2008-02-15, 00:56
Det börjar bli dags för en ny dator nu och eftersom jag är sämst i världen på allt vad hårdvara heter tänkte jag låta er härliga människor på Flashback hjälpa mig att hitta vad jag är ute efter (och sedan muta en polare att bygga ihop eländet åt mig).
Hittade ett fiffigt formulär som jag fyllde i för att underlätta för er:
Budget (kr): ca. 7-9000:-
Hur snart behöver du datorn: 1-2 veckor helst
Användandet av datorn
-Kontorsarbete/surfande (Ja/Nej): Ja
-Bildredigering (Ja/Nej): Ja
-Videoredigering (Ja/Nej): Nej
-Musikproduktion (Ja/Nej): Nej
Kommer du att att ägna dig åt spel (Ja/Nej): Ja
-Typ av spel kommer att spelas (t.ex krävande FPS, MMORPG, strategi, sportspel eller nämn titlarna): Jag gillar GTA-spelen så om jag kan köra liknande spel utan att datorn börjar gråta är jag glad.
Ska operativsystem ingå (Ja/Nej): Det är inget måste.
Ska skärm ingå (Ja/Nej): Ja, 19" eller 20". Jag är ganska petig eftersom jag håller på mycket med bildredigering så ingen skräpskärm.
Annan kringutrustning som ska ingå (t.ex mus, högtalare, tangentbord): Mus
Har du några gamla delar som du kan använda (Ange vilka): Högtalare och tangentbord
Är du beredd att betala 1000:- mer för färdigbyggt dator? (Ja/Nej): Nej
Är överklockning aktuellt (Ja/Nej): Nej
Är uppgradering aktuellt i framtiden? (Ja/Nej): Ja. Det vore trevligt om det går att få in lite extra RAM-minne om något år.
Är du villig att betala extra för att få en riktigt tyst dator (Ja/Nej): Ja. Jag lägger helst inte så mycket pengar på det, men det är alltid skönt att kunna ha datorn igång på natten utan att den märks.
Andra speciella krav/önskemål: Hemleverans tack! Garanti på grejerna vill jag ha också såklart, men det kanske man alltid får? Gärna stor hårddisk (500GB+)
Om någon vill hjälpa mig är jag dig evigt tacksam, jag bjuder på öl nästa gång vi ses på krogen!
Hittade ett fiffigt formulär som jag fyllde i för att underlätta för er:
Budget (kr): ca. 7-9000:-
Hur snart behöver du datorn: 1-2 veckor helst
Användandet av datorn
-Kontorsarbete/surfande (Ja/Nej): Ja
-Bildredigering (Ja/Nej): Ja
-Videoredigering (Ja/Nej): Nej
-Musikproduktion (Ja/Nej): Nej
Kommer du att att ägna dig åt spel (Ja/Nej): Ja
-Typ av spel kommer att spelas (t.ex krävande FPS, MMORPG, strategi, sportspel eller nämn titlarna): Jag gillar GTA-spelen så om jag kan köra liknande spel utan att datorn börjar gråta är jag glad.
Ska operativsystem ingå (Ja/Nej): Det är inget måste.
Ska skärm ingå (Ja/Nej): Ja, 19" eller 20". Jag är ganska petig eftersom jag håller på mycket med bildredigering så ingen skräpskärm.
Annan kringutrustning som ska ingå (t.ex mus, högtalare, tangentbord): Mus
Har du några gamla delar som du kan använda (Ange vilka): Högtalare och tangentbord
Är du beredd att betala 1000:- mer för färdigbyggt dator? (Ja/Nej): Nej
Är överklockning aktuellt (Ja/Nej): Nej
Är uppgradering aktuellt i framtiden? (Ja/Nej): Ja. Det vore trevligt om det går att få in lite extra RAM-minne om något år.
Är du villig att betala extra för att få en riktigt tyst dator (Ja/Nej): Ja. Jag lägger helst inte så mycket pengar på det, men det är alltid skönt att kunna ha datorn igång på natten utan att den märks.
Andra speciella krav/önskemål: Hemleverans tack! Garanti på grejerna vill jag ha också såklart, men det kanske man alltid får? Gärna stor hårddisk (500GB+)
Om någon vill hjälpa mig är jag dig evigt tacksam, jag bjuder på öl nästa gång vi ses på krogen!
Kanske ska du köpa en chassifläkt, det är aldrig fel. En ny CPU-fläkt behövs endast om du vill få datorn tyst.