Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-02-16, 00:42
Medlem
ctheys avatar
Hej
tänkte köpa en ny dator.
tänkte bygga den själv.
Men jag vet inte vad jag ska ha för moderkort, Vet inte vad som definierar ett bra moderkort.

det jag tänkte ha var

Intel Quad
1 grafikkort, 8800 gtx
2g ram DDR3 (behövs det mer för spelen idag och för de kommande?, hör många med 4g men det känns som det är överdrivet)

Vad mer ska man veta för att det ska "passa bra ihop"
Citera
2008-02-16, 00:46
Moderator
rancors avatar
Jag sitter och väntar ut X48-baserade moderkort som t.ex. detta: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344020

Se även till att Quaden är byggd med 45nm teknik
Citera
2008-02-16, 00:50
Medlem
ctheys avatar
Kollade på komplett på deras "Quader", fanns 3 st och det var 1 som hadde 45nm och den kostar 9.395kr , lite väl mycket
vad är 45nm för ngt?

vad är en X48 baserad moderkort
Citera
2008-02-16, 01:01
Medlem
un_Hanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cthey
Hej
tänkte köpa en ny dator.
tänkte bygga den själv.
Men jag vet inte vad jag ska ha för moderkort, Vet inte vad som definierar ett bra moderkort.

det jag tänkte ha var

Intel Quad
1 grafikkort, 8800 gtx
2g ram DDR3 (behövs det mer för spelen idag och för de kommande?, hör många med 4g men det känns som det är överdrivet)

Vad mer ska man veta för att det ska "passa bra ihop"

1. Vad som definierar ett bra moderkort beror på vad du ska ha datorn till, vissa har behov av snabba minnesplatser medan andra vill ha många S-ATA portar. Vad ska du ha datorn till?

2. Tänk över det där med Quad processor, använder några av dina applikationer 4 kärnor? I dagläget är det mer prisvärt att skaffa 45nm-baserade Core2Duo processorer.

3. 8800GTX är mycket dyrt gemtemot vad det presterar, Vilken upplösning ska du spela i? I normal upplösning presterar 8800GTS 512 och 8800GT 512 bättre än 8800GTX. Om du vill ha ett värstingkort är HD3870X2 1024MB ett mycket bra val.

4. DDR3 är idag onödigt, om du inte är överklockarentusiast. Jag skulle med fördel valt DDR2 och satt in 4gb.

Edit: Släng gärna in ett sånt fomulär som finns i sticky...
Citera
2008-02-16, 01:03
Moderator
rancors avatar
Det är bara extreme-modellerna som finns att köpa i dagsläget. Under mars kommer det fler modeller varav några mer prisvärda som t.ex. denna på 2.83GHz
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=IQ9550R för 4850 kr.

45nm är tillverkningsmetoden http://en.wikipedia.org/wiki/45_nanometer vilket betyder mindre material, mindre värmeutveckling, mindre elförbrukning och snabbare processor. Dem har även mer cache, 6 Mb per CPU mot tidigare 4.

X48 är Intels senaste chipset som är efterföljaren av X38. Här kan du läsa mer från Sweclockers om detta chipset: http://www.sweclockers.com/nyhet/6630-information_om_x48_lackt_stodjer_enbart_ddr3/
Citera
2008-02-16, 01:11
Medlem
ctheys avatar
Budget (kr): 15000 kr

Hur snart behöver du datorn: ingen brådska

Användandet av datorn
Spel

Typ av spel kommer att spelas: kommande AoC iallafall.

Ska operativsystem ingå (Ja/Nej): Ja , Helst XP PRO

Ska skärm ingå (Ja/Nej): Ja, tänkte vilja ha syncMaster 226BW

Kommer du att bygga datorn själv (Ja/Nej): alldrig gjort det, men jag skulle nog kunna

Är överklockning aktuellt (Ja/Nej): Vet ej hur man gör sånt direkt, men nej

Är du villig att betala extra för att få en riktigt tyst dator (Ja/Nej): JAPP, min dator jag använder låter Xtremt

Andra speciella krav/önskemål:
Citera
2008-02-16, 01:34
Medlem
un_Hanness avatar
Citat:
Budget (kr): 15000 kr

Hur snart behöver du datorn: ingen brådska

Användandet av datorn
Spel

Typ av spel kommer att spelas: kommande AoC iallafall.

Ska operativsystem ingå (Ja/Nej): Ja , Helst XP PRO

Ska skärm ingå (Ja/Nej): Ja, tänkte vilja ha syncMaster 226BW

Kommer du att bygga datorn själv (Ja/Nej): alldrig gjort det, men jag skulle nog kunna

Är överklockning aktuellt (Ja/Nej): Vet ej hur man gör sånt direkt, men nej

Är du villig att betala extra för att få en riktigt tyst dator (Ja/Nej): JAPP, min dator jag använder låter Xtremt

Andra speciella krav/önskemål:
Tack så mkt, om du absolut vill ha Xp är 4gb inte ett alternativ. AoC tror jag inte kommer använta 4 kärnor så satsa på en E8500 som processor. Med 15k i budget rekomenderar jag HD3870X2 , det är ett grymt kort! För att få burken tyst kan du köpa en Noctua NH-U12P (processorkylare) och Antec P182 eller Antec P190 (Chassi) P182 är tystare men kyler inte lika bra. När det kommer till hårddiskar är Samsung tystast
Citera
2008-02-16, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av un_Hannes
Tack så mkt, om du absolut vill ha Xp är 4gb inte ett alternativ. AoC tror jag inte kommer använta 4 kärnor så satsa på en E8500 som processor. Med 15k i budget rekomenderar jag HD3870X2 , det är ett grymt kort! För att få burken tyst kan du köpa en Noctua NH-U12P (processorkylare) och Antec P182 eller Antec P190 (Chassi) P182 är tystare men kyler inte lika bra. När det kommer till hårddiskar är Samsung tystast

Ska också följa dit tips Fan du är som ett orakel på den här forum-avdelningen. Tack för alla svar
Citera
2008-02-16, 01:41
Medlem
ctheys avatar
Citat:

ser bra ut,
hur är det med en PSU är det ngt som definerar en bra PSU?,
Citera
2008-02-16, 01:45
Moderator
rancors avatar
Citat:
ser bra ut,
Relativt nya recensioner med lite matnyttig info: http://www.sweclockers.com/recension/5990-fem_nataggregat
Citera
2008-02-16, 01:48
Medlem
un_Hanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeWaterMyFriend

Ska också följa dit tips Fan du är som ett orakel på den här forum-avdelningen. Tack för alla svar

Man tackar

Citat:

ser bra ut,

Det är märket i dom flesta fall. Antec, Corsair, Cooler Master och Lian Li (osäker). Där har du några "bra" märken. Jag skulle dock kolla recensioner innan jag köper, 80% effektivitet är ett mått som nätagget bör vara över för att vara bra. Läs detta nätagg. test för att få förståelse.

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av rancor
Relativt nya recensioner med lite matnyttig info: http://www.sweclockers.com/recension/5990-fem_nataggregat

rancor kom före, som sagt. Läs recensioner.
Citera
2008-02-16, 01:53
Medlem
ctheys avatar
Citat:
Tack så mkt, om du absolut vill ha Xp är 4gb inte ett alternativ.

Så XP pro stöder inte 4g ram ?
Vilken operativsystem är bäst för mig ? ("gamer")

Edit: de cpu kylare som kommer med vissa cpu paket, är dom bra?
hittar ingen info om den du rekomenderade
Senast redigerad av cthey 2008-02-16 kl. 01:57.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in