Citat:
Ursprungligen postat av JSMill
Extremfallen. Brukar ofta vara en bra jämförelse.
1. Du sitter instängde i en svart stängd fänglsecell hela livet. Ingen som helst kontakt med omvärlden. Du lever i 50 år.
2. Du får läsa hur många böcker som helst, resa, träffa folk, diskutera filosofi, äta god mat, kärlek, allt du önskar dig. Du lever i 50 år.
Det går att hävda att liv 2 gått fortare än liv 1 då liv 2 hunnit göra fler saker.
Det går vidare att hävda att väldigt många, kanske alla människor, hellre valt liv 2 än liv 1. Ergo, det går alltså att säga, utifrån en ren "marknadsundersökning", att liv 2 föredras framför liv 1. Liv 2 är levt längre och upplevs som ett bättre liv.
Vad menar du med längre? Båda har ju levt i 50 år. Att liv 2 har varit mer innehållsrikt påverkar inte tiden. Att ta extremfall för att "bevisa" att längre = bättre tycker jag är fel. Då kan jag ju ställa frågan såhär:
Alma är 75 år och har levt ett aktivt liv med bra arbete, resor och haft ett gott umgänge. En dag får hon en stroke, åker in på sjukhuset och räddas. Hon ligger sedan på sjukhuset i 6 månader med respirator och mediciner och kan knappt prata. Tillslut dör hon mitt i en hostattack.
Hennes tvillingbror heter Bertil och har levt ett lika aktivt och bra liv som Alma. Av en ren slump så får han också en stroke samma dag som Alma. Tyvärr befann han sig ute i skogen så han fick ingen hjälp och han dog.
Här har vi två människor som levt lika bra i 75 år men den ena lever ett halvår längre. Hade Alma ett bättre liv?