2008-02-16, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rearden
precis sån här idioti jag ville undvika näör jag startade tråden, men men, det mesta låter vetta. Så de flesta av er är ganska nöjda med en inkomst på ca50K före skatter? nästa fråga då, jobbar ni för att nå dit eller är det bara en dröm?

Jag jobbar aktivt för att nå dit, men jag har flera års utbildning innan jag ens kan drömma om en sådan lön. Anser dock att det inte på något vis är en ouppnåelig "dröm", utan ett fullt realistiskt mål. 50k/mån är inte svårt att få, 250k/mån är däremot förbannat svårt att få i jämförelse, även om det naturligtvis blir ett senare mål (man jobbar för 2 saker, få roligare utanför jobbet, och/eller för att få ett roligare jobb). Att ha ett arbete man trivs med skulle kunna få mig att avvara en lön på 150k till förmån för en på 100k, men om det krävs några års slit för att få ett trevligare jobb och mer lön, så sliter jag hellre och har tråkigt ett tag... Problemet är att många inte är karriärister och tänker bara i nuet. Då stannar man kvar på förhållandevis låga löner och kanske även tråkiga arbetsuppgifter för att man inte vågar pröva nya saker.

Ärligt talat tror jag inte att jag kommer uppskatta mitt jobb förrän efter många år i arbetslivet. Jag är ganska kräsen och måste i princip ha någon belöning för att lyfta ett finger. Det är i detta fallet då naturligtvis en lön man kan leva på, men det kan som sagt också vara att man har ett jobb man längtar efter att gå till.
Citera
2008-02-16, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storballen
Mitt mål är att tjäna så mycket pengar som man kan tjäna utan att helt tappa sitt privatliv.

Våran VD till exempel kan man få mail ifrån vid kl 01.00 på natten och ibland 05.30 på morgonen.
Han tjänar visserligen väldigt bra med stålar (antar jag) men han jobbar JÄMT och så vill jag inte ha det.

Det där känner jag precis igen. Jag fick mail typ klockan 00.00 av chefen och frågade dagen efter om det hade blivit sen kväll på jobbet igår? Nä sa han, "inte senare än vanligt" Då tänker man att fan va skönt det är att inte ha drabbats av den där karriärstressen som vissa har. Det är så jävla skönt att som jag (Civ.Ing) ha ett jobb som är ROLIGT och komma och gå som man vill.
Citera
2008-02-16, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av animali
Det där känner jag precis igen. Jag fick mail typ klockan 00.00 av chefen och frågade dagen efter om det hade blivit sen kväll på jobbet igår? Nä sa han, "inte senare än vanligt" Då tänker man att fan va skönt det är att inte ha drabbats av den där karriärstressen som vissa har. Det är så jävla skönt att som jag (Civ.Ing) ha ett jobb som är ROLIGT och komma och gå som man vill.

Vad jobbar du som då, och hur jobbar du?
Citera
2008-02-16, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denethor
Vad jobbar du som då, och hur jobbar du?
Jag är Civilingenjör och jobbar med utveckling av inbyggda system. Visst jobbar jag ganska mycket men om jag känner för att inte jobba nån dag eller gå hem tidigt för att göra något roligt så är det ingen som bryr sig. Är man VD eller liknande så tjänar man förstås mycket mer pengar men då har man också ett helt annat ansvar. Då blir det ofta att man får jobba 60-timmarsveckor för klara sina åtaganden.
Många med 50K+ i månaden har egentligen inte så imponerande timlön. Och för mig är det timlönen som är viktigast.
Citera
2008-02-16, 17:56
Medlem
Philemon046s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biplewd
Killen har sett Wall Street och plötsligt är han bombsäker på att han ska bli aktiemäklare. Stick till New York om Sverige är för litet för ett geni som dig.

Killen snackar som de flesta resonerar. Sen kanske du inte förstod att han tänkte åka utomlands för att tjäna jobba och tjäna pengar. Du verkar fanimig vara en riktig tråkig Svensson som föraktar en annan för att han vill något med sitt liv. Jag känner också att det inte går att bli rik i Sverige idag - staten ska ha för mycket i skatt. Nej ut och tjäna pengar är min paroll. Sen kan aftonhoran få göra en artikelserie över de förlorade skattemiljonerna som finns utomlands.

OnT: jag hade nog sagt att jag var nöjd när jag var ekonomiskt oberoende - sen hur mycket det är får framtiden avgöra men 50k netto känns lagom mycket.
Citera
2008-02-16, 20:09
Medlem
Erkaa^s avatar
En 50.000€ efter skatt skulle inte va fel... 8-4 vecka/vecka jobb till så skulle jag va nöjd.

Är väl mer heller mindre omöjligt att ha sådana vilkor men man kan ju alltid drömma
Citera
2008-02-16, 20:16
Medlem
Pilsnerkorvens avatar
Jag har dyra intressen, så för att vara riktigt nöjd skulle jag behöva tjäna ett par hundra miljoner årligen.

Och jag är inte ens oseriös.
Citera
2008-02-16, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerkorven
Jag har dyra intressen, så för att vara riktigt nöjd skulle jag behöva tjäna ett par hundra miljoner årligen.

Och jag är inte ens oseriös.

Vad är det för intressen egentligen
Citera
2008-02-16, 20:51
Medlem
Pilsnerkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Vad är det för intressen egentligen

I korthet:

Jag gillar arkitektur, främmande kulturer och är maniskt rädd för att binda mig, vilket yttrar sig i en önskan att äga åtminstone en handfull tillflyktsorter världen över. Jag har också en ohälsosam faiblesse för klassiska bilar, flygmaskiner och konst.
Citera
2008-02-16, 20:57
Medlem
Whissles avatar
Har runt 12k efter skatt nu, hade varit ganska nöjd ifall man hade haft 25k efter. Men då hade man väl inte kunnat vara nöjd med det heller, man kan aldrig få för mycket av pengar
Citera
2008-02-16, 21:17
Medlem
ress avatar
25000 efter skatt med sju till fyra jobb hade varit kanon.
Mkt marginal till att lyxa till det och konsumera "dyra" prylar
Citera
2008-02-16, 22:01
Medlem
xavi8222s avatar
Man anpassar sig snabbt till den lön man har. Därför är det väldigt svårt att säga vilken lön man är nöjd med. Med tanke på den lön jag har, så kan jag inte avgöra vid vilken lön jag skulle vara nöjd.

Vid vilken lön kan jag inte köpa mer saker att öka min egen nytta per tidsenhet för? Det är svårt att räkna på.

Personer som funderar i termerna kring vid vilken lön man skulle vara nöjd, har med största sannolikhet en ganska medioker lön, ty annars skulle de inte fundera i dessa termer. Men vad vet jag, då jag är en idiot, som har svårt att hantera dagens samhälle med alla dess avarter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in