2011-07-18, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Attityd
Beror på var du ska köpa. Bättre,sämre läge. Vilken kommun,nära vatten,dyrare områden,billigare områden osv.
Man kan hitta allt från billigt till dyrt förstås.

Och svenskar får visst hembygdsrätt.
Ex.Min granne bodde här några månader,och fick sedan hembygdsrätt.Köpte lägenheten,och bor här (på Åland) nu
annat ex:
Ett tyskt par.Ingen anknytning till Åland. Varken släktingar,vänner eller någon anknytning alls.
Hon jobbade på sjukhus.Talade dålig svenska. Han arbetslös.talade ingen svenska alls.
Efter ett halvt år fick paret hembygdsrätt. Har nu ett antal år senare,en villa på ett av de dyrare områdena.

Finns fler exempel,så att man inte skulle få hembygdsrätt är bara snack.Är man intresserad att flytta hit,så är det en vacker ö. Låg arbetslöshet,låg kriminalitet,och ett hjälpsamt folk.

Det som är dåligt är,att det är dyrt här. Därför många Ålänningar åker över till Sverige och handlar.

Jag är nog beredd att ifrågasätta dina exempel ordentligt. Grundkraven för hembygdsrätt är ju för det första att du är medborgare i staten Finland, talar flytande svenska, samt har bott här på ön i 5 sammanhängande år.
2011-07-22, 17:00
Medlem
Attityds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Jag är nog beredd att ifrågasätta dina exempel ordentligt. Grundkraven för hembygdsrätt är ju för det första att du är medborgare i staten Finland, talar flytande svenska, samt har bott här på ön i 5 sammanhängande år.

Du får tro vad du vill,men jag vet om många som fått hembygdsrätt mkt tidigare än vad du antyder
2011-07-22, 17:39
Medlem
Calaverras avatar
Varför ska vi emigrera från vårt eget land? Jävla deserterare.
2011-07-22, 17:42
Bannlyst
Japp - jag har själv funderat på att bo där. Finns jobb för de i "rätt" sektor skulle jag tro.
Efter 14 år utomlands vill jag bo i riktiga Norden, inte multikulti PC Sverige.
Finsk medborgare, tja, varför inte?
2011-07-24, 19:20
Medlem
LearJets avatar
Som Ålänning själv måste jag sätta in ett finger här!

Angående invandrare så om man sätter ett perspektiv på det, så vet man i stora drag vem invandrarna är alla känner igen dem när man går på stan! eller var dom bor.... Om du inte är rädd om din personliga integritet eller håller på med brottslighet är åland perfekt alla känner alla, och alla skvallrar om alla. Den ena personer är släkt med den andra osv. Gör nånting dumt och ALLA vet det

Om du har rötter från åland tex familj eller flyttar tillbaka får du snabbt hembyggdsrätt annars tar det sin tid.

Angående uteliv är det inte mycket att skryta om men det räcker till tycker jag iaf, speciellt på sommaren ( nu skall även en ny klubb öppna nästa vecka )

Folk gör annat man far ut och fiskar med polarna eller jagar rådjur och hare och speciellt vår så kära sjöfågel......

Det är en annan kultur till mycket, men jag skulle aldrig byta bort det, Åland kan varmt rekommenderas!!

Ps Stallhagen är våran utomordentligt goda eget producerade öl
2011-07-25, 14:44
Medlem
MrDeltoids avatar
Underbar tråd! Svenskar som motsätter sig invandring till Sverige diskuterar möjligheten att invandra till Åland, en ö där invånarna bär på stor svenskförakt. Jag har i mitt 25-åriga liv spenderat varje sommarhalvår på Åland. Min farfar ärvde sin mormors hus och nu står det där för oss barn och barnbarn att använda. Historierna om åländska män och kvinnor som importerat svenska partners och blivit tvungna att fly Åland efter åratal av trakasserier är många.
Varför tror ni att det finns regler som säger att man måste bo på Åland i 5 år innan man får rätten att bygga? Kan det vara för att hålla araber och afrikaner borta? Knappast troligt då detta regelverk funnits mycket längre än massinvandringen till Norden. Kan det vara så att man vill hålla borta finnar och svenskar? Mycket mer troligt.

Men visst, tvinga er på ålänningarna, se hur lång tid det kommer att ta innan dom tröttnar.
Senast redigerad av MrDeltoid 2011-07-25 kl. 15:01.
2011-07-25, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrDeltoid
Underbar tråd! Svenskar som motsätter sig invandring till Sverige diskuterar möjligheten att invandra till Åland, en ö där invånarna bär på stor svenskförakt. Jag har i mitt 25-åriga liv spenderat varje sommarhalvår på Åland. Min farfar ärvde sin mormors hus och nu står det där för oss barn och barnbarn att använda. Historierna om åländska män och kvinnor som importerat svenska partners och blivit tvungna att fly Åland efter åratal av trakasserier är många.
Varför tror ni att det finns regler som säger att man måste bo på Åland i 5 år innan man får rätten att bygga? Kan det vara för att hålla araber och afrikaner borta? Knappast troligt då detta regelverk funnits mycket längre än massinvandringen till Norden. Kan det vara så att man vill hålla borta finnar och svenskar? Mycket mer troligt.

Men visst, tvinga er på ålänningarna, se hur lång tid det kommer att ta innan dom tröttnar.

Vad du tövlar...

Jag har bott på Åland i två år och har verkligen kommit in i samhället.
Flickvän, en bekantskapskrets på flera hundra i min ålder och aldrig har jag stött på något slags hat eller dålig attityd mot svenskar.
Åland är ett paradis =)
2011-07-25, 19:55
Medlem
LearJets avatar
Citat:

Den är till för att hålla alla rika ryssar från att ta över hela ön, och inte låta det ske som det gjorde tidigare i historien...
2011-07-26, 00:45
Medlem
Heladageniskogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LearJet
Om du har rötter från åland tex familj eller flyttar tillbaka får du snabbt hembyggdsrätt annars tar det sin tid.

Hur fungerar Ålands aliyahlagar egentligen? Hur lång tid tillbaka måste rötterna gå?
2011-11-14, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thailandstroll
Hård arbetsmarknad. Men lugnt och välordnat. Ingen mångkultur att tala om!

Hård arbetsmarknad? Kommer från Åland och kan berätta för dig att vi skriker efter arbetskraft! Den öppna arbetslösheten är 2% (inräknat ungdomar som nyss gått ut skolan och sådana som är mellan två jobb) Gå in på www.ams.ax och kolla hur många lediga tjänster och jämför det med att det bor 28 000 personer på holmen!

Vill du bo naturnära, strandvilla, ett av världens bästa skolsystem, minimal brottslighet (har inte låst bilen många gånger på åland), gott om arbeten så är Åland dit ni ska flytta!
2011-11-14, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av potte90
Hård arbetsmarknad? Kommer från Åland och kan berätta för dig att vi skriker efter arbetskraft! Den öppna arbetslösheten är 2% (inräknat ungdomar som nyss gått ut skolan och sådana som är mellan två jobb) Gå in på www.ams.ax och kolla hur många lediga tjänster och jämför det med att det bor 28 000 personer på holmen!

Vill du bo naturnära, strandvilla, ett av världens bästa skolsystem, minimal brottslighet (har inte låst bilen många gånger på åland), gott om arbeten så är Åland dit ni ska flytta!

Glömde säga att vi har lägre skatter än i sverige också.
2011-11-25, 03:25
Medlem
buffalos avatar
Har planer på att flytta till Åland nån gång. Skulle gärna läsa till sjökpaten där.

Tycker det verkar perfekt för en person som är trött på mångkultur och älskar skärgårdsliv och båtar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in