2008-02-16, 09:41
Medlem
R.Rs avatar
Skulle nog funka hyfsat med sådär 25k netto i månaden, men jag har inget övre tak vad gäller önskemål för högre inkomster
Citera
2008-02-16, 09:44
Avslutad
30-40k före skatt skulle vara fullt dugligt för att jag skulle anse mig "tjäna bra", självklart skulle jag inte tacka nej till mer pengar men 30-40k känns som tillräckligt mycket pengar för att få allt att gå runt.
Citera
2008-02-16, 10:01
Medlem
Mondobabys avatar
Efter att ha räknat med hyra och övriga fasta utlägg på en månad blir genomsnittet för ett år räknat ca 10.000.

Sen tillkommer sparande och rörliga utgifter, så i runda slängar 18.000 per månad efter skatt, skulle hålla oss från gatan och med mat på bordet.
Citera
2008-02-16, 10:09
Medlem
underworlds avatar
Jag skulle vara jäkligt nöjd om jag hade ett jobb jag trivdes med och tjänade 25k/månad efter skatt utan att behöva jobba övertid. Men så klart vill jag klättra i lönestegen framöver när fru, barn och villa är aktuellt, så att sluta på att få ut 50k/månad när man är 35-40 skulle vara "rouedigt gött".

Men som sagt, det var vad jag ville ha, inte vad jag tror är möjligt inom en snar framtid iaf.
Citera
2008-02-16, 10:10
Medlem
Mitt mål är att tjäna så mycket pengar som man kan tjäna utan att helt tappa sitt privatliv.

Våran VD till exempel kan man få mail ifrån vid kl 01.00 på natten och ibland 05.30 på morgonen.
Han tjänar visserligen väldigt bra med stålar (antar jag) men han jobbar JÄMT och så vill jag inte ha det.
Citera
2008-02-16, 10:14
Medlem
Någonstans kring 25-30 efter skatt börjar de flesta runt omkring mig att resonera kring mer ledighet istället för ytterligare löneförhöjningar. Jag är nog inget jätteundantag.
Citera
2008-02-16, 10:24
Medlem
När är man nöjd?

Jag känner personligen såhär; Innan jag ens kommer på tanken att skaffa barn skall jag ha minst 50k före skatt. Men mitt mål är ju att tjäna så mycket fram tills 45-55 års ålder att jag kan pensionera mig sedan. Det finns ju ingen gräns för hur mycket eller så. Men taxerar jag mindre än en mille om året om 15 år, så ser jag det som ett misslyckande. Ungefär på det planet är det
Citera
2008-02-16, 10:46
Medlem
Som boende singel i Sthlm känner jag att jag skulle behöva få ut 34k/mån efter skatt, för att kunna bo okej och samtidigt ha råd med allt annat, utan att slösa något fruktansvärt.

Kostnader jag tänker mig då per månad är:

12k till bostad (ränta, avgift, el, internet osv)
4k till mat (en heldel ätande ute alltså)
4k på kläder, skor med mera
3k till bil (bensin, reparationer, försäkring osv)
2k på festande (dyrt att gå på nattklubb/åka taxi på natten i sthlm)
2k i snitt till TV/Stereo/Dator och annat elektroniskt krimskrams
2k i snitt till resor & andra nöjjen

Summa = 29k/mån

Sen åker resten (5k) till sparande/amorteringar på lån, vilket jag anser är en rätt sund nivå av pengar att lägga undan till sparande/amorteringar.

När jag nått 34k/mån är jag alltså rätt nöjd, allt över det kommer gå till extra sparande alternativt onödig skräpkonsumtion. 34k efter skatt motsvarar ungefär 55k/mån innan skatt.
Citera
2008-02-16, 10:56
Medlem
10000 kr i månaden efter skatt skulle vara perfekt, prioriterar helt klart ledighet före pengar.
Citera
2008-02-16, 11:06
Medlem
En hundratusen i månaden räcker väl någorlunda till basbehoven. Ett hyffsade skor går ju på tre till femtusen riksdaler, en bättre kostym på en 8 till 10 lock. Sen middagar på Opera Källarn och F12, mfl. Bil och lägenhet på det, ojoj det är dyrt att leva.
Citera
2008-02-16, 11:53
Medlem
Ja man får hoppas att miljötalibanerna inte får mer inflytande, då kan man säga hejdå till ett roligt liv...
Citera
2008-02-16, 12:45
Medlem
Reardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truxa
Jag skulle behöva "tusen gånger mer än vad ni kan säga i hela era liv"

Är jag värst nu?
precis sån här idioti jag ville undvika näör jag startade tråden, men men, det mesta låter vetta. Så de flesta av er är ganska nöjda med en inkomst på ca50K före skatter? nästa fråga då, jobbar ni för att nå dit eller är det bara en dröm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in