2008-02-15, 11:05
Medlem
don7ans avatar
tja tja

Jag har haft min laptop i lite mer än ett halvår. Specsen är:

amd sempron 3500+ 1,81 Ghz
160Gb hdd
2Gb RAM
Nvidia GeForce Go 6100 64Mb minne

Jag har alltid kunnat kolla på 720p, h.264/x.264 filmer men efter att den nu varit på "lagning" där man bytt moderkortet (datorn hakade upp sig hela tiden) så laggar det när jag sätter på en hd film. Jag har installerat både ffdshow och CoreCodec/CoreAVC som tydligen ska vara hd codecs men det hjälper inte.

problemet är att filmen laggar sig fram dock är ljudet perfekt.
Vad ska jag göra ?
Citera
2008-02-15, 11:20
Medlem
Dr.Zoidbergs avatar
Tyvär ser det ut som din hårdvara är lite kass. Har ungefär samma hårdvara i en dator och samma problem, dock bättre grafikort.
Citera
2008-02-15, 13:22
Medlem
Ja, ditt grafikkort och processor är inget att hänga i julgranen.
Citera
2008-02-15, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrilloo
Ja, ditt grafikkort och processor är inget att hänga i julgranen.

Grafikkortet gör i princip inget när man ser på film det är mest cpun som jobbar.. Om jag var du skulle jag satsa på ett "uppgraderingspaket" från komplett.
Citera
2008-02-15, 18:35
Medlem
Bulldoozers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danjul89
Grafikkortet gör i princip inget när man ser på film det är mest cpun som jobbar.. Om jag var du skulle jag satsa på ett "uppgraderingspaket" från komplett.

Grafikkortet har allt att göra med när man ser film, speciellt hd film
Citera
2008-02-15, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulldoozer
Grafikkortet har allt att göra med när man ser film, speciellt hd film

... om man har ett grafikkort som stödjer hårdvaruaccelerering samt en codec som använder sig av just detta

TS: Är det exakt samma modell av moderkort? Annars kan det säkert ligga lite skumma drivrutiner o spöka från det gamla moderkortet - då är nog det enklaste att formatera o installera om windows är jag rädd...
Citera
2008-02-15, 19:44
Medlem
Bulldoozers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olpa
... om man har ett grafikkort som stödjer hårdvaruaccelerering samt en codec som använder sig av just detta

Vilket man bör ha om man ska se HD film på burken
Citera
2008-02-16, 11:28
Medlem
don7ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olpa

TS: Är det exakt samma modell av moderkort? Annars kan det säkert ligga lite skumma drivrutiner o spöka från det gamla moderkortet - då är nog det enklaste att formatera o installera om windows är jag rädd...

Det är samma modell, ja. Någon ovan nämnde "uppgraderingspaket". Jag har försäkring på laptopen och den gäller väl inte om jag börjar gräva i datorn och byta delar, va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in