• 4
  • 5
2010-11-24, 09:39
Medlem
De som försöker idiotförklara TS idiotförklara nog mer sej själva. Bara för ni tror er ha svaret så betyder inte det att TS är dum och att frågan är dum.
Citera
2010-11-25, 01:24
Medlem
Om inte detta redan nämnts:

1. Bollen KOMMER fram om hastigheten dubblas
2. Bollen kommer INTE fram om hastigheten halveras.

Låt oss säga hastigheten börjar med att vara 10m/s, och sträckan är 20 m.
Fall 1:
Var kommer bollen vara vid tiden t=4/3 s? (hint: framme)
Fall 2:
Tänk på en helt antal (n) sekunder, vilket som helst.
På första sekunden hinner den 10m. Nästa sekund hinner den 5m. Nästa 2.5m. OSV.
Vi får att den hinner 10m+5m+2.5m+...+10/2^(n-1)=[Formeln för en geometrisk serie]=10m (1-0.5^n)/(1-0.5)=20m (1-0.5^n). Oavsett vilken tid du valde, kommer bollen inte ha kommit fram än. Eftersom det inte finns någon tid vid vilken bollen kommit fram är det rimligt att säga att bollen aldrig kommer fram (men den kommer vara typ framme efter 9.8 s)

EDIT: Diagramet kommer ungefär se ut så här
EDIT2: Jag tro jag förstår vad du syftar på nu: Att vänstergränsvärdet existerar, men att själva funktionsvärdet inte gör det? Det är ju en invändnig, men inte mycket till invändning. Om vi kräver att bollens position ska vara kontinuerlig (tex) kommer den faktiskt att befinna sig där. Men visst jag kan ge dig att problemet i en mån är underbestämt. Att hävda att den INTE befinner sig där förstår jag dock inte hur du kommer fram till.
Senast redigerad av im3w1l 2010-11-25 kl. 01:43. Anledning: Bild
Citera
2010-11-25, 08:41
Medlem
[quote=im3w1l]
Citat:
Om inte detta redan nämnts:

1. Bollen KOMMER fram om hastigheten dubblas
2. Bollen kommer INTE fram om hastigheten halveras.

Låt oss säga hastigheten börjar med att vara 10m/s, och sträckan är 20 m.
Fall 1:
Var kommer bollen vara vid tiden t=4/3 s? (hint: framme)

Kan du utveckla det för jag förstår inte? Du menar tiden = 4/3 sekunder, alltså, 1.33 sekunder? Varför skulle den vara framme då? Även om den inte skulle vara bunden till att bara färdas halva sträckan av vad som återstår, så krävs det 1.5 sekunder för den att komma i mål. Men nu är den ju bunden till att den bara får färdas halva sträckan av vad som återstår. Men det är kanske jag som är morgontrött?

Men som jag skrev tidigare, börja om istället varje gång, och dubbla farten varje gång de första 10 meterna och tvärstanna där. Kommer du någonsin komma förbi de första 10 meterna? Det är samma princip hela tiden fast bara i mindre skalor hela tiden.

EDIT: Det är snarare frågan vilken hastighet man kommer hålla då man passera mållinjen än på vilken tid man kommer göra det.
Senast redigerad av HenrikE 2010-11-25 kl. 09:25.
Citera
2010-11-25, 10:36
Medlem
I praktiken skulle den ju komma fram eftersom det (så vitt vi vet idag) varken finns oändlig hastighet eller oändligt korta sträckor.
I teorin låter det ju konstigt att den nånsin kommer fram eftersom att den då inte längre kommer att fördubbla sin hastighet varje gång den halverar sträckan som är kvar, vilket ju var ett krav.
Citera
2010-11-25, 11:24
Medlem
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gränsvärde
Citera
2010-11-25, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikE

Kan du utveckla det för jag förstår inte? Du menar tiden = 4/3 sekunder, alltså, 1.33 sekunder? Varför skulle den vara framme då? Även om den inte skulle vara bunden till att bara färdas halva sträckan av vad som återstår, så krävs det 1.5 sekunder för den att komma i mål. Men nu är den ju bunden till att den bara får färdas halva sträckan av vad som återstår. Men det är kanske jag som är morgontrött?

Men som jag skrev tidigare, börja om istället varje gång, och dubbla farten varje gång de första 10 meterna och tvärstanna där. Kommer du någonsin komma förbi de första 10 meterna? Det är samma princip hela tiden fast bara i mindre skalor hela tiden.

EDIT: Det är snarare frågan vilken hastighet man kommer hålla då man passera mållinjen än på vilken tid man kommer göra det.

Första 10m tar 1s. Nästa 5 m tar .25 s. Nästa 2.5m tar .0625 s
Citera
2010-11-26, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av im3w1l
Första 10m tar 1s. Nästa 5 m tar .25 s. Nästa 2.5m tar .0625 s

Förlåt, men jag förstår inte hur du utifrån detta får det till att den är framme då? Går inte 2.5m att dela eller?

Varför färdas den helt plötsligt hela sträckan av vad som återstår av de 2.5 meterna, varför dubblas inte farten då 1.25 meter återstår?
Senast redigerad av HenrikE 2010-11-26 kl. 00:31.
Citera
2010-11-26, 13:04
Medlem
Det fanns ett underförstått etcetera. För att förklara noggrannare
S=VT
T=S/V

Den k:e sträckan (med 0-indexering) har längd 10m/2^k.
Hastigheten är 10m/s*2^k

Tiden det tar är alltså
summa från k=0 till oändligheten (10m/2^k)/(10m/s*2^k)=
summa från k=0 till oändligheten (1/4)^k s = [formeln för geometrisk serie] = 4/3 s
Citera
2010-11-29, 12:31
Medlem
BASs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikE
Jag kanske tänker fel, men enligt mig så är svaret givet, med förutsättning att allt går att dela så kommer den aldrig komma fram, eftersom oavsett vilket hastighet den kommer upp till så är den ju bunden till att den bara kan köra halva sträckan. Så både i teorin och verkligheten kommer den aldrig komma fram, utan det kommer se ut som den bränner däck den sista biten.

EDIT: Ja den kommer gå fortare och fortare, så därför kan man ju tro att den bör ta sig förbi de sista 5 meter fortare än de första 5, och det hade den givetvis gjort om det inte var för villkoret att den aldrig får åka längre än halva sträckan, den åker fortare och fortare men den kommer aldrig i mål, därav paradoxen. Den kommer bara åka nästa halva ännu fortare än vad den gjorde vid den förra halvan, men det kommer alltid att återstå halva sträckan av vad den just åkte, den spelar ju ingen roll vilken hastighet den håller, så länge vilkoret är att den bara får åka halva sträckan av vad som återstår.

Säj att man tar å börjar om ifrån start varje gång istället, och låter bollen rulla de första 5 meterna med den dubbla hastigheten varje gång, så länge villkoret är att den bara får rulla de 5 meterna och aldrig hela sträckan så kommer den ju aldrig att rulla hela sträckan oavsett vilken hastighet man låter bollen rulla de 5 första meterna.

Många verka missförstå TS fråga.

Förstod typ hur du beskrev, skönt att nån fattar!

En graf som stegrar såsom frågan ställs kommer aldrig fram om den inte bryter stegringsmönstret, vilket inte ingår i frågan=)
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in