Citat:
Ursprungligen postat av Sunc
Så om man ska till exakt andra sidan av jordklotet så tar det lika lång tid vilket håll man än tar. Men flyget som åker med rotationen flyger snabbare (om man skulle stå och titta från rymden)?
Du har uppfattat korrekt. Flyger som åker med rotationen har ju rotationen som begynnelsehastighet, plus då flygets hastiget. Medan det i motsatt riktningt har rotationen som negativ begynnelsehastighet (går ju i negativ riktning) plus flygets hastighet.
Nu är det dock inte troligt att man skulle kunna befinna sig på en fast plats i rymden och observera ett litet flyg genom atmosfären samt mäta hastighet men, i tankexperimentens värld så!
Det som man kan ta åt sig är att det är väldigt mycket som förenklas i världen, eftersom jorden snurrar utan acceleration snurrar allting med och det blir PRECIS som att allting står still. Därmed återfinns ingen praktisk anledning till att bry sig om det faktumet. Du som sitter vid datorn rör dig med 0 km/h, och där sätter man punkt när det är inom jordens ramar, jordens slutna system.
Slutligen medger jag att det finns lite filosofisk vikt i resonemanget och frågeställningen.
Det jag menade innan var bara att det här handlar om direkta mätbara fenomen som inte riktigt har den klassiska filosfiska mystiken kring sig men, det är bara min åsikt!