Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-02-13, 21:36
Medlem
dubbeltrubbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veyron
Nja, skilj på inflation och inflation. Det du säger hade stämt om lönenivåerna hade expanderat i samma takt som inflationen på bostadspriser, men nu följer lönenivåerna (i princip) KPI medan bostadspriserna skenar iväg okontrollerat.

Finns på scb
http://www.scb.se/templates/tableOrChart____74160.asp
http://www.scb.se/templates/tableOrChart____74164.asp

Statistik är svårt tycker jag
Är det rimligt att jämföra pris på fastigheter med kpi? Vore det inte bättre att jämföra med reallöneutvecklingen?

Och varför jämför man med priset på bostäder? Vore det inte mer rättvist att jämföra med den faktiska kostnaden för bostaden? (Alltså räntor + drift) ? Med tanke på ränteutvecklingen vi har haft ganska låga räntor de senaste 10 åren. Man kan inte förvänta sig att priserna på bostäder ska följa KPI när räntan halveras väl?
Citera
2008-02-13, 21:42
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Finns på scb
http://www.scb.se/templates/tableOrChart____74160.asp

Men diagrammet i bild 1 visar ju just det jag sa tidigare. Priserna följer inflationen (småhus och fritidshus) fram till 98-99 någon gång för att sedan sticka iväg.
Citera
2008-02-13, 21:55
Medlem
Veyrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fordonsföraren
Men diagrammet i bild 1 visar ju just det jag sa tidigare. Priserna följer inflationen (småhus och fritidshus) fram till 98-99 någon gång för att sedan sticka iväg.

1996 väl? Men visst har du rätt, men innan dess återhämtade sig väl fortfarande bostadsmarknaden från kraschen -91. Betänk också att räntorna låg uppe i dryga 8% under denna period, vilket antagligen ligger närmare en eventuell marknadsränta d.v.s. den räntan som motsvarade folks egentliga konsumtionsvilja. Det är först när riksbanken släpper räntan under denna magiska gräns som priserna (inflationen) skenar iväg, vilket du ju ser händer 1996.
Citera
2008-02-13, 22:04
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
1996 väl? Men visst har du rätt, men innan dess återhämtade sig väl fortfarande bostadsmarknaden från kraschen -91. Betänk också att räntorna låg uppe i dryga 8% under denna period, vilket antagligen ligger närmare en eventuell marknadsränta d.v.s. den räntan som motsvarade folks egentliga konsumtionsvilja. Det är först när riksbanken släpper räntan under denna magiska gräns som priserna (inflationen) skenar iväg, vilket du ju ser händer 1996.

Nja från 1981 följde ju prisutvecklingen inflationen med några mindre hack. Går det egentligen att ha det på ett sätt än idag med tanke på de flytande växelkurserna?
Citera
2008-02-13, 22:17
Medlem
Veyrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fordonsföraren
Nja från 1981 följde ju prisutvecklingen inflationen med några mindre hack.

Den s.k. avregleringen av kreditmarknaden skedde ju 1985, och som du ser i diagrammet så skenade genast bostadspriserna iväg och inflationen toppade på runt 20% 1988, allt p.g.a. att bankerna fick privilegiet att skapa nya pengar genom utlåning. Samtidigt låg inflationen mätt i KPI på runt 5-6%, så man kan väl inte riktigt säga att de "följde" varandra?

Citera
2008-02-13, 22:36
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Den s.k. avregleringen av kreditmarknaden skedde ju 1985, och som du ser i diagrammet så skenade genast bostadspriserna iväg och inflationen toppade på runt 20% 1988, allt p.g.a. att bankerna fick privilegiet att skapa nya pengar genom utlåning. Samtidigt låg inflationen mätt i KPI på runt 5-6%, så man kan väl inte riktigt säga att de "följde" varandra?

Jag tittade mer på den första bilden när jag kom till den slutsatsen. Något grov slutsats, visst.
Citera
2008-02-14, 09:20
Medlem
Jakob den Oudens avatar
För 6-7 år sen var iofs lägenheter i Sthlms innerstad grymt billiga i förhållande till priser i andra europeiska huvudstäder. Jag tycker inte priserna skenat, möjligen ska dom ner 10-15% men inte mer. För svenskarna är det viktigt med bra boende vilket gör att vi är villiga att lägga mer av vår disponibla inkomst på bostaden.

Höjningen var fel, räntan borde legat still, det är min åsikt i alla fall...

Att säga att en reporänta på 10% är lämpligt är inte bara löjligt omoget utan också direkt korkat.
Citera
2008-02-14, 10:52
Medlem
Slupens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jakob den Ouden
För 6-7 år sen var iofs lägenheter i Sthlms innerstad grymt billiga i förhållande till priser i andra europeiska huvudstäder. Jag tycker inte priserna skenat, möjligen ska dom ner 10-15% men inte mer. För svenskarna är det viktigt med bra boende vilket gör att vi är villiga att lägga mer av vår disponibla inkomst på bostaden.

Höjningen var fel, räntan borde legat still, det är min åsikt i alla fall...

Att säga att en reporänta på 10% är lämpligt är inte bara löjligt omoget utan också direkt korkat.

Inte bara det. Att overhuvudtaget satta "pris" pa pengar uifran en central instans ar befangt och leder till skevheter i ekonomin.

Priset pa pengar ska bestamas av en fri marknad ungefar pa det satt som valutor prissatts mot varandra.

Det ar markligt att ingen ifragasatter detta, men om man drar parallellen att vi skulle ha 7 personer som bestamde "idag kostar kronan 20ore mindre mot dollarn" och sa ar det priset skulle folk tro att vi har fullstandigt fatt blackout. Men det ar precis det vi gor med ranta. Det ar varken logiskt eller onskvart.
Citera
2008-02-14, 11:33
Medlem
Citat:
De borde höja räntan tillräckligt mycket för att ta död på bostadsbubblan. 25 punkter är ju mesigt, en marknadsränta hade nog legat på ett par procentenheter högre.

Riksbanken har inte till uppdrag att försöka påverka tillgångspriser. De ska koncentrera sig på inflation. Enda tillfället de kan tänkas göra någonting åt t ex bostadspriser är om de ser att en "prisbubbla" äventyrar betalningssystemens funktion (alltså att bankerna riskerar likviditetsproblem eller liknande).

Kolla på marknadsräntor som t ex STIBOR så ser du att de inte ligger avsevärt högre än reporäntan, ca 0.5%-enheter upp.
Citera
2008-02-14, 11:55
Medlem
Veyrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikeaboy
Riksbanken har inte till uppdrag att försöka påverka tillgångspriser. De ska koncentrera sig på inflation.
Och att prisstegringen i bostadssektorn är något annat än inflation är ju trams. Bara för att SCB/staten säger att KPI mäter inflation på ett rättvisande sätt så betyder det ju inte att så är fallet. Det beror ju på hur KPI-korgen viktas, och nu har man bekvämt nog valt att skita i hur inflationen slår mot bostäder.

Men visst, blundar man och håller för öronen så finns det nog inte
Citat:
Ursprungligen postat av ikeaboy
Kolla på marknadsräntor som t ex STIBOR så ser du att de inte ligger avsevärt högre än reporäntan, ca 0.5%-enheter upp.
De är ju bara marknadsräntor på pappret och bygger ju i grund och botten på vad de sju vise männen på Riksbanken har satt riksbankens ränta till.
Senast redigerad av Veyron 2008-02-14 kl. 12:08.
Citera
2008-02-14, 18:42
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jakob den Ouden

Slupen har väl redan slagit huvudet på spiken men jag måste bara bemöta detta påstående.

Påstår du alltså att det vi har nu är marknadsräntor? Eller är du månne en sådan där planekonom? Har du ens någon koll på penningmängden och hur den ökat senaste åren? En manipulerad räntesäkning är endast möjlig om du printar mer pengar och du bör väl inse att mer pengar i systemet=inflation.

Får man fråga hur du kom fram till att 10% är en "korkad" nivå? Jag påpekade också att det var den nivå jag skulle TRO att marknadsräntan ligger på.

Som Slupen och Veyron redan påpekat är det rent idiotiskt att försöka centralstyra valutan, det har aldrig funkat och kommer aldrig göra det heller.
Senast redigerad av BushwickBill 2008-02-14 kl. 18:49.
Citera
2008-02-15, 17:06
Medlem
Tyvärr är verkligheten inte lika trevlig som modeller och/eller ideologier. "Marknadsränta". dvs ränta som bygger på marknaden "fungerar inte", eftersom "rörelsen är trög och lavinartad" som någon professor uttryckte det. Mao kommer marknaden bygga en enorm bubbla som sedan spricker.

Det "mest liberala", som fortfarande "fungerar" är en helt öppen centralbank som agerar efter regler.

Jag tycker fö att svenska CB gör ett bra jobb!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in