför ej betala extra för diskmedel av typen 3i1, 4i1 eller 10i1. Där är en del av delarna, just det där saltet.

Däremot skulle du nog behöva sköljmedel. Fyll på det i avsett fack och ställ in minsta doseringen, annars blir det lätt flammigt.
Citera
2008-02-17, 11:19
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Avhärdningssalt, som jag tror är vanligt salt, används i diskmaskiner för att minska risken för kalkslöjor på glasen.

Det fylls på i en mindre öppning, ofta på insidan av luckan.
Det räcker kanske 3 månader per påfyllning.

Om man inte vill behöver man inte använda avhärdningssalt alls.

Okej, är det bara att fylla it up to the bredd?
Det finns ett litet lock inne i "skåpet" där detr står salt.
Bredvid diskmedelspåfyllarluckan finns det också ett litet lock, men fan vet vad man ska ha in där.
Citera
2008-02-17, 11:21
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soda_Popinski

Bredvid diskmedelspåfyllarluckan finns det också ett litet lock, men fan vet vad man ska ha in där.

Där skall ditt diskmaskinssköljmedel fyllas på. Det finns en vridbar ratt i den, ställ den på 1 eller 0.
Citera
2008-02-17, 12:23
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Där skall ditt diskmaskinssköljmedel fyllas på. Det finns en vridbar ratt i den, ställ den på 1 eller 0.

Aldrig hört talas om? Aldrig fyllt på varken när jag bodde hemma eller nu.
Vad är det bra för då? Är det som sköljmedel till tvättmaskinen ungefär?
Har inte moderna diskmaskinstabletter sånt inbakat? Eller tar inte eventuellt salt isåfall hand om det?
Citera
2008-02-17, 12:26
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2

Vad innebär 1 & 0 då?
Ska man fylla på varje gång man kör en maskin?
Citera
2008-02-17, 12:35
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soda_Popinski
Vad innebär 1 & 0 då?
Ska man fylla på varje gång man kör en maskin?

Det innebär det minsta doseringen. Spolglans tror jag produkten heter i butik. Fungerar faktiskt riktigt bra. Gör att vattnet rinner av extra bra innan torkningen. Om det är en ratt med en pil under luckan (den lilla) så är det bara att hälla spolglansen rakt på ratten, så rinner den in i behållaren under. Detta varierar såklart från tillverkare till tillverkare.

Och, ja, moderna dyra tabletter som heter 3i1 eller liknande har det inbyggt. Själv har jag löjligt mjukt vatten och är snål. Har upptäckt att ÖB's diskmedel Spar tillsammans valfri spolglans ger ett betydligt bättre diskresultat än de dyrare fabrikaten. Detta beror troligtvis på att de dyrare är lättare att överdosera, då jag inbillar mig att de är mer koncentrerade och innhåller mer skit som inte behövs till mitt vatten.

Tabletter är förvisso praktiska men mycket dyrare, och doseringen är ju fast. Alltså du kan inte kompensera för mjukt eller hårt vatten, lätt smutsig disk eller ungkarlslortigt.
Citera
2008-02-18, 09:06
Medlem
actionbents avatar
Med så mjukt vatten som du verkar ha så kommer saltet bara att fördärva dina glas, avhärdat vatten (som man får när man använder salt i maskinens avhärdare) med mjukhet under 4dH är aggresivt mot glas och många glas blir repiga/mjölkiga då.
Sköljmedlet tar bort ytspänningen i vattnet så att det rinner av disken lättare och man slipper vatten ringar på glas och bestick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in