2008-02-16, 19:22
Medlem
Lätt en av de härligaste dialekterna, om inte den allra härligaste, säger jag som Malmöbo. Det bästa från söder (R'en) kombinerat med mer uppländska och/eller skruvade betoningar plus underbart skippande av en del ändelser. Detta förutsatt att man inte talar den småländska varianten av P1-skånskan, likt Ola Salo gör.

Trevligt att höra att du blev misstagen för att vara från skåne av folk norrifrån. Jönköping är väl den nordligast belägna staden där "skånska R" används, men det verkar vara lite på utdöende pga av all in-utflyttning och att det redan förr i tiden fanns sina avvikelser. Jönköpingska med sydsvenska R är en riktig pärla, och du är varmt välkommen att komma till vårt camp på nästa hultsfredfestival och dra lite historier... Två av den genomsnittliga smålänningens paradgrenar: Skön dialekt och oöverträffad berättarteknik, i ett paket!

För övrigt: Janne Johansson från Vetlanda vann, med närmare 100000 röster, "folkets röst" med överlägsen marginal i P4:s stora dialekttävling nyligen... trevligt att inte vara ensam om min fascination. Här kan man höra det vinnande bidraget och lyssna på andra tävlande från jönköpings län: http://www.sr.se/cgi-bin/jonkoping/program/amnessida.asp?ProgramID=2260&grupp=4568
Citera
2008-02-16, 19:23
Medlem
Jrgens avatar
I rasken talades det ganska hyfsad småländska. Det var i utvandrarna som det lät helt åt helvet.
Citera
2008-02-16, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
I rasken talades det ganska hyfsad småländska.
Nja. Sven Wollter pratade väl något som många inte skulle anse vara småländska.
Citera
2008-02-16, 21:26
Medlem
Satyricons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
[...]på grund av att de inte har tungrots-R. I stället uttalar de inte R alls.

Något överdrivet ...

Jag, uppväxt i Kalmar, har alltid använt tungrots-r och de flesta jag känner likaså. I vissa ställningar går r:et ihop med den påföljande konsonanten, som i kåv (på uppsvenska ”korv”).

Redan i höjd med Mönsterås börjar man dock höra tungspets-r. För övrigt påminner kalmaritiskan mer om östliga blekingemål (karlskronitiskan) än om andra småländska dialekter.
Citera
2008-02-16, 21:36
Medlem
Wilder beasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zyyper
Jag har bott i småland (Jönköping) i hela mitt liv och kan därför inte "definera" hur jag och mina medmänniskor låter.

Förra sommaren var jag på hultsfredsfestivalen och där trodde många att jag var från skåne :S

Hur låter vi smålänningar enligt er ?

Och vad tycker ni om denna härliga dialekt som 8% av Sveriges befolkning talar ??

Tycker om småländska (främst runt kalmar)! Att tycka den låter som skånska tyder troligen på att personen i fråga lider av någon grav hörselskada eller utvecklingsstörning.
Citera
2008-02-16, 22:38
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wilder beast
Att tycka den låter som skånska tyder troligen på att personen i fråga lider av någon grav hörselskada eller utvecklingsstörning.

Eller – som de flesta av oss i ett eller annat avseende – av okunskap.
Citera
2008-02-16, 22:40
Medlem
lazerkatts avatar
Låter som om en skåning försökte prata rent
Citera
2008-02-17, 00:21
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satyricon
Något överdrivet ...

Jag, uppväxt i Kalmar, har alltid använt tungrots-r och de flesta jag känner likaså. I vissa ställningar går r:et ihop med den påföljande konsonanten, som i kåv (på uppsvenska ”korv”).

Redan i höjd med Mönsterås börjar man dock höra tungspets-r. För övrigt påminner kalmaritiskan mer om östliga blekingemål (karlskronitiskan) än om andra småländska dialekter.
Men nu pratade jag ju inte Kalmartrakten. Jag pratade om de nordligare delarna av Småland. Jag är själv uppvuxen i Högsby, så jag vet hur man talar i Kalmar län. Jag vet att R smälter ihop med följande bokstav utan att försvinna när det följs av framför allt D, L, N och T. I nordligare (nordväst) delar av Småland (och även längre norrut) så försvinner dock R:et helt i många ord.
Citera
2008-02-17, 00:23
Medlem
Mandic!s avatar
Jag är själv smålänning.

En blandning mellan skånska och småländska blir det väl.
Citera
2008-02-17, 00:38
Medlem
Studspojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zyyper
Jag har bott i småland (Jönköping) i hela mitt liv och kan därför inte "definera" hur jag och mina medmänniskor låter.

Förra sommaren var jag på hultsfredsfestivalen och där trodde många att jag var från skåne :S

Hur låter vi smålänningar enligt er ?

Och vad tycker ni om denna härliga dialekt som 8% av Sveriges befolkning talar ??

Ja... hur låter vi? Jag kommer själv från nordöstra delen av Småland. Är utflyttad sen cirka 4-5 år tillbaks. Det är inte många som prickar in rätt landskap på mig, när de utgår från min dialekt (tro mig, det är hemskt att bli misstagen för en värmlänning ). Jag har släkt över hela Småland, så jag känner ofta igen småländska när den talas. Det kan vara knivigt ibland att höra om någon är smålänning när de kommer ifrån de sydvästliga delarna.
Citera
2008-02-17, 00:41
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studspojken
Ja... hur låter vi? Jag kommer själv från nordöstra delen av Småland. Är utflyttad sen cirka 4-5 år tillbaks. Det är inte många som prickar in rätt landskap på mig, när de utgår från min dialekt (tro mig, det är hemskt att bli misstagen för en värmlänning ). Jag har släkt över hela Småland, så jag känner ofta igen småländska när den talas. Det kan vara knivigt ibland att höra om någon är smålänning när de kommer ifrån de sydvästliga delarna.
Nordöstra delens dialekt (tjustmål) är mer lik östgötskan än övriga småländska dialekter när det kommer till språkmelodin och uttal av vissa bokstäver (R-->W, RD-->L t.ex.). Så därför kan det bli svårt att placera t.ex. någon med västerviksdialekt i Småland.
Citera
2008-02-17, 00:53
Moderator
impieteers avatar
Nu har jag inte så mycket hard facts att bygga upp det här med, men jag tror inte att folk som forskar kring dialekter skulle säga att det finns bara en utpräglad dialekt i Småland. Det är ju ett väldigt stort landskap, med sydsvenska mått mätt och till på köpet utrustad med massor av djupa skogar som skiljde byarna från varandra, så det är inte så konstigt att det pratas helt olika dialekter i Kalmar och i Jönköping t ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in