2008-02-13, 14:32
Medlem
Är osäker om detta är en passande forum för denna tråd, kom tyvärr inte på vart jag kunde lägga den.

Om man dricker cirka 6 - 7 redbull om dagen, är det farligt då?
Hur många redbull dricker du per dag?
Citera
2008-02-13, 14:33
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piketbussAB
Är osäker om detta är en passande forum för denna tråd, kom tyvärr inte på vart jag kunde lägga den.

Inte farligare än 6-7 koppar kaffe.
Citera
2008-02-13, 14:35
Medlem
xallos avatar
Förslagsvis i medicinforat, vad redbull har med livsnjutande och finsmakande vet jag inte!
Citera
2008-02-13, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Inte farligare än 6-7 koppar kaffe.
Det är inte det va?
vad bra, jag har börjat få ett stort beroende av redbull.
Citera
2008-02-13, 14:37
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Det är inte det va?
vad bra, jag har börjat få ett stort beroende av redbull.

Jaha? Allt är ju relativt..så länge du mår bra så..
Citera
2008-02-13, 14:40
Medlem
~en redbull/dag, smaken är riktigt god.. gillar den kemsiska smaken. mmm.
Ibland tar jag ful-redbull från Euro Shopper. helt okay i förhållande till priset.
Citera
2008-02-13, 15:40
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xallo
Förslagsvis i medicinforat, vad redbull har med livsnjutande och finsmakande vet jag inte!

Jag håller med, till medicin/hälsa/Mod
Citera
2008-02-13, 15:58
Bannlyst
Just druckit en PowerKing, generisk Red Bull kan man säga, betydligt billigare men samma sak. Det blir nog inte mer än en i veckan.
Om du skriver här och frågar kanske du själv tycker det är ett problem?

Koffeinmässigt är det inte farligare än kaffe, jag undrar hur farligt det är för tänderna. Det finns också forskning som antyder att Red Bull och alkohol kan vara farligt för hjärtat.
Om en Red Bull kostar 12 kronor kommer du att spendera 28548 kronor på Red Bull i år, frågan är om du tycker det är värt pengarna eller om du kan ha roligare för pengarna på något annat.
Citera
2008-02-13, 16:11
Medlem
Heller78s avatar
Citat:

Emaljen på tänderna fräts bort, och det i snabbare takt än om du druckit Coke istället. Emaljen är ett skydd för tänderna, som inte nybildas i vuxen ålder. Utan emalj blir det lättare skador på tänderna.
Citera
2008-02-13, 16:18
Medlem
"Caffeine tolerance develops very quickly, especially among heavy coffee and energy drink consumers. Complete tolerance to sleep disruption effects of caffeine develops after consuming 400 mg of caffeine 3 times a day for 7 days. Complete tolerance to subjective effects of caffeine was observed to develop after consuming 300 mg 3 times per day for 18 days, and possibly even earlier."

Om det där stämmer (vilket jag tror) är det alltså meningslöst med koffeinet efter bara ett par veckor. Lika bra att sluta och spara in 25000 per år, för att inte nämna hälsoeffekterna av att inte dricka skiten.

Edit: Om wikipedias mängd stämmer så får du i dig 480-560mg koffein per dag.
Citera
2008-02-13, 17:07
Medlem
Jag dricker kaffe på det också.
Jag bryr mig inte så mycket om pengarna utan om det är hälsofarligt?
Pengar kan ju inte köpa hälsa, jag har märkt att jag börjat få kraftiga humörsvängningar och hjärtklappningar, har druckit redbull sedan ett halvår tillbaka konstant.

Kan det komma att bli problem med hjärtat?
Isådant fall borde jag tänka en gång till och försöka dra ner på det hela.
Citera
2008-02-13, 17:36
Medlem
Citat:
Jag dricker kaffe på det också.
Jag bryr mig inte så mycket om pengarna utan om det är hälsofarligt?
Pengar kan ju inte köpa hälsa, jag har märkt att jag börjat få kraftiga humörsvängningar och hjärtklappningar, har druckit redbull sedan ett halvår tillbaka konstant.

Kan det komma att bli problem med hjärtat?
Isådant fall borde jag tänka en gång till och försöka dra ner på det hela.
http://www.teeccino.com/consumerheart.aspx
Uppenbarligen inte den mest pålitliga källan som det ser ut, men de flesta om inte alla punkterna stämmer väl iaf.

Och, som sagt, eftersom koffeinet tycks tappa sin effekt efter ett par veckor så kan du ju lika gärna dricka vatten med samma effekt (om inte bättre, eftersom koffein påstås vara vätskedrivande också).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in