• 1
  • 2
2008-02-15, 00:05
Medlem
Hejsan

jag har en Windows Vista Ultimare instalerad på min dator som är:

P4 2.6ghz (klockad till 2,8)
1024mb SDRDDR 266mhz
Ati Radeon 9600se 128mb

o den laggar som fan, många säger att jag ska instalera windows vista busines elr ngt, men e de ngn skillnad?
man får ju lite mer funktioner o så, men datorn blir bara trögare om man använder dessa väll?
för annars e själva kärnan på mjukvaran samma?

eller e ultimate helt o h¨ållet annorlundare än dom andra??

tack på förhand
Citera
2008-02-15, 00:33
Medlem
Om du installerar Vista Business får du väl FÄRRE funktioner än i Ultimate? Eftersom Ultimate innehåller _ALLT_?

Och nej, jag tror inte det gör nån skillnad alls på den datorn med olika Vistaversioner, kör in XP om du tycker det känns trögt.
Citera
2008-02-15, 00:42
Medlem
Om du har möjlighet prova mer ram-minne. Detta måste man ju i de flesta fall köpas så det är ju en pengafråga :P

Men jag använde 1GB ram på min laptop och körde Vista Home Premium. Laggade grisen, uppgraderade med 1GB minne till och det fungerade mycket bättre.
Citera
2008-02-15, 00:46
Medlem
vista _äter_ ram så man ska ju minst ha en 2gb eller nått för å få de att flyta bra,
tror inte heller de är nån skillnad på de olika versionerna
Citera
2008-02-15, 00:53
Medlem
Zockerconnys avatar
Har en AMD Athlon 64 Dual Core och 4 GB ram DDR2 PC8000/1000, NVIDIA GeForce 6200 Turbo cache, 2 st SATA hårddiskar. Datorn går som tåget med Vista Home Premium 64 bitar. 2 GB ram är för lite för att den ska funka riktigt.
Citera
2008-02-15, 01:05
Medlem
Homelezzs avatar
Har för mig att det är olika system krav av de olika versionerna. Dom sämre versionerna tar mindre RAM och kräver inte lika mycket.
Citera
2008-02-15, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hiiish
Hejsan

1024mb SDRDDR 266mhz
Ati Radeon 9600se 128mb

o den laggar som fan, många säger att jag ska instalera windows vista busines elr ngt, men e de ngn skillnad?
man får ju lite mer funktioner o så, men datorn blir bara trögare om man använder dessa väll?

tack på förhand

Den datorn skulle må ypperligt bra att få sig åtminstone 1GB minne till... samt även om möjligt en roligare processor... men börja med att ge den mer minne så slipper hårddisken jobba ihjäl med swappen...
Citera
2008-02-15, 02:12
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thiesen
Den datorn skulle må ypperligt bra att få sig åtminstone 1GB minne till... samt även om möjligt en roligare processor... men börja med att ge den mer minne så slipper hårddisken jobba ihjäl med swappen...
Ja, TS behöver en gb mer i RAM med högre hastighet! Ny processor hade inte heller varit helt fel.

Fråga till TS: Vad fick dig att installera på denna ganska antika burk?
Citera
2008-02-15, 02:31
Medlem
Skullheads avatar
Jag kör vista ultimate på en bärbar med M540 celeron (1.8ghz) 1gb ram och ett integrerat x3100, funkar skitbra, datorn är snabbare än när jag hade XP på den
Citera
2008-02-15, 02:33
Medlem
StefanHeterJags avatar
Denna podcast är ganska intressant då den tar upp precis det här fenomenet, att folk installerar Vista på burkar som har minimumkravet och sedan tycker att vista suger.

http://thenerdherd.libsyn.com/index.php?post_id=302624

Citat:
Ursprungligen postat av beskrivning
Micke och jag själv kommer nu ta oss an Windows Vista och vår målsättning är att räta ut en del av de frågetecken och missförstånd som tyvärr har upstått kring Windows Vista.

Direktlänk till mp3:n
http://media.libsyn.com/media/thener...nerdherd14.mp3
Citera
2008-02-15, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Ja, TS behöver en gb mer i RAM med högre hastighet! Ny processor hade inte heller varit helt fel.

Fråga till TS: Vad fick dig att installera på denna ganska antika burk?

Min plånbok tyvärr den är inte riktig full än så fick nöja med med "antiklådan" ;P
Citera
2008-02-15, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hiiish
Hejsan

1024mb SDRDDR 266mhz
Ati Radeon 9600se 128mb

tack på förhand

ha minst 2 gb ram med minst 667 mhz

ooops såg att nån annan hann före
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in