2008-02-13, 23:44
Bannlyst
Hej.

Antar att jag hamnat i rätt tråd, annars tackar jag på förhand för en flytt...

Jo, araber! Arabiska män mest...
Jag har bott på många invandrartäta platser och har i många år sett många arabiska män i olika situationer... Dvs både nervösa, lugna, tänkande, pratande, lyssnande osv osv...

Men något jag stör mig på - och undrar över - är varför de blinkar så mycket?
De riktigt klipper med ögonlocken. Och ofta, snabbt - som en pedagogisk dagisfröken, ungefär. Fast hos dagisfröknar handlar det väl om tics pga arbetsstressen, vem vet...

Är det tics som de arabiska männen har? Eller är det ett beteende som går i arv, att det är deras "grej", liksom italienarnas gestikulerande?

Gärna funderingar och debatt kring detta, tack!

TILLÄGG: Kan kanske samtidigt passa på att fråga om någon vet varför just norrlänningar har så mycket tics och blinkningar för sig? Kemiska ämnen i all insjöfisk de käkar?
Citera
2008-02-14, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnubbeBubbe
TILLÄGG: Kan kanske samtidigt passa på att fråga om någon vet varför just norrlänningar har så mycket tics och blinkningar för sig? Kemiska ämnen i all insjöfisk de käkar?
[/i]

Högst vetenskaplig undersökning va ? Haha de flesta norrlänningar jag träffat blinkar knappt. De är halvzombies med mycket lugna och få rörelser. Detta sagt från en norrlänning.
Citera
2008-02-14, 03:10
Medlem
Zockerconnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tricast
Högst vetenskaplig undersökning va ? Haha de flesta norrlänningar jag träffat blinkar knappt. De är halvzombies med mycket lugna och få rörelser. Detta sagt från en norrlänning.
Jaha och det skulle bevisa att norrlänningar är tröga och araber är motsatsen.
Förstår inte ditt inlägg
Citera
2008-02-14, 11:05
Medlem
Nedomanskys avatar
Kan vara genetiskt betingat, de blinkar ofta för att hålla ögat rent från ökensand.
Citera
2008-02-15, 00:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nedomansky
Kan vara genetiskt betingat, de blinkar ofta för att hålla ögat rent från ökensand.

Fan, det var ingen dum teori!
Citera
2008-02-15, 00:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tricast

Ett exempel på hur jag menar: Björn Skifs...
Citera
2008-02-15, 00:31
Medlem
fraess avatar
Citat:
5/5 !
Citera
2008-02-15, 11:04
Medlem
AlitheSeconds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nedomansky

Inte en helt oäven gissning. Faktum är att de
även har stora näsor för att skydda sig från ökensand.
Citera
2008-02-15, 16:09
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlitheSecond
Inte en helt oäven gissning. Faktum är att de
även har stora näsor för att skydda sig från ökensand.

Att blinka mycket borde snarare förvärra problemen när det gäller ökensand, eftersom du då blöter ner sandkornen och riskerar att fastna i och omkring ögonen, samt att du förmodligen fångar fler sandkorn med ögonfransarna på det viset. Att Kisa och blinka långsamt är det som är bäst i sandstormar. Stor näsa är inte heller en särskilt stor fördel eftersom de flesta näsor räcker gott och väl för att sanden inte ska blåsa in i luftrören.
Citera
2008-02-15, 20:17
Medlem
Nedomanskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Att blinka mycket borde snarare förvärra problemen när det gäller ökensand, eftersom du då blöter ner sandkornen och riskerar att fastna i och omkring ögonen, samt att du förmodligen fångar fler sandkorn med ögonfransarna på det viset. Att Kisa och blinka långsamt är det som är bäst i sandstormar. Stor näsa är inte heller en särskilt stor fördel eftersom de flesta näsor räcker gott och väl för att sanden inte ska blåsa in i luftrören.

Det bästa är naturligtvis att blunda, men måste man titta så göres detta medelst snabba, täta klippande blinkningar

Att blinka långsamt ger ju förutsättningar för att få in en kubik sand i ögat vid varje blinkning, inte att rekomendera.
Citera
2008-02-16, 02:50
Medlem
Kanzlers avatar
Hör denna tråd verkligen hemma under psykologi och psykiatri?
Citera
2008-02-16, 09:46
Medlem
Nedomanskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanzler
Hör denna tråd verkligen hemma under psykologi och psykiatri?

TS trodde vid trådstarten kanske att det var pga ett nervöst beteende som araben blinkar snabbt o klippande?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in