• 1
  • 2
2008-02-17, 09:54
Medlem
SinCitys avatar
Passa på att sluta nu när det bara gått en vecka. Skulle du fortsätta så kan du räkna med ett beroende som när du slutar kan flytta dig 2 steg bakåt än där du var när du började. Känner du att du inte alls klarar vissa situationer så ta dem då endast vid extremt behov typ max 2-3ggr/v så klarar du dig bättre iaf även om det knappast är någon ideal lösning.

Xanor är effektiva som fan vid panikångest och kraftig oro och därför lätta att fatta tycke för då symtomen helt försvinner ett tag, men du kanske kan härda ut med hjälp av t ex Lergigan de flesta andra dagarna istället. Lergigan är inte alls lika effektiv, men den dämpar iaf oron lite och den är inte beroendeframkallande. 2-3mg Xanor är en rätt hög dos och du kommer att fastna ganska fort om du fortsätter på den linjen. Jag åt Stesolid i två år vid behov och när jag slutade så fick jag trappa ut under 4v vilket jag tyckte var en alldeles för snabb nedtrappning och då är Stesolid(diazepam) en mycket mildare benso än Xanor.

Du kanske kan få din läkare att skriva ut t ex Sobril(räknas som den svagaste benson) eller Stesolid(steget över Sobril) så att du kan ta en terapeutisk dos av dem istället vid behov typ 2-3ggr/v så slipper du fastna så hårt och så snabbt? De kanske inte är lika effektiva, men de gör åtminstone det hela uthärdningsbart.
Citera
2008-02-17, 14:10
Medlem
Tinnituss avatar
Snacka med din läkare. Även om han/hon bara skriver ut... theralen eller lergigan eller nån annan skit så är det bättre än inget, och läkare tenderar att släppa mer och mer på tyglarna ju längre du gått hos dem.

Mår du dåligt är det ingen höjdare att självmedicinera, utan gå till en doktor.
Dom har ju koll, och finns där, trots att man inte kan tro det ibland, för din skull. Mår du kasst och har ångest så är det ju deras plikt att hjälpa dig.
Vad för skit du än får utskrivet så är det ju bättre än att sitta hemma och må skit eller köpa illegala grejor.

Du kan ju såklart fortsätta med xanor, eller trappa ner, men jag tycker fortfarande du ska snacka med en doktor också och se vad du kan göra på laglig väg.
Citera
2008-02-26, 00:57
Bannlyst
Är nu inne på min första helt fria benzo dag och det suger, sjukt mkt. Men jag känner att jag klarar det (cb hjälper). Har dock läst att man inte ska sluta med xanor tvärt. Så ska jag ta 1 mg nu inatt så jag kan somna eller sluta helt?
Citera
2008-02-26, 01:36
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajde123
Är nu inne på min första helt fria benzo dag och det suger, sjukt mkt. Men jag känner att jag klarar det (cb hjälper). Har dock läst att man inte ska sluta med xanor tvärt. Så ska jag ta 1 mg nu inatt så jag kan somna eller sluta helt?

Ta 1mg för att kunna sova du. Sen tar du en halv imorn. Sen kanske du kan få tag på typ Theralen, Propavan eller Lergigan som kanske kan hjälpa dig med sömnen de första dagarna bensofri. Dock, tror jag att det mest sitter i psyket om du inte ätit längre tid än en vecka, men att trappa ner är aldrig fel...
Citera
2008-02-26, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmler!
En vecka är ingen fara. Det blir snarare mer beroende om du börjar trappa ner efter en sådan kort tid.

vad glad för det.. det är bland det värsta som finns att tänka ab benzo
beror juh mg/D mrn änfå

OT: Finns inget bättre än Xanor när paniken kommer kypandes
Citera
2008-02-26, 07:56
Medlem
Citat:
Hej

Har det senaste veckorna lidit av ångest och panikattacker så en vän tipsa mig om xanor. Har gått på det ca en vecka nu och tycker det funkar mkt bra. 2-3 mg om dagen, aldrig mer än 1 mg per gång. Så nu till frågan, om jag skulle sluta helt med xanor hur jobbig AT har jag framför mig?

Bättre och gå till en läkare än att självmedicera sig, det gå nästan alltid åt helet
Citera
2008-02-26, 07:57
Medlem
Felpost
Citera
2008-02-26, 09:41
Medlem
Benzo_Manns avatar
Någon som jag som får kramp i magen när du inte får Xanor ett par veckors bruk?

Tar max 1mg/dag nu och försöker lägga ned, men det är svårt, tror det är mer psykisk att veta att jag ska sluta än psykiskt av medicenen i sig.
Yrsel och stickningar är mina AT på Xanor. Inte så mycket Ångest.
Citera
2008-02-26, 10:04
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benzo_Mann
Någon som jag som får kramp i magen när du inte får Xanor ett par veckors bruk?

Tar max 1mg/dag nu och försöker lägga ned, men det är svårt, tror det är mer psykisk att veta att jag ska sluta än psykiskt av medicenen i sig.
Yrsel och stickningar är mina AT på Xanor. Inte så mycket Ångest.

Jag brukar aldrig få några speciella symtom, speciellt då inte enbart kroppsliga, när jag ätit xanor ett par veckor. De psykiska besvären är däremot vidriga och framkallar i sig typ dålig mage, svettningar, ångestattacker mm. Trappar man ut Xanoren eller byter till en snällare sort går det relativt bra om man inte har för bråttom. Du kanske får gå ner på Stesolid först ett par veckor för att sista tiden kanske gå på lågdos av Sobril. Dock så har jag sällan gått på några monsterdoser någon längre tid än kanske 1-2 dagar förr i tiden, utan det blir mest terapeutiska doser på 1-2mg/dag periodvis nu. Så jag kanske aldrig upplevt en riktigt hemsk benso-AT? Dock är jag säker på att jag aldrig känt av stickningar/domningar alls, däremot kanske jag svettas mer och lättare...

Återigen, har du testat byta till en mildare sort t ex Stesolid först och eller Sobril sedan? Xanor är ju en av de starkaste och därmed iof mest effektiva benson som finns, slås bara av Temesta när det gäller ångestlindring och för att dämpa oro, enligt mig då iof.

Dock tror jag du skulle testa köra Diazepam ett par veckor istället för Xanoren(Alprazolam) då Diazepamet har en längre halveringstid och besvären blir inte lika påtagliga som med en korttidsverkande benso. Mina 5 öre iaf! Skulle du lägga in dig på en avgiftning för benso så skulle du troligtvis få trappa ned med Klopoxid(en bens lika gammal som Valium) vilken inte är så stark, kanske något starkare än Sobril i styrka, men med en halveringstid på 48h. Klopoxiden används endast inom avgiftningsvärlden har jag fått för mig, aldrig hört talas om den någon annanstans iaf. På vissa kliniker har man nu dock börjat gå över till Stesolid istället för Klopoxid, lite bättre kräm samt ungefär samma halveringstid. Nedtrappningen går långsamt och när du blir nollad får du hålla dig till godo med Lergigan, Theralen, Atarax sen kanske Propavan till natten att sova på.
Citera
2008-02-26, 11:45
Bannlyst
Citat:
Hej

Har det senaste veckorna lidit av ångest och panikattacker så en vän tipsa mig om xanor. Har gått på det ca en vecka nu och tycker det funkar mkt bra. 2-3 mg om dagen, aldrig mer än 1 mg per gång. Så nu till frågan, om jag skulle sluta helt med xanor hur jobbig AT har jag framför mig?
Tror garanterat du kommer känna av att du slutat.
Men AT nej det är fel ord!
Citera
2008-02-26, 13:36
Medlem
Du har ju ingen tillvänjning i systemet skulle jag tro men psykiskt så har du ju träng undan ångesten så det kommer kännas värre nu än när du började.

Det är dock ganska hög dos du legat på så var medveten om det och sluta alt. ta det med en läkare om du inte vill fastna i det på riktigt.

Jag har själv slutat tidigare och det är INTE kul, är för övrigt mitt uppe i en avvänjningsperiod och det är sjukt hur pass jobbigt det är att bara minska 2.5 mg/vecka på diazepam.
Citera
2008-02-26, 17:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymAnvändare
Tror garanterat du kommer känna av att du slutat.
Men AT nej det är fel ord!
Well, du hade rätt! En av dom värsta nätterna i mitt liv... Somnade runt 07 och sen en timme senare jobb. Tog 1 mg innan jag gick och la mig och det hjälpte typ i 2 timmar. Kommer inte att palla många såna här dagar till.

SinCity du verkar veta vad du snackar om. Jag har inte tillgång till de andra tabletterna du pratar om bara 0.5 mg xanor. Så lättaste och smidigaste vägen nu då? Vet att det är omöjligt att svara på men försök?
Senast redigerad av Ajde123 2008-02-26 kl. 17:27.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in