2009-01-25, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Alltså, det blir absurt att blanda in Jönköpingskan i prat om småländska dialekten. Jönköpingskan är kanske inte helt väsensskilld, men REJÄLT annorlunda än "riktig" småländska, och som nämnts i tråden så har den också påverkats i hög grad av exempelvis romani.

Jag är ju uppvuxen här i Jönköping och håller det nog för Sveriges fulaste dialekt (Men så är jag ju född i Skåne också). Tyvärr pratar man ju själv betydligt grövre Jönköpingska än vad man önskar att man gjorde, men man får omfamna den istället, för den är rätt skön på sitt eget sätt...

Så halloj på er muschar och tjinonor, nu e dä bara å dra i sig lite joning så man blir lite lagom pilo.

Jag är pilo som ett jävlas as just nu! Har precis kommit hem från stan med magen fylld av skräpmat!!

PS: Underskatte in skräpmat när du är full! Salt och fett löser det mesta, lär dock fortfarande ha ont i huvet som fan imorgon o må som skit, fyh fan ;<

Jönköpingska är förmodligen en egen dialekt, en blandning mellan göteborska, smålädnska och skånska förmodligen.
Citera
2009-01-25, 11:13
Medlem
Òðinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixtensson
Det där är inget särskilt stockholmskt utan ganska rikstalspråkligt, givetvis med dialektala undantag. Att man säger spelade är mer av ett läsuttal.

Som nordsmålänning uttalar jag inte retroflexer (fort, fors, pärla, hörn, varning blir fott, foss, pääla, höön, vaaning) och /r/ vacklar i ganska många ställningar, som märklig > määkli(g), verkligen > vääklien, bergsget > bääjsget. /r/ försvinner också ofta i slutet av ord, "jag så några hästa vi krönet". /a/ kan dra lite åt å-hållet. Ett götamålsdrag är att y ofta uttalas som /ö/, möcket osv. Några andra gamla götamålsdrag som lever kvar är att man istället för exempelvis flott säger flôt, med långt ô och kort t, brôte istället för bråte osv.

De /r/ som faktiskt uttalas är ofta ganska markerade. Det, tillsammans med satsmelodin som går ganska mycket upp och ner (som Lagrells trevliga dialekt i klippet) gör att vissa tycker det påminner om göteborgska (götebosska), en bild som snabbt försvinner så fort talaren har tungrots-r istället. Uttalet av /i/ drar något åt /ij/-hållet, inte riktigt Lidingö-i men det är det närmsta jag kan komma på.

Vad gäller ordförrådet brukar folk reagera på att man oftast säger jämte
och inte brevid. Kniven ligger jämte gaffeln [knive ligge jämte gaffen] exempelvis.

Att inte uttala retroflexer är ett ganska vanligt i ett flertal dialekter. Själva uttalar jag aldrig rd,rl,rn eller rs...Det heter gål (gård), kar (karl), päälo (pärla), gan (garn), foss (fors).

Och i andra sammanhang uttalas är + den efterföljande vokalen: helg, bjärg ('berg' inte bärj utan bjärg), bark, bort m.m.

Att långt i och y är j-mättat är också ganska vanligt medan långt o jämte u brukar vara w-mättade.
Citera
2009-01-25, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Satyricon
Riks och riks, under hela min uppväxt i Kalmar hörde jag aldrig någon som svalde de svaga verbens imperfektändelser. Inte heller efter tjugo år i Skåne har jag stött på det språkbruket. I Sydsverige är det allt annat än läsuttal. Slarvet börjar kanske i norra Småland/Östergötland?

Så kan det mycket väl vara, södra Sverige står ju ibland lite för sig självt dialektalt sätt. Men åtminstone Fredrik Lindström säger i Världens dåligaste språk att det förr i tiden var mycket vanligare att svälja preteritumändelserna. Anledningen till att det lever kvar i skrift antar han vara att man inte velat sammanblanda infinitiverna och preteriterna. Sen kanske man får ta hans bok med en nypa salt ibland, och samtidigt vara medveten om att det finns ställen där ändelserna aldrig har svalts.

Det här gäller ju i och för sig bara svaga verb med stam på a. Typ kasta, hoppa, runka, simma, träffa med flera. Typen trycka/tryckte/tryckt bevarar preteritumändelserna.
Citera
2009-01-25, 15:51
Medlem
Ravekommisionens avatar
De småländska dialekterna skiljer sig ju rätt mycket ändå. Jag som nollåtta hör ju skillnad på någon från Västervik (vars dialekt ju sägs likna östgötska) och någon från Gamleby (dvs gamla Västervik) trots att det väl bara är 2.5 mil mellan dem.

Samtidigt är de ju ändå väldigt lika, och det man som utomstående märker mest är ju helt klart r:en. Rödrutig regnrock är ju ett klassiskt exempel.

Hur man pratar i Jönköping eller Kalmar eller på övriga håll i Småland har jag rätt dålig koll på.
Citera
2009-01-25, 17:03
Medlem
Är det något jag märkt av trådar som handlar om olika delar av sverige, så spelar det ingen roll vilken topic det är utan att dryga jävlar ska komma och berätta om hur dom hatar "xxxx" och "gräv bort skåne" osv. Herregud man kan ju tro att ni alla är jävla fikusar från stureplan, tvätta bort mammas brunkräm ur ansiktet och borsta tänderna för helvete.
Citera
2009-01-25, 19:41
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravekommisionen
... Hur man pratar i Jönköping eller Kalmar eller på övriga håll i Småland har jag rätt dålig koll på.
Här finns hela 7x4 = 28 smakprov: http://swedia.ling.gu.se/Gotaland/Smaland/index.html

Ankarsrum är Östergötland i mitt västliga öra.
Citera
2009-03-08, 05:37
Medlem
Lillaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Här finns hela 7x4 = 28 smakprov: http://swedia.ling.gu.se/Gotaland/Smaland/index.html

Ankarsrum är Östergötland i mitt västliga öra.

Härligt! Hittade exakt hur jag snackar

http://swedia.ling.gu.se/Ljud/Gotala..._ym_red_pb.mp3
Citera
2009-11-28, 22:32
Medlem
Censor Scipios avatar
Som smålänning vart det här intressant läsning. Uppfattningarna verkar vara att antingen är vår(a) dialekt(er) mysig och gosig, eller så är den bonnig och lätt irriterande. Jag tycker själv, efter att ha befunnit mig i Östergötland under ett antal månader, att småländskan är trygg och härlig att lyssna på. Innan tyckte jag, likt en del andra, att den var lätt dampig.

Från sydvästra delen av Småland, där jag själv kommer ifrån, händer det lätt att Rrrrr:en ignoreras - och när de tas med, får sig en rejäl betoning. Ä och Ö är också populärt att stoppa in överallt. Den "rediga" Småländskan är nog ändå Vetlanda - Lena PH är ett utmärkt exempel på det.

Till exempel

"Man bli stäääk i äääämana av att äta kåv med mos i kökan med kirrrrögen"

(= Man blir stark i armarna av att äta korv med mos i kyrkan med kirurgen".

För egen del är tungrots-r det mest signifikanta. Jag uttalar aldrig, och har aldrig uttalat, de riktiga småländska flaggorden, som: "Göka", "Kökan", "Bök" eller "Tök" (Gurk, Kyrkan, Burk, Turk). Samtidigt ligger vi i sydvästra Småland rätt långt från Växjö-Kalmar dialekten (ja, jag tycker att Växjö har mer gemensamt med Kalmar än Värnamo/Gnosjö). "Käääälmar", "Taaajgää Vuds", "Ööööölandsbron".

I allmänhet ogillar jag dialekterna i Norrland. Tycker att norrlänningar låter så förbaskat dryga, särskilt norr-Norrland. Det är lite som att riva huvudet mot en stock, att lyssna på en riktigt inbiten norrläng. Den absolut "bästa" dialekten i mitt tycke är Täby-svenskan, som t. ex. pratas av Johan Rheborg och Fredrik Reinfeldt. Eller den allmäna reiches-sprachen i Södermanland/Uppland.
Citera
2009-11-30, 15:22
Medlem
Racerbyces avatar
Ni som brukar kolla på hockey eller simning på tv och samtidigt har koll på småländska dialekter, vilken typ av dialekt har SVT-reportern Staffan Lindeborg som brukar referera från (oftast) hockey och simning på SVT? Han ska enligt uppgift vara född i Jönköping, så det borde vara dialekten som talas där? Eller är den förvanskad på något sätt? Själv stör jag mig på hans överdrivna r i vissa ord, som "Sverige vann turrrrneringen", men i övrigt en rätt trevlig dialekt att lyssna på.
Citera
2009-12-10, 14:54
Medlem
Finns det kvar folk, gärna unga människor som pratar den underbara småländska bonnadialekten? Som till exempel Åsa-Nisse och klabbarparn, Krister och Stefan etc.. Eller har alla börjat bli rena nu i takt med globalisering och MTV?
Dialekter betraktas ofta av unga människor som något löjligt. Det gör mig jävligt besviken.
Citera
2009-12-10, 20:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Racerbyce
Ni som brukar kolla på hockey eller simning på tv och samtidigt har koll på småländska dialekter, vilken typ av dialekt har SVT-reportern Staffan Lindeborg som brukar referera från (oftast) hockey och simning på SVT? Han ska enligt uppgift vara född i Jönköping, så det borde vara dialekten som talas där? Eller är den förvanskad på något sätt? Själv stör jag mig på hans överdrivna r i vissa ord, som "Sverige vann turrrrneringen", men i övrigt en rätt trevlig dialekt att lyssna på.

Man kan höra det lite på att han säger "Andeson" och "Petteson", alltså att han som nordsmålänning har problem med det retroflexa uttalet av -rs. Fast så säger man ju i Götet också: minns Kurt Olssons "hermos-kuss" (Hermods-kurs)! I övrigt tycker jag inte att Lindeborg har någon särskild dialekt.
Citera
2009-12-10, 20:44
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipnir
Finns det kvar folk, gärna unga människor som pratar den underbara småländska bonnadialekten? Som till exempel Åsa-Nisse och klabbarparn, Krister och Stefan etc.. Eller har alla börjat bli rena nu i takt med globalisering och MTV?
Dialekter betraktas ofta av unga människor som något löjligt. Det gör mig jävligt besviken.

Stefan och Krister kommer ifrån Västergötland nära Halland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in