• 1
  • 2
2008-02-14, 22:21
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallysally
När det det gäller att flytta om filer på hårddisken versus flytta till usbminne går ju det sistnämnda betydligt fortare. Läs mitt inlägg om prestandaförbättring en gång till. Detta förklarar ju t.ex min icke obetydliga höjning av arbetskapaciteten.
Läs då gärna mitt svar en gång till. En hårddisk är snabbare på att läsa än ett USB-minne. Det bara är så. Vad USB-minnet är snabbare på är accesstiden. Det tar i princip ingen tid att hitta filen och börja läsa den. Hårddiskens läsarmar måste däremot positioneras rätt och skivan måste rotera rätt. Detta leder till att hårddisken drar ifrån USB-minnet när den väl hittat filen den ska läsa. Prestandaskillnaden du beskriver kan jag inte förklara, för en 'frisk' dator ska inte bete sig så. Har du kollat så t ex inte din IDE-kontroller gått över till PIO som XP ibland gör? Processoranvändningen bör nämligen inte alls påverkas av det här. Hastigheten, kanske, men inte processorn. Diskaccessen ska köra med DMA, och då märks det inte alls att du kopierar filer.
Citera
2009-11-20, 11:05
Medlem
Laptop med 2gb ram

Jag har 2gb i ram och kan inte sätta i mer, kör win 7 pro och funderar på att sätta i ett SANDISK SECURE DIGITAL EXTREME III (SDHC) 4GB 30MB/SEK i laptopens minneskortsläsare. Är det en bra idé? Kommer jag tjäna något på det? Jag spelar inget men kör mycket utvecklingsprogram och dyl. Nu vet jag att 30mb/sek bara är teoretisk hastighet men det lär ändå vara snabbare än min laptopdisk.
Citera
2009-11-20, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bofffen
Jag har 2gb i ram och kan inte sätta i mer, kör win 7 pro och funderar på att sätta i ett SANDISK SECURE DIGITAL EXTREME III (SDHC) 4GB 30MB/SEK i laptopens minneskortsläsare. Är det en bra idé? Kommer jag tjäna något på det? Jag spelar inget men kör mycket utvecklingsprogram och dyl. Nu vet jag att 30mb/sek bara är teoretisk hastighet men det lär ändå vara snabbare än min laptopdisk.

Det kan vara en bra idé beroende på hur du använder datorn. Din mekaniska disk knäcker troligen 30MB/s burst rate med råge, men det är inte det som är viktigt, utan accesstiderna som är mycket kortare på Flashminnen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in