Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-02-16, 22:55
Medlem
Jag är gammal Macanvändare och arbetar bekvämt och enkelt i Classicmiljön, men nyligen uppgraderade jag till en recent Mac med Tiger (10.4.11). Jag har just upptäckt att gränssnittsskillnaderna är stora, och jag tycker att Finder i Mac OS X är lite krånglig och oflexibel. Finns det förbättringar i Leopard (så att man i större utsträckning kan anpassa och skräddarsy utseendet) eller är skillnaderna mariginella?
Senast redigerad av Pepsodent 2008-02-16 kl. 23:06.
Citera
2008-02-17, 00:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pepsodent
Jag är gammal Macanvändare och arbetar bekvämt och enkelt i Classicmiljön, men nyligen uppgraderade jag till en recent Mac med Tiger (10.4.11). Jag har just upptäckt att gränssnittsskillnaderna är stora, och jag tycker att Finder i Mac OS X är lite krånglig och oflexibel. Finns det förbättringar i Leopard (så att man i större utsträckning kan anpassa och skräddarsy utseendet) eller är skillnaderna mariginella?
Blir nog enklare om du frågar lite mer specifikt, eftersom förändringarna mellan Tiger och Leopard är många.
Citera
2008-02-17, 00:16
Medlem
Sweetiepies avatar
Förändringen i Finder från Tiger till Leopard rent "flexibelt" sett är inte så stor alls.
Jag minns inte riktigt hur det var i Tiger men jag kan gå in och lägga till/ta bort alla menyknappar ... och vad du nu menar med flexibelt.
Vänstermenyn är helt annorlunda, bättre katagoriserad och förbättrad i Leopard. All sökning är snabbare i Leopard.
Citera
2008-02-17, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pepsodent
I jämförelse med skillanderna från Classic så är skillnaderna till Leopard nog rätt små. Oflexibelt är det väl mest för att du inte vant dig än. Vad är det du inte kan göra med OSX som du kunde göra i 9an?
Citera
2008-02-17, 03:08
Medlem
Hin Håle.s avatar
Finder är väl lite av det svarta fåret i OSX programfamilj, en rest som har hängt med sedan 1984, och särskilt flexibel har den aldrig varit. Jag minns dock inte hur den har förändras genom åren, då jag helt slutat använda den iom. introduktionen av OSX (och ett unix-skal i terminalfönstret med allt vad det innebär. T.ex. möjligheten att köra Midnight Commander). Är det flexibilitet du är ute efter så skulle jag rekommendera dig att ta en titt på PathFinder, som är en Finder-ersättare som erbjuder nästan oändliga möjligheter till konfigurering.

Är det förresten någon annan som noterat att Finder uppdaterades till 10.5.3 istället för .2 iom. senaste uppdateringen? Dock ingen ny funktionalitet vad jag sett, men då har jag heller inte letat.
Citera
2008-02-17, 04:11
Medlem
Sweetiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hin Håle.
Är det förresten någon annan som noterat att Finder uppdaterades till 10.5.3 istället för .2 iom. senaste uppdateringen? Dock ingen ny funktionalitet vad jag sett, men då har jag heller inte letat.
När jag fick min MBA med 10.5.1 så var Finder 10.5.2.
Sedan efter uppgradering till 10.5.2 så var Finder 10.5.3 som du säger. Lite skumt
Citera
2008-02-17, 04:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
När jag fick min MBA med 10.5.1 så var Finder 10.5.2.
Sedan efter uppgradering till 10.5.2 så var Finder 10.5.3 som du säger. Lite skumt
Inget skumt med det, Finder och OS X är ju inte samma mjukvara. Findern har funnits sedan OS X släpptes, så därför har den liknande versionsnumrering. Vid något tillfälle har Finder uppdaterats utan att OS X uppdaterades, och därför ligger den ett steg före.
Citera
2008-02-17, 22:33
Medlem
Tack för svaren! Jag återkommer med mer preciserade frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in