2011-04-17, 17:12
Medlem
Jag tycker Kalmariter låter annorlunda till skillnad från Jönköpingsbor och Växjöbor, man hör generellt sett småländskan mer från de som är födda i östra småland, ung som gammal. Jag är ung och född på 90-talet och tycker överlag att ingen i min ålder pratar riktig småländska längre. Det är mest de äldre och de som bor i utkanterna av stan. Det känns som småländskan i Växjö på senare dagar börjar bli allt mer rikssvensk, åtminstone gå åt det hållet..

Däremot säger jag köttfäss och inte köttfärsch. Tycker det låter fruktansvärt mesigt att säga duscha, med betonning på sch-ljudet, som vissar 08-or gör.

Men mina släktingar som bor fem mil utanför Växjö i Uppvidinge-trakterna har en riktig småländsk dialekt. De är bara 3-5 år äldre mig och vi låter verkligen inte likadant. De låter ungefär som de personer gör i den youtube-videon som blivit en s.k youtubeklassiker redan.

http://www.youtube.com/watch?v=MSCHuxGv7nU
Citera
2011-04-17, 19:56
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av widiot
http://www.youtube.com/watch?v=MSCHuxGv7nU
Skönt att höra människor som fortfarande låter som folk.
Senast redigerad av Jrgen 2011-04-17 kl. 20:25.
Citera
2011-06-25, 01:45
Medlem
Vikingsdotters avatar
Jag älskar min småländska dialekt och alla andra småländska dialekter med. Mår dåligt av att sitta på en buss fylld med stockholmare och folk från gnällbältet (pga dialekten), mår toppen av att sitta på en buss fylld med smålänningar...typ.
Citera
2011-07-08, 07:25
Medlem
Byggtryggab. Christian Green och Tobbe Persson har så jävla go dialekt , Skulle vilja lära mig att prata som Tobbe .Vill gärna ha tips !
Citera
2011-07-08, 07:26
Medlem
De är från Högsby ville jag bara tilläga !
Citera
2011-07-08, 10:16
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomanBridge
Skulle vilja lära mig att prata som Tobbe .Vill gärna ha tips !
Han är ju den ende av dem som pratar småländska också. Ganska typisk Högsbydialekt, och inte särskilt bred heller.

Pinsamt dålig skit förövrigt. Gör en inte särskilt stolt att komma därifrån, fast snäppet bättre än Abbasmordet iaf.
Senast redigerad av Jrgen 2011-07-08 kl. 10:19.
Citera
2012-10-30, 15:01
Medlem
blowns avatar
Bumpar lite, bara för att det är en sådan trevlig tråd!

Som många redan påpekat så finns det väldigt många dialekter i Småland. Växjöpingsk, Jönköpingsk och kalmaritisk dialekt räcker inte ens i det närmaste att beskriva skillnaderna.

På det sättet så liknar väl småland skåne till viss del; De infödda kan lätt höra skillnad på dialekt med bara några få mil emellan.

Själv är man född och uppvuxen i en by i Gislaveds kommun. Till och med i kommunen kan man höra skillnad på folk som är från de olika byarna. Anderstorp-Gislaved-Smålandsstenar har alla något särpräglade betoningar och dialektala skillnader som avslöjar direkt Skillnaden mot Värnamo är milsvid för den infödde. De har "finare i:n" så att säga. I värnamo, och äi Gislaved.

Jönköping har en ganska egen dialekt som egentligen inte hittas på något vidare utbrett område. Tre små grisar är ett band som är bra att lyssna på för referens. Också dom har ganska fina i:n i jämförelse med de mer västliga delarna av småland, som är min referens. Sen säger de inte ö på samma sätt heller, utan redan i namnet skönjer man "Jaänkaäping". Alltså mer som a:n. Ringde en man i jobbet som ursäktade en försening från Österrike (det var katastrofala översvämningar i området som skördade många liv) med att "Au, du vit. Di hau ragnat än dil dä nire."

Kalmardialekten har väl de allra flesta en ganska klar bild över hur den låter, och som många påpekat skiljer det sig mycket där borta också, inte minst på r:en.

Står man ut med musikinslag och det tarvliga temat så är detta bra exempel på hur ungdomar från mitt område låter:
http://www.youtube.com/watch?v=hOgNXr96-xQ&noredirect=1

Äldre låter ganska mycket som Stefan i Stefan och Krister (jag vet att de är hallänningar, men jag är ju från gränsområdet ):
https://www.youtube.com/watch?v=MAZT8GRJW7Y&noredirect=1

Småländskan, denna fantastiska dialekt alltså!
Citera
2012-10-30, 15:25
Medlem
Discobands avatar
Min mattelärare i gymnasiet var en riktig Jönköpingsbo. Otroligt grova ö:n, väldigt fult lät det. Annars har jag en del släkt ute i samhällena i centrala Småland och deras dialekt är jävligt ful den med, föredrar norrländskan framför småländskan.
Citera
2012-10-30, 15:42
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discoband
Min mattelärare i gymnasiet var en riktig Jönköpingsbo. Otroligt grova ö:n, väldigt fult lät det. Annars har jag en del släkt ute i samhällena i centrala Småland och deras dialekt är jävligt ful den med, föredrar norrländskan framför småländskan.

Huruvida något är vackert är ju väldigt subjektivt. Den svårmodiga norrländskan har inte alla så mycket till övers för!
Citera
2014-03-01, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
I rasken talades det ganska hyfsad småländska. Det var i utvandrarna som det lät helt åt helvet.

Nja, i Utvandrarna talade de som vi gör här i Emmaboda kommun, kom ner hit så kan du få höra på Utvandrarna på redigt
Vill även poängtera att både Rasken och Utvandrarna skrevs av den käre Vilhelm Moberg som föddes här i Emmaboda kommun, endast några kilometer från tätorten Emmaboda.

Vår dialekt här i Emmaboda kommun har t.o.m. sagts vara den verkliga småländskan enligt SR i Kalmar. (tyvärr så har dr jäklarna tagit bort det klippet med dialektresorna i Kalmar län!)
Citera
2019-02-05, 20:23
Medlem
PeterNosters avatar
Varifrån har denna välutbildade smålänning fått det mesta av sin dialekt:

Citat:
Marcus Oscarsson är uppvuxen i Odensås utanför Virserum i Småland. Han gick gymnasiet i Hultsfred och studerade sedan vidare vid Linnéuniversitetet i Växjö där han blev ekonomie magister i statsvetenskap och civilekonom. År 2006 började han på Regeringskansliets aspirant- och diplomatprogram och har därefter gått Svensk-amerikanska handelskammarens traineeprogram i Denver i USA samt Peter Wallenbergs internationella ledarskapsutbildning.
https://www.youtube.com/watch?v=DOOByP256Mk
Senast redigerad av PeterNoster 2019-02-05 kl. 20:27.
Citera
2019-02-05, 20:30
Medlem
Fazerfazers avatar
Tycker det låter väldigt märkligt och barnsligt, tex att säga "töstig" "fössta" låter mer som ett litet barn uttrycker sig som inte kan prata ordentligt. Då låter nästan t.o.m skånskan bättre där dom iaf har ett skorrande "R"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in