Citat:
Ursprungligen postat av Rearden
precis sån här idioti jag ville undvika näör jag startade tråden, men men, det mesta låter vetta. Så de flesta av er är ganska nöjda med en inkomst på ca50K före skatter? nästa fråga då, jobbar ni för att nå dit eller är det bara en dröm?
Jag jobbar aktivt för att nå dit, men jag har flera års utbildning innan jag ens kan drömma om en sådan lön. Anser dock att det inte på något vis är en ouppnåelig "dröm", utan ett fullt realistiskt mål. 50k/mån är inte svårt att få, 250k/mån är däremot förbannat svårt att få i jämförelse, även om det naturligtvis blir ett senare mål (man jobbar för 2 saker, få roligare utanför jobbet, och/eller för att få ett roligare jobb). Att ha ett arbete man trivs med skulle kunna få mig att avvara en lön på 150k till förmån för en på 100k, men om det krävs några års slit för att få ett trevligare jobb och mer lön, så sliter jag hellre och har tråkigt ett tag... Problemet är att många inte är karriärister och tänker bara i nuet. Då stannar man kvar på förhållandevis låga löner och kanske även tråkiga arbetsuppgifter för att man inte vågar pröva nya saker.
Ärligt talat tror jag inte att jag kommer uppskatta mitt jobb förrän efter många år i arbetslivet. Jag är ganska kräsen och måste i princip ha någon belöning för att lyfta ett finger. Det är i detta fallet då naturligtvis en lön man kan leva på, men det kan som sagt också vara att man har ett jobb man längtar efter att gå till.